IBPP4/443-131/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-131/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta J. przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn "Innowacyjny ś. klaster czystych technologii węglowych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn "Innowacyjny ś. klaster czystych technologii węglowych". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował projekt partnerski pn. "Innowacyjny Ś. Klaster czystych Technologii Węglowych", którego koordynatorem był Instytut Górnictwa w K. Celem realizacji projektu była w pierwszej kolejności budowa struktur organizacyjnych "Innowacyjnego Ś.Klastera Czystych Technologii Węglowych" powołanego do życia z inicjatywy posła do Parlamentu Europejskiego i Marszałka Województwa Śląskiego. Szczegółowymi celami projektu i budowanego Klastera była zwiększenie zaufania pomiędzy poszczególnymi grupami partnerów i partnerami i identyfikacja potencjalnych korzyści dla partnerów i regionu wynikających z utworzenia Klastera i uczestnictwa w nim. Miedzy innymi zostało to osiągnięte na drodze analizy konkurencyjnej regionu identyfikacji silnych stron i słabości regionu. Na tej podstawie oraz na podstawie identyfikacji potrzeb przemysłu w zakresie innowacyjności w obszarze czystych technologii węglowych został wypracowany wspólny program badawczo-rozwojowy partnerów projektu, spójny z bieżącymi i perspektywicznymi priorytetami europejskiej przestrzeni badawczej. To, że jednym z tych priorytetów są technologie czystego węgla, stanowi olbrzymią szansę dla rozwoju Górnego Ś., rozwoju firm w regionie, zwiększenia innowacyjności, rozwiązania wielu palących problemów społecznych regionu. Stąd obecność w Klasterze przedstawicieli nauki, przemysłu węglowego i energetyki oraz jednostek samorządu terytorialnego. Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych to regionalna organizacja, otwarta na współpracę krajową i międzynarodową, zorientowana na rozwój i wdrażanie czystych technologii węglowych w energetyce i karbochemii. Celem Klastra jest przyspieszenie procesu przemian i rozwoju regionalnej gospodarki oraz integracja przemysłu węglowo-energetycznego, środowisk uczelnianych i naukowo-badawczych, małej i średniej przedsiębiorczości oraz władz samorządowych dla podniesienia konkurencyjności regionu na krajowych oraz zagranicznych rynkach. Podstawę przedsięwzięcia stanowi innowacyjność i transfer wiedzy w zakresie czystych technologii węglowych w kierunku bezpiecznej, proekologicznej i konkurencyjnej produkcji finalnych nośników energii (elektryczności, ciepła i chłodu). Utworzenie Innowacyjnego Ś. Klastra Czystych Technologii Węglowych było potrzebą chwili. Węgiel jest obecnie w skali światowej jedynym surowcem energetycznym pozwalającym na w miarę stabilne zaspokojenie potrzeb energetycznych w dłuższej perspektywie (200 lat). Przemawia za tym rozproszona lokalizacja poza regionami konfliktów i konkurencyjne ceny. Słabą stronę węgla stanowi zagrożenie środowiskowe w procesach jego przetwarzania. Dlatego czyste technologie węglowe stanowią zasadniczy cel działania Klastra. Misją Klastra jest stworzenie warunków do kreowania i transferu innowacyjnych rozwiązań badawczych z zakresu czystych technologii węglowych do praktyki przemysłowej. Cel nadrzędny to stworzenie Ś.Doliny Czystych Technologii Węglowych stanowiącej dla Polski szansę dla realizacji zrównoważonego rozwoju i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. Projekt pt. "Ś. Innowacyjny Klaster czystych Technologii Węglowych" uzyskał dofinansowanie w ramach działania 2.6 zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego. Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny - 75%, budżet państwa - 25%. W ramach projektu kosztami kwalifikowanymi były koszty cateringu, materiałów biurowych, ogłoszeń w mediach, usług związanych z opracowaniem kampanii promocyjnej Klastra, przeprowadzenia prezentacji nowoczesnych technologii, wynagrodzenie eksperta uczestniczącego w warsztatach wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenie społeczne, koszty promocji projektu wymaganej przez ZPORR. Wówczas ujęto podatek VAT, jako koszt kwalifikowany w projekcie, zgodnie z wytycznymi. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie czystych technologii węglowych, nie uzyskuje przychodów.

Z pisma z dnia 2 grudnia 2008 r. wynika, że Urząd Miasta J. i Miasto J. posiada jeden Numer Identyfikacji Podatkowej... i składa jedno rozliczenie VAT. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu pn. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych" była realizowana jako zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), który brzmi "zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,.

2.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych" Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w części lub w całości nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie, nie uzyskuje przychodów w tym zakresie, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach realizacji zadań własnych zrealizował projekt partnerski pn. "Innowacyjny Ś. Klaster Czystych Technologii Węglowych". Projekt ten uzyskał dofinansowanie w ramach działania 2.6. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Jak wskazał Wnioskodawca, nie prowadzi on działalności gospodarczej w zakresie czystych technologii i nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, a jednocześnie w treści wniosku wskazano, że w tym zakresie Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na fakt, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego interpretacja została udzielona w oparciu o przepisy obowiązujące do 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl