IBPP4/443-1304/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1304/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2009 r. (data wpływu 15 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu Osi 4 "LEADER", Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu Osi 4 "LEADER", Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie opiera się na pracy społecznej członków. Obecnie realizuje projekt z PROW - Oś 4 na podstawie podpisanej w dniu 14 lipca 2009 r. umowy z samorządem Województwa "o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju".

Środki objęte umową dotyczą działań:

1.

Wdrażanie Lokalnej Strategii,

2.

Wdrażanie projektów współpracy,

3.

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,

4.

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.

Działalność Stowarzyszenia związana jest z bezpłatnym wykonywaniem przez pracowników biura LGD, Członków Zarządu zadań takich jak: nieodpłatne doradztwo w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania "Wdrożenie lokalnej strategii rozwoju" na operacje:

a.

Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej,

b.

Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw,

c.

Odnowa i rozwój wsi,

d.

Małe projekty.

dla potencjalnych Beneficjentów, rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej w ramach tych działań, terminowego przeprowadzenia postępowania w sprawie wyboru operacji.

Aby beneficjenci (mieszkańcy gmin, organizacje pozarządowe, kościoły, samorządy lokalne) mogli składać wnioski do Stowarzyszenia w ramach ww. działań konieczne jest utworzenie i prowadzenie biura stowarzyszenia. Biuro to finansowane będzie w 100% z działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W koszty funkcjonowania ww. biura wchodzą m.in.: wynagrodzenia pracowników i specjalistów, wynajem sal na szkolenia, wyżywienie na szkoleniach, transport, koszt druku ulotek, broszur i innych materiałów promocyjnych, zakup wyposażenia do biura: komputery, laptop i inne biurowe urządzenia, prowadzenie strony internetowej stowarzyszenia, konserwacja sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, organizacja imprez promocyjnych, koszty ww. imprez, koszt wynagrodzeń zespołów folklorystycznych, podróże służbowe itp.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt jest realizowany w okresie 2009-2015

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 listopada 2009 r.):

Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu Osi 4 "LEADER", Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 10 listopada 2009 r.), nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu Osi 4 "LEADER", Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach programu Osi 4 "LEADER", Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Biuro to finansowane będzie w 100% z działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W koszty funkcjonowania ww. biura wchodzą m.in.: wynagrodzenia pracowników i specjalistów, wynajem sal na szkolenia, wyżywienie na szkoleniach, transport, koszt druku ulotek, broszur i innych materiałów promocyjnych, zakup wyposażenia do biura: komputery, laptop i inne biurowe urządzenia, prowadzenie strony internetowej stowarzyszenia, konserwacja sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, organizacja imprez promocyjnych, koszty ww. imprez, koszt wynagrodzeń zespołów folklorystycznych, podróże służbowe itp.

Działalność Stowarzyszenia związana jest z bezpłatnym wykonywaniem przez pracowników biura LGD, Członków Zarządu zadań takich jak: nieodpłatne doradztwo w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania "Wdrożenie Lokalnej Strategii Rozwoju".

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach programu Osi 4 "LEADER", Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl