IBPP4/443-1302/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1302/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2011 r. (data wpływu 27 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja rozpoczęła działalność 12 lutego 2007 r., została powołana w celu kreowania i wspierania różnego rodzaju inicjatyw: społecznych, oświatowych, naukowych, kulturalnych i gospodarczych oraz multidyscyplinarnych projektów ukierunkowanych na rozwój ziem górskich, w szczególności:

a.

wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów górskich, wiejskich i peryferyjnych,

b.

pobudzanie społecznej aktywności obywateli, w tym miedzy innymi takich grup społecznych jak osoby niepełnosprawne, seniorzy, bezdomni, dzieci i młodzież, kobiety, mniejszości narodowe i etniczne, grupy społeczne wymagające wsparcia,

c.

wyrównywanie szans ludzi młodych i absolwentów oraz pomoc pozostałym grupom defaworyzowanym,

d.

upowszechnianie dostępu do wiedzy i oferty edukacyjnej, w szczególności w ramach kształcenia ustawicznego i doskonalenia zawodowego i oświaty dla dorosłych,

e.

promowanie innowacyjności w oświacie szkolnej i pozaszkolnej,

f.

kreowanie lokalnych liderów,

g.

wspieranie inicjatyw mających za zadanie poprawę ekonomicznych warunków życia i mieszkańców,

h.

aktywnego przeciwdziałania bezrobociu,

i.

wspieranie rozwoju przedsiębiorczości,

j.

kreowanie atrakcyjnej i zrównoważonej oferty zagospodarowania wolnego czasu i rozwoju osobowego mieszkańców,

k.

kreowanie i wspieranie inicjatyw kulturalnych,

l.

wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,

m.

wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego,

n.

wspieranie wzrostu lokalnej tożsamości i więzi,

o.

ochrona środowiska oraz propagowanie proekologicznych idei, zachowań, rozwiązań i technologii,

p.

zachowanie i promowanie materialnego i niematerialnego dziedzictwa kultury.

Organizacja prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

W dniu 29 lipca 2011 r. Prezes Zarządu w imieniu Fundacji zawarł umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa. Zgodnie z ww. umową Fundacja zobowiązana jest do realizacji operacji pn. "...", której celem jest innowacyjna promocja obszaru LGD poprzez stworzenie i prezentację szerokiej gamy prac artystycznych profesjonalnych artystów oraz stworzenie nowej oferty kulturalnej dla mieszkańców oraz turystów w szczycie sezonu turystycznego, poprzez wystawę prac uczestników pleneru, ożywienie życia kulturalnego obszaru, upamiętnienie zmarłej nagle w 2009 r... - artystki pochodzącej z..., profesor Akademii, wielkiej miłośniczki swoich rodzinnych stron. Wysokość dofinansowania na realizację ww. zadania wynosi 10.543,65 zł i przeznaczona jest na organizację pobytu artystów w... (koszt zakwaterowania, wyżywienia artystów, zakupu blejtramów) oraz koszty promocji imprezy (poczęstunek podczas wernisażu).

Płatności za zakupione przez Organizację usługi i zakupy następowały na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT.

Wymienione wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT dlatego też podatek VAT stanowi koszt podlegający refundacji ze środków ww. programu.

Uczestnicy biorący udział w realizowanym zadaniu nie uiszczali żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 22 września 2011 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 22 września 2011 r.), w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa.

Zgodnie z ww. umową Wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji operacji pn. "...".

Celem operacji jest innowacyjna promocja obszaru LGD poprzez stworzenie i prezentację szerokiej gamy prac artystycznych profesjonalnych artystów oraz stworzenie nowej oferty kulturalnej dla mieszkańców oraz turystów w szczycie sezonu turystycznego, poprzez wystawę prac uczestników pleneru, ożywienie życia kulturalnego obszaru, upamiętnienie zmarłej nagle w 2009 r... - artystki pochodzącej z..., profesor Akademii, wielkiej miłośniczki swoich rodzinnych stron. Kwota dofinansowania przeznaczona jest na organizację pobytu artystów w... (koszt zakwaterowania, wyżywienia artystów, zakupu blejtramów) oraz promocję imprezy (poczęstunek podczas wernisażu).

Płatności za zakupione przez Wnioskodawcę usługi i zakupy następowały na podstawie wystawionych na rzecz realizującego rachunków i faktur VAT.

Wymienione wydatki poniesione w związku z realizacją zadania nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT dlatego też podatek VAT stanowi koszt podlegający refundacji ze środków ww. programu.

Uczestnicy biorący udział w realizowanym zadaniu nie uiszczali żadnych opłat.

Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną. Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na treści wniosku, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl