IBPP4/443-1296/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1296/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) oraz z dnia 15 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 4 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1296/09/JP z dnia 25 listopada 2009 r. oraz z dnia 15 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT na podstawie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego VAT-5/B z 28 maja 1993 r.

W ramach działalności Wnioskodawca realizuje programy i projekty finansowane ze środków publicznych oraz prowadzi działalność szkoleniowo-doradczą.

W okresie 1 marca 2006 r. - 30 maja 2008 r. Wnioskodawca (wraz z partnerami) realizował projekt, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004 - 2006, działanie 2.6 Regionalna Strategia Innowacyjna i transfer wiedzy - na podstawie umowy z Samorządem Województwa.

Celem projektu było.... Efektem realizowanego projektu było stworzenie kanału informacyjnego www., który umożliwił organizacjom otoczenia biznesu dostarczenie użytecznych informacji dla przedsiębiorstw.

W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT i sfinansowane w kwocie brutto przez Europejski Fundusz Społeczny.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 15 grudnia 2009 r. zasady realizacji projektów partnerskich w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (ZPORR) przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745), zostały określone w Uzupełnieniu Programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.).

Projekt pn. "..." był projektem partnerskim realizowanym w okresie 1 marzec 2006 r. - 30 maj 2008 r. w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (ZPORR) działanie 2.6.

Projekt realizował każdy z uczestników (lider i partnerzy) w zakresie wynikającym z umowy partnerskiej. Odpowiedzialnym za prawidłową realizację projektu pozostaje lider, który został wyznaczony umową partnerską jako Beneficjent składający wniosek o dofinansowanie oraz podpisujący umowę o dofinansowanie projektu z Samorządem Województwa (Instytucją Wdrażającą). Lider w imieniu swoim i wszystkich partnerów składał okresowe wnioski o płatność, w których znajdowało się zbiorcze rozliczenie wydatków kwalifikowanych poniesionych zarówno przez lidera jak i partnerów. Lider na podstawie wniosku o płatność otrzymywał środki na realizację projektu od Instytucji Wdrażającej na rachunek wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu. Następnie zgodnie z harmonogramem i umową partnerstwa przekazywał środki na wyodrębnione konta bankowe partnerów, którzy realizowali założone we wniosku etapy.

Partnerzy projektu nie będą przekazywali Wnioskodawcy środków finansowych z tytułu wkładu własnego.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 4 grudnia 2009 r. między Liderem projektu (Wnioskodawca) a Partnerami w dniu 14 listopada 2005 r. została zawarta umowa partnerska określająca obowiązki Lidera i Partnerów projektu. Umowa stanowiła element wniosku o przyznanie dofinansowania na realizację projektu partnerskiego.

Do obowiązków Lidera należało:

* przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie,

* koordynacja działań,

* prowadzenie sekretariatu projektu,

* nadzór i koordynacja nad rozliczeniami w projekcie,

* organizacja spotkań zespołu projektowego,

* nadzór nad specyfikacją infrastruktury informatycznej projektu,

* administracja infrastrukturą informatyczną projektu,

* wybór podwykonawców w konsultacji z Partnerami, zawieranie umów o podwykonawstwo, rozliczanie,

* odpowiedzialność za działania promocyjne i public relation projektu,

* prowadzenie monitoringu wewnętrznego w zakresie osiąganych zadań i wskaźników projektu,

* techniczna organizacja szkoleń i seminariów,

* udostępnianie Partnerom panelu administracyjnego platformy internetowej w celu publikacji i edycji informacji i artykułów,

* funkcja Redaktora Naczelnego (nadzór i koordynacja publikowanych informacji),

* organizacja działalności internetowego kanału przekazu,

* koordynacja i skład redakcyjny newslettera,

* koordynacja kontaktu z użytkownikami platformy internetowej (feedback ze

* strony www).

Do obowiązków Partnerów należało:

* dostarczenie wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów koniecznych do przygotowania i złożenia wniosku,

* udział w pracach zespołu projektowego,

* udział w szkoleniach dla osób zaangażowanych w projekt,

* udział w opracowaniu zasad funkcjonowania, w zakresie pozyskiwania informacji oraz zakresie rozbudowy i przystosowania platformy internetowej,

* monitoring i ewaluacja przypisanych działań,

* terminowe rozliczanie się z wydatków poniesionych w trakcie realizacji projektu zgodnie z przyjętym budżetem, będącym integralną częścią wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z procedurami obowiązującymi w zakresie wdrażania Funduszy Strukturalnych (Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1685/2000 z dnia 28 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad wdrażania rozporządzenia Rady 1260/1999 w zakresie uznawania wydatków na działania współfinansowane z Funduszy Strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1145/2003 z dnia 27 czerwca 2003 r. zmieniające rozporządzenie nr 1685/2000 w odniesieniu do zasad kwalifikowania do współfinansowania z Funduszy Strukturalnych)

* współdziałanie z Liderem w zakresie określonym przedmiotem umowy oraz wnioskiem o dofinansowanie Projektu,

* wykonywanie z należytą starannością powierzonych zadań,

* terminowe dostarczanie Liderowi dokumentacji merytorycznej i finansowej niezbędnej do prawidłowego rozliczania Projektu,

* prowadzenie procedury zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami przy wyborze podwykonawców,

* pozyskiwanie informacji potencjalnie użytecznych dla MSP,

* publikowanie pozyskanych informacji na platformie internetowej w ramach struktury serwisu:

#9679; Dział: Wiadomości - minimalna ilość publikacji w dziale 66 w czasie trwania projektu,

#9679; Dział: Daty i wydarzenie - minimalna ilość publikacji w dziale - 66 w czasie trwania projektu,

#9679; Dział: Narzędzia - minimalna ilość publikacji w dziale - 1 w czasie trwania projektu,

#9679; Dział: Pytania i odpowiedzi - minimalna ilość publikacji w dziale - 20 w czasie trwania projektu,

#9679; Dział: Wzory dokumentów - minimalna ilość publikacji w dziale - 20 w czasie trwania projektu,

#9679; nawiązywanie relacji z organizacjami otoczenie biznesu, jednostkami B + R i innymi źródłami informacji w celu poszerzenia możliwości pozyskania informacji dotyczącej regionu lub istotnej dla firm z regionu (woj.) - minimum 17 spotkań z organizacjami z regionu w czasie trwania projektu,

#9679; współuczestnictwo w redagowaniu newslettera.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu "..." (w skrócie projekt) zawartą między Samorządem Województwa a Wnioskodawcą - wkład własny na realizację projektu wynosi 0,00 PLN.

Efektem realizowanego Projektu było stworzenie i funkcjonowanie systemu informacji dla MŚP opartego o technologie internetowe. Za pośrednictwem platformy internetowej MŚP uzyskały łatwy i szybki dostęp do aktualnej i użytecznej informacji biznesowej z zakresu: zarządzania, marketingu, finansów, księgowości, innowacji i nowoczesnych technologii.

Celem projektu było stworzenie Regionalnego Systemu Przekazu Informacji dla MSP na bazie posiadanej platformy internetowej. System ten stał się "koncentratorem" użytecznych informacji dla firm woj. - w jednym miejscu gromadzi i publikuje dane, których bez należałoby poszukiwać w różnych miejscach sieci.

W związku z realizacją projektu nie nastąpiło przekazanie jakichkolwiek jego efektów partnerom. Zgodnie z umową partnerską z dnia 14 listopada 2005 r., każda strona umowy pozostaje wyłącznym właścicielem wiedzy i baz danych stworzonych przed rozpoczęciem projektu i udostępnionych dla celów projektu. Umowa partnerska z dnia 14 listopada 2005 r. zabrania obrotu handlowego wiedzą powstałą lub zebraną w trakcie realizacji projektu oraz jej wykorzystywania w konkurencyjnych przedsięwzięciach w trakcie realizacji projektu.

Beneficjentami ostatecznymi projektu są firmy woj., a także, pośrednio, instytucje wsparcia biznesu. Na etapie realizacji projektu nie dokonano żadnej sprzedaży, w projekcie nie wystąpiły przychody (w tym opodatkowane podatkiem VAT). Żadna część projektu nie została oddana do użytkowania innemu podmiotowi (w ramach umów cywilno-prawnych).

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawcą (Liderem Projektu) środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu przekazywane były transzami na rachunek bankowy Wnioskodawcy, wydzielony wyłącznie do obsługi wpływów i wydatków związanych z projektem, na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę wniosku o płatność. Prawo do dysponowania środkami na tym rachunku przysługiwało wyłącznie Liderowi (Wnioskodawcy). Lider, na wniosek Partnerów, przekazywał na rachunki bankowe Partnerów, również wydzielone wyłącznie do obsługi wpływów i wydatków związanych z projektem, środki pieniężne w formie zaliczki, w kwocie proporcjonalnej do kosztów planowanych do poniesienia przez Partnerów zgodnie z planem finansowym Projektu. Rozliczenie zaliczki następowało na podstawie wystawionych przez Partnerów not obciążeniowych, zgodnie z poniesionymi kosztami.

Dotacje na realizacje projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu, zawartą między Samorządem Województwa a Wnioskodawcą, otrzymywał wyłącznie Wnioskodawca jako Lider projektu od Samorządu Województwa. Środki niewydatkowane i nierozliczone przez Partnerów na zakończenie realizacji projektu były zwrócone na rachunek bankowy Lidera, który zwrócił je na rachunek bankowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa (Instytucji Wdrażającej).

Na fakturach dokumentujących nabywanie towarów i usług w ramach realizacji projektu jako nabywca figuruje podmiot rzeczywiście dokonujący zakupu; w przypadku Lidera - Lider, w przypadku Partnera - Partner. Zakupy usług i materiałów były dokonywane w oparciu o budżet projektu z podziałem na partnerów, stanowiący załącznik do umowy partnerskiej z dnia 14 listopada 2005 r.

Korzystanie z systemu przekazu informacji jest nieodpłatne i nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Materiały i usługi nabyte z dotacji, zostały zgodnie z umową i budżetem projektu zużyte w 100% na potrzeby projektu. W projekcie Lider zakupił zestaw komputerowy o wartości 3.489,20 zł oraz oprogramowanie o wartości 1.586,00 zł, które umorzono w 100%. Zakupiony sprzęt został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, oprogramowanie do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.

W okresie trwania projektu ww. sprzęt był w całości wykorzystywany w procesie realizacji projektu. Obecnie sprzęt nie jest wykorzystywany do realizacji czynności służących sprzedaży opodatkowanej. Aktualnie sprzęt jest wykorzystywany przy realizacji innych projektów finansowanych ze środków UE.

Jak podano we wniosku o przyznanie finansowania na realizację projektu, Wnioskodawca przed rozpoczęciem realizacji projektu posiadał gotową platformę internetową do publikacji informacji dla przedsiębiorców. Platforma ta była platformą ukończoną i przetestowaną. Platforma informacyjna www. funkcjonowała w okresie realizacji projektu, a obecnie jest finansowana ze środków funduszu strukturalnego Program Operacyjny Kapitał Ludzki (projekt realizowany na podstawie umowy z Samorządem Województwa). Na bazie istniejącej platformy, w okresie realizacji projektu był stworzony System Przekazu Informacji dla MŚP, który był celem realizacji projektu i był finansowany ze środków programu ZPORR Priorytet 2, Działanie 2.6. Wszystkie informacje oraz dane umieszczane i udostępniane były nieodpłatnie.

Nie były i nie są świadczone usługi za wynagrodzeniem w ramach funkcjonowania Regionalnego Systemu Przekazu Informacji.

Powstały w wyniku realizacji Projektu "...", regionalny system informacji funkcjonujący w okresie realizacji projektu na platformie internetowej www. nie jest w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Lidera projektu. Lider i Partnerzy są zobowiązani do składania corocznych oświadczeń w tym zakresie przez okres 5 lat od daty zakończenia projektu, zgodnie z pismami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 23 sierpnia 2007 r. i z dnia 19 marca 2008 r. oraz pismem Urzędu Marszałkowskiego Województwa z dnia 4 listopada 2008 r. Za 2008 r. Partnerzy przedłożyli Liderowi stosowne oświadczenia, które zostały przekazane do Urzędy Marszałkowskiego wraz z dokumentami dotyczącymi Lidera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług w trakcie realizacji projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i tym samym nie spełniają przesłanek warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zaistniałego stanu faktycznego należy przyjąć, iż wprawdzie projekt pod nazwą "..." był projektem partnerskim realizowanym przez Wnioskodawcę (lidera) oraz cztery inne podmioty (partnerów), jednakże jego celem było wspólne działanie zmierzające do utworzenia regionalnego systemu przekazu informacji na platformie internetowej, którą Wnioskodawca posiadał jeszcze przed przystąpieniem do realizacji projektu. W ramach wspólnej realizacji projektu każdy z podmiotów indywidualnie nabywał towary i usługi niezbędne przy realizacji zadania przypadającego na niego. Środki finansowe uzyskane z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizacje przedmiotowego projektu były przekazywane transzami na wyodrębniany do tego celu rachunek bankowy Wnioskodawcy, który następnie przekazywał te środki finansowe poszczególnym partnerom projektu proporcjonalnie do planowanych przez nich kosztów. Materiały i usługi nabyte ze środków pochodzących z dotacji zostały zużyte w całości na potrzeby projektu. Wnioskodawca w ramach projektu zakupił zestaw komputerowy, który nie był i nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedażą opodatkowaną).

Nie były i nie są świadczone usługi za wynagrodzeniem w ramach funkcjonowania Regionalnego Systemu Przekazu Informacji.

Powstały w wyniku realizacji Projektu "...", regionalny system informacji funkcjonujący w okresie realizacji projektu na platformie internetowej www. nie jest w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Lidera projektu.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawie do odliczenia podatku VAT przez partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl