IBPP4/443-1295/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1295/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu 23 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina Miasto jako podatnik od towarów i usług będzie stroną umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu realizowanego przez Gminę oraz jednostkę budżetową Gminy - Miejski Zarząd Dróg i Transportu pn. "...".

Przedmiotem projektu będzie przebudowa jezdni, w tym przebudowa węzła z drogą krajową nr 1 oraz skrzyżowań z ulicami sieci lokalnej, przebudowa chodników, elementów oświetlenia i odwodnienia wraz z likwidacją kolizji z istniejącym uzbrojeniem podziemnym.

W zakresie budowy węzła DK-... z DK-... i przebudowy drogi krajowej nr... obejmującej ul. W i R projekt przewiduje roboty przygotowawcze tj. rozbiórkę istniejących składników budowlanych, opłaty środowiskowe i wywiezienie gruzu, położenie nowej nawierzchni asfaltowej, bariery drogowe, zieleń, przebudowę kanalizacji, oświetlenie i oznakowanie oraz wykup gruntów pod inwestycję.

Projekt inwestycyjny realizowany będzie przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu za wyjątkiem zadania pn. "zakup gruntów", które będzie realizowane przez Gminę Miasto. Zakup gruntów zostanie udokumentowany aktami notarialnymi oraz fakturami VAT. Zakupione grunty zostaną nieodpłatnie przekazane w trwały zarząd Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.

Zadanie inwestycyjne polegające na przebudowie DK-... w... na odcinku ul. W i ul. R wraz z budową węzła DK-... z DK-... zrealizowane zostanie w ramach zadań powiatowych wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

W związku z realizacją projektu Miejski Zarząd Dróg i Transportu nabywa i będzie nabywać towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Miejski Zarząd Dróg i Transportu ponosi wydatki związane z przygotowaniem do realizacji ww. projektu. Nabywcą towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "...." jest i będzie Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Powyższe towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu oraz przez Gminę Miasto. Ww. projekt nie będzie generował przychodów. Gmina Miasto na podstawie dyspozycji przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w celu dokonania płatności za nabyte przez jednostkę towary i usługi. Nabyte przez Gminę grunty oraz środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji znajdować się będą w księgach rachunkowych Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego projektu pn. "....", nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem.

Zakup gruntów w celu realizacji ww. inwestycji nie będzie związany z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Przekazywane przez Gminę Miasto środki finansowe na rzecz Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w ramach projektu nie stanowią dostawy towarów jak również nie są świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Gmina Miasto jako podatnik od towarów i usług będzie stroną umowy o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko projektu realizowanego przez Gminę oraz jednostkę budżetową Gminy - Miejski Zarząd Dróg i Transportu pn. "...".

Przedmiotem projektu będzie przebudowa jezdni, w tym przebudowa węzła z drogą krajową nr 1 oraz skrzyżowań z ulicami sieci lokalnej, przebudowa chodników, elementów oświetlenia i odwodnienia wraz z likwidacją kolizji z istniejącym uzbrojeniem podziemnym.

W związku z realizacją projektu Miejski Zarząd Dróg i Transportu nabywa i będzie nabywać towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywcą towarów i usług w ramach realizacji projektu jest i będzie Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Powyższe towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu oraz przez Gminę Miasto. Ww. projekt nie będzie generował przychodów.

Projekt inwestycyjny realizowany będzie przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu za wyjątkiem zadania pn. "zakup gruntów", które będzie realizowane przez Gminę Miasto. Zakup gruntów zostanie udokumentowany aktami notarialnymi oraz fakturami VAT. Zakupione grunty zostaną nieodpłatnie przekazane w trwały zarząd Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca zakup gruntów w celu realizacji ww. inwestycji nie będzie związany z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych (zakupione grunty zostaną nieodpłatnie przekazane w trwały zarząd Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu).

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie gruntów w celu realizacji przedmiotowej inwestycji.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca wszystkie pozostałe faktury związane z realizacją projektu zostaną wystawione na Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą pozostałych towarów i usług jakie zostaną zakupione w ramach realizacji projektu pn. "..." jest i będzie Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał i nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem to nie on będzie nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Należy również zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano prawidłowości wzajemnych rozliczeń dokonywanych przez Wnioskodawcę i Miejski Zarząd Dróg i Transportu ani kwestii opodatkowania przekazywanych przez Wnioskodawcę do Miejskiego Zarządu środków finansowych, bowiem nie przedstawiono w tym zakresie opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) ani nie sformułowano pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl