IBPP4/443-1295/09/EJ - Możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu racjonalizacji bazy edukacyjnej w gminie poprzez modernizację budynku gimnazjum.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1295/09/EJ Możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu racjonalizacji bazy edukacyjnej w gminie poprzez modernizację budynku gimnazjum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "Racjonalizacja bazy edukacyjnej w Gminie P. poprzez modernizację budynku gimnazjum "- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "Racjonalizacja bazy edukacyjnej w Gminie P. poprzez modernizację budynku gimnazjum". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w 2010 r. zamierza zrealizować przy dofinansowaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013 zadanie pn. "Racjonalizacja bazy edukacyjnej w Gminie P. poprzez modernizację budynku gimnazjum". W ramach zadania przewiduje się: przebudowę poddasza publicznego gimnazjum w S., zagospodarowanie nieużytkowego poddasza na funkcję użytkową gimnazjum oraz dostosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych z uporządkowaniem funkcji wewnętrznej. W chwili obecnej w budynku głównym gimnazjum znajduje się 10 sal oraz część administracyjna. Obecnie do Gimnazjum uczęszcza 250 uczniów, w 12 klasach. Większość dzieci dojeżdża z okolic Gminy. Średnio przypada po 21 uczniów na klasę. Obowiązuje system 1 zmianowy. Głównym założeniem projektowym jest możliwość wygospodarowania: dodatkowych sal lekcyjnych (min. 2 sale), biblioteki, czytelni, świetlicy dla dzieci w poziomie poddasza, a także dostosowanie całego budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Ze względu na ramy czasowe prowadzenia procesu budowlanego w użytkowanym budynku szkolnym (2-3 miesiące letnich wakacji) i możliwości finansowe Gminy zaproponowano wykonanie 2 etapów przebudowy: I etapu - przebudowy poddasza ze zmianą sposobu użytkowania, II- etapu - uporządkowania funkcji wewnętrznej i dostosowania budynku dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Instytucja wdrażającą projekt będzie Wnioskodawca, który będzie pełnić funkcję zarządzająco-koordynującą i odpowiedzialny będzie za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu po zakończeniu realizacji inwestycji, zabezpieczone będzie przez jednostkę organizacyjną (gimnazjum) ze środków przekazywanych z budżetu gminy z dochodów własnych, w tym z subwencji oświatowej. Projekt po zakończeniu jego realizacji będzie zarządzany i finansowany przez Wnioskodawcę. Zmodernizowany obiekt nie zmieni właściciela po zrealizowaniu projektu - pozostanie nim nadal Wnioskodawca, który jest właścicielem nieruchomości (działki, budynku głównego, sali gimnastycznej wraz z łącznikiem). Aktualnie gmina użycza nieodpłatnie obiekt Publicznemu Gimnazjum w S. Za jego bieżące utrzymanie odpowiada kierownik jednostki. Realizując powyższy zakres zadań Wnioskodawca jako podatnik podatku VAT nie osiąga i nie będzie osiągać żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług w zakresie zadań, którym ma służyć przedmiotowa inwestycja.

W piśmie z dnia 3 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt jaki zamierza zrealizować, zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie gminnym stanowi zadanie własne gminy. Efekty powstałe po zrealizowaniu projektu, w przyszłości nie będą generowały dla Gminy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a wszystkie towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usług są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...), poddając szczegółowej analizie przytoczone fakty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki jakie poniesie w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak wiec podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacja ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych będzie realizować projekt pn. "Racjonalizacja bazy edukacyjnej w Gminie P. poprzez modernizację budynku gimnazjum". Efekty powstałe po zrealizowaniu projektu, w przyszłości nie będą generowały dla Gminy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a wszystkie towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowego zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl