IBPP4/443-1292/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1292/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki VAT dla świadczonych usług w zakresie stawki podatku dla usług telewizji kablowej polegającej na reemisji programów telewizyjnych po dokonaniu stosownej opłaty przez pacjentów szpitali - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług telewizji kablowej polegającej na reemisji programów telewizyjnych po dokonaniu stosownej opłaty przez pacjentów szpitali. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2011 r. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 11 października 2011 r.):

Firma Wnioskodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest dostawcą usług telewizji kablowej. Usługi w zakresie płatnego odbioru programów telewizyjnych świadczone są w pomieszczeniach szpitalnych. Płatnikiem odbioru programów telewizyjnych są wyłącznie pacjenci szpitali, którzy w celu odbioru programów dokonują zapłaty w formie wrzutu do aparatów wrzutowych. Do świadczenia tego rodzaju usług niezbędne było wybudowanie sieci kablowej w budynkach szpitali oraz zainstalowanie telewizyjnej stacji czołowej wraz z zespołem anten, wyposażenie sal chorych w odbiorniki telewizyjne i czasomaty. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje opłat praw autorskich do zbiorowego odbioru programów telewizyjnych.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na reemisji programów telewizyjnych w sieci kablowych mieści się w zakresie usług oznaczonych symbolem PKWiU 61.10.5.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest prawidłowa stawka podatku od towarów i usług za usługi telewizji kablowej polegające na reemisji programów telewizyjnych po dokonaniu stosownej opłaty przez pacjentów szpitali.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Usługi wykonywane przez firmę Wnioskodawcy polegające na reemisji programów telewizyjnych w sieci kablowej mieszczą się w zakresie usług telewizji kablowej (do 31 grudnia 2010 r. PKWiU 64.20.30, po 1 stycznia 2011 r. PKWiU 61.10.5) i na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz załącznika nr 3 do tej ustawy - do 31 grudnia 2010 r. poz. 151, natomiast po 1 stycznia 2011 r. poz. 169 załącznika nr 3 tej ustawy powinny być opodatkowane - do 31 grudnia 2010 r. stawką podatku VAT 7% a po 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawką podatku VAT 8%.

Do tej pory firma Wnioskodawcy rozliczała przychody uzyskane z tytułu świadczenia tej usługi w stawce podatku VAT podstawowej. Jednakże zdaniem Wnioskodawcy stosowanie stawki podatku VAT w wysokości podstawowej dla usług telewizji kablowej wykonywanych przez jego firmę nie ma odzwierciedlenia w obowiązujących przepisach prawa, a konkretnie w ustawie z 11 marca 2001 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2009 r. sygn. ILPPI/443-801/09-2/AI, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu oraz interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2010 r., sygn. IBPP2/443-577/10/WN, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Artykuł 146a ust. 1 ustawy o VAT (wprowadzony do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. Nr 238 poz. 1578) stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, (art. 146f wprowadzono do ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. 257 poz. 1726).

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do postanowień art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy - stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., wymieniono pod pozycją 169 - oznaczone symbolem PKWiU ex 61.10.5 (symbol PKWiU 2008) "Usługi radia i telewizji kablowej".

Z analizy poz. 169 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że z dniem 1 stycznia 2011 r., na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 146a ustawy o VAT, zostały objęte preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, usługi radia i telewizji kablowej.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W objaśnieniach do ww. załącznika zawarto zastrzeżenie, że powyższe regulacje nie dotyczą usług reklamowych i promocyjnych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest dostawcą usług telewizji kablowej. Usługi w zakresie płatnego odbioru programów telewizyjnych świadczone są w pomieszczeniach szpitalnych. Płatnikiem odbioru programów telewizyjnych są wyłącznie Pacjenci szpitali, którzy w celu odbioru programów dokonują zapłaty w formie wrzutu monet do aparatów wrzutowych. Do świadczenia tego rodzaju usług niezbędne było wybudowanie sieci kablowej w budynkach szpitali oraz zainstalowanie telewizyjnej stacji czołowej wraz z zespołem anten, wyposażenie sal chorych w odbiorniki telewizyjne i czasomaty. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma Wnioskodawcy dokonuje opłat praw autorskich do zbiorowego odbioru programów telewizyjnych.

Ponadto Wnioskodawca uznał, że wykonywane świadczenia polegające na reemisji programów telewizyjnych w sieci kablowej mieszczą się w zakresie usług telewizji kablowej i zgodnie z PKWiU sklasyfikowane są pod symbolem 61.10.5.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż o ile usługi telewizji kablowej polegające na reemisji programów telewizyjnych po dokonaniu stosownej opłaty przez pacjentów szpitali mieszczą się w pod symbolem PKWiU 61.10.5 jako "Usługi radia i telewizji kablowej" i nie stanowią sprzedaży praw licencyjnych, to podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146 pkt 2 i z poz. 169 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - z uwzględnieniem wyłączenia zawartego w odnośniku tej pozycji.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU 61.10.5.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zmiany zaklasyfikowania przedmiotowych usług do innego grupowania PKWiU, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy nadmienić, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl