IBPP4/443-1291/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1291/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 16 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina wspólnie z gminami realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą "...". Gmina jest partnerem projektu współfinansowanego ze środków RPO, a liderem jest Gmina.

W przypadku Gminy termomodernizacji i wymianie źródeł ciepła poddany jest obiekt Zespołu Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum. Inwestycja współfinansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów. Wkład własny gminy wynosi 15% kosztów.

Faktury związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę i opłacone będą w pełnej wysokości. Następnie Gmina będzie występować do instytucji pośredniczącej o ich częściową refundację zgodnie z umową. Refundacji podlegają tylko koszty kwalifikowane określone w umowie, w tym podatek VAT. Po zakończeniu inwestycji obiekt po termomodernizacji i wymianie źródeł ciepła zostanie przekazany w trwały zarząd do Zespołu Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum, który jest jednostką budżetową Gminy, powołaną do realizacji zadań ustawowych w imieniu Gminy. Zespół Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum jako jednostka budżetowa Gminy posiada własny NIP, ale nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zmodernizowany obiekt Zespołu Szkół wykorzystywany będzie do świadczenia bezpłatnych publicznych zadań oświatowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizowanym projektem Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 26 października 2009 r.), Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ niebędąc zarządcą obiektu nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z jego wykorzystaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina wspólnie z gminami realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą "Zmniejszenie ilości zanieczyszczeń powietrza w dolinie rzek termomodernizacja i wymiana źródeł ciepła w obiektach użyteczności publicznej w gminach Gmina jest partnerem projektu współfinansowanego ze środków RPO, a liderem jest Gmina.

W przypadku Gminy termomodernizacji i wymianie źródeł ciepła poddany jest obiekt Zespołu Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum. Inwestycja współfinansowana będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów. Wkład własny gminy wynosi 15% kosztów.

Faktury związane z realizacją projektu wystawione będą na Gminę i opłacone będą w pełnej wysokości. Następnie Gmina będzie występować do instytucji pośredniczącej o ich częściową refundację zgodnie z umową.

Po zakończeniu inwestycji obiekt po termomodernizacji i wymianie źródeł ciepła zostanie przekazany w trwały zarząd do Zespołu Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum, który jest jednostką budżetową Gminy, powołaną do realizacji zadań ustawowych w imieniu Gminy. Zespół Szkół - Szkoła Podstawowa i Gimnazjum jako jednostka budżetowa Gminy posiada własny NIP, ale nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zmodernizowany obiekt Zespołu Szkół wykorzystywany będzie do świadczenia bezpłatnych publicznych zadań oświatowych.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać obiektów będących przedmiotem projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, bowiem zarządzającym obiektem będzie jednostka budżetowa Gminy będąca odrębnym podmiotem.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych związanych z funkcjonowaniem obiektów oświatowych objętych inwestycją.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą "...".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych Gmin, będących partnerami (liderem) projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl