IBPP4/443-1284/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1284/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Stowarzyszenie działając na podstawie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE 1277 z 21 października 2005 r. str.1) oraz umowy z Urzędem Marszałkowskim realizuje projekt pn.: "XXX". Projekt ten współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Osi 4-LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Projekt realizowany jest nieodpłatnie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2011 r. Projekt skierowany jest do dzieci i młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - 12 osób. W ramach projektu odbywają się warsztaty fotograficzne dwa razy w tygodniu po 2 godziny. W sumie odbędzie się 24-godziny warsztatów fotograficznych w tym wyjazdy plenerowe.

W ramach projektu powstanie wystawa fotograficzna, albumy i foldery Gminy. Podczas wystawy uczestnicy projektu, społeczność obszaru LGD oraz zaproszeni goście otrzymają bezpłatne albumy i foldery wykonane w ramach projektu. Odpłatne foldery i albumy będą dostępne w biurze Stowarzyszenia Rozwoju Gminy koszt albumu 19 zł, koszt folderu 3 zł. Maksymalna kwota jaką Stowarzyszenie może uzyskać z tytułu sprzedaży publikacji nie przekroczy 30% kosztów kwalifikowanych czyli wkładu własnego projektu. Do sprzedaży przeznaczonych może zostać maksymalnie 200 albumów (200 szt. x 19 zł tj. kwota 3800 zł) oraz 490 folderów (490 szt. x 3 zł tj. kwota 1470 zł).

Informacje o możliwości ich uzyskania podana zostanie do publicznej wiadomości poprzez radio, stronę internetową oraz prasę lokalną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących druku plakatów, wywołania zdjęć na wystawę fotograficzną, transportu młodzieży na warsztaty plenerowe, opracowania i druku albumów i folderów.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 3 października 2011 r.), nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "XXX". Projekt ten współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Osi 4-LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Projekt realizowany jest nieodpłatnie od 1 czerwca do 31 sierpnia 2011 r. Projekt skierowany jest do dzieci i młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej - 12 osób. W ramach projektu odbywają się warsztaty fotograficzne dwa razy w tygodniu po 2 godziny. W sumie odbędzie się 24-godziny warsztatów fotograficznych w tym wyjazdy plenerowe.

W ramach projektu powstanie wystawa fotograficzna, albumy i foldery Gminy. Podczas wystawy uczestnicy projektu, społeczność obszaru LGD oraz zaproszeni goście otrzymają bezpłatne albumy i foldery wykonane w ramach projektu. Odpłatne foldery i albumy będą dostępne w biurze Stowarzyszenia Rozwoju Gminy koszt albumu 19 zł, koszt folderu 3 zł. Maksymalna kwota jaką Stowarzyszenie może uzyskać z tytułu sprzedaży publikacji nie przekroczy 30% kosztów kwalifikowanych, czyli wkładu własnego projektu. Do sprzedaży przeznaczonych może zostać maksymalnie 200 albumów (200 szt. x 19 zł tj. kwota 3800 zł) oraz 490 folderów (490 szt. x 3 zł tj. kwota 1470 zł). Informacje o możliwości ich uzyskania podana zostanie do publicznej wiadomości poprzez radio, stronę internetową oraz prasę lokalną.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W tym miejscu zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl