IBPP4/443-1284/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1284/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych realizowanych w ramach projektu pn. "Wzmocnienie Inkubatora Przedsiębiorczości poprzez rozwój usług i infrastruktury technicznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych realizowanych w ramach projektu pn. "Wzmocnienie Inkubatora Przedsiębiorczości poprzez rozwój usług i infrastruktury technicznej". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wynajem nieruchomości na własny rachunek (w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości), doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, działalność wspomagająca edukację, działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów jak również:

* kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

* pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

* stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

* introligatorstwo i podobne usługi,

* reprodukcja zapisanych nośników informacji,

* wydawanie książek, wydawanie gazet,

* pozostała działalność wydawnicza,

* przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi i podobna działalność,

* działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, działalność agencji reklamowych,

* badanie rynku i opinii publicznej,

* działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy, pozyskiwaniem pracowników, działalność agencji pracy tymczasowej,

* działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach,

* wykonywanie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

W Spółce występuje sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 22% -wynajem nieruchomości na własny rachunek, działalność wspomagająca edukację, pozostała działalność wydawnicza i inne oraz VAT 7% - refakturowanie wody i kanalizacji z tyt. wynajmu nieruchomości. W Spółce nie występuje sprzedaż zwolniona.

Od 1 maja 2005 r. do 30 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca realizował projekt pn. "Wzmocnienie Inkubatora Przedsiębiorczości poprzez rozwój usług i infrastruktury technicznej" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006. Priorytet 1 Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie Instytucji otoczenia biznesu, Działanie 1.1. Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.2. Wsparcie instytucji otoczenia biznesu oraz sieci instytucji wsparcia biznesu.

W związku z powyższym 21 marca 2005 r. została podpisana umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a Agencją Rozwoju. Maksymalny udział środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wydatkach kwallfikowanych na poziomie projektu wyniósł 84,14%, pozostałe 15,86% to środki z budżetu Wnioskodawcy.

Realizacja projektu obejmowała działania koncentrujące się na dwóch zasadniczych kierunkach;

1.

inwestycji polegającej na remoncie obiektu Inkubatora w celu obniżenia kosztów eksploatacji i związanych z nimi opłat oraz poprawy standardu świadczenia usług poprzez Inkubator Przedsiębiorczości.

2.

poprawa istniejącej oferty usługowej dla przedsiębiorstw oraz przygotowanie i wdrożenie pakietu nowych usług dla przedsiębiorców, obejmującego zagadnienia związane z zarządzaniem ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania strategicznego.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 listopada 2009 r. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu miały bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Podatek należny, od którego Wnioskodawca pomniejszał podatek naliczony przy zakupach realizowanych w ramach projektu powstawał głównie z wynajmu nieruchomości na własny rachunek dla firm w Inkubatorze Przedsiębiorczości, oraz ze sprzedaży usług obejmujących działalność wspomagającą edukacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego związanego ze sprzedażą opodatkowaną o kwotę podatku naliczonego od zakupów inwestycyjnych realizowanych w ramach projektu m.in. na:

1.

wymianę okien w budynku Inkubatora Przedsiębiorczości,

2.

remont budynku Inkubatora Przedsiębiorczości obejmujący likwidację płyt azbestowo-cementowych wraz z dociepleniem budynku, zabudowę wejścia, odbój i odwodnienie,

3.

remont pomieszczeń Inkubatora Przedsiębiorczości (wymiana instalacji sanitarnej, wymiana drzwi, remont pomieszczeń WC, wymiana posadzek i wykładziny, malowanie, wymiana instalacji elektrycznych, wymiana instalacji centralnego ogrzewania).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z poprawą jakości świadczonych przez Wnioskodawcę usług dla firm z Inkubatora Przedsiębiorczości przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu miały bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wynajem nieruchomości na własny rachunek (w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości), doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, działalność wspomagająca edukację, działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów jak również:

* kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek,

* pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,

* wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

* stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

* introligatorstwo i podobne usługi,

* reprodukcja zapisanych nośników informacji,

* wydawanie książek, wydawanie gazet,

* pozostała działalność wydawnicza,

* przetwarzanie danych, zarządzanie stronami internetowymi i podobna działalność,

* działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, działalność agencji reklamowych,

* badanie rynku i opinii publicznej,

* działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy, pozyskiwaniem pracowników, działalność agencji pracy tymczasowej,

* działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach,

* wykonywanie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura oraz pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

W Spółce występuje sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 22% -wynajem nieruchomości na własny rachunek, działalność wspomagająca edukację, pozostała działalność wydawnicza i inne oraz VAT 7% - refakturowanie wody i kanalizacji z tyt. wynajmu nieruchomości. W Spółce nie występuje sprzedaż zwolniona.

Od 1 maja 2005 r. do 30 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca realizował projekt pn. "Wzmocnienie Inkubatora Przedsiębiorczości poprzez rozwój usług i infrastruktury technicznej" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006. Priorytet 1 Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie Instytucji otoczenia biznesu, Działanie 1.1. Wzmocnienie instytucji wspierających działalność przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.2. Wsparcie instytucji otoczenia biznesu oraz sieci instytucji wsparcia biznesu.

Realizacja projektu obejmowała wykonanie inwestycji polegającej na remoncie obiektu Inkubatora w celu obniżenia kosztów eksploatacji i związanych z nimi opłat oraz poprawy standardu świadczenia usług poprzez Inkubator Przedsiębiorczości, a także poprawę istniejącej oferty usługowej dla przedsiębiorstw oraz przygotowanie i wdrożenie pakietu nowych usług dla przedsiębiorców, obejmującego zagadnienia związane z zarządzaniem ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania strategicznego.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu miały bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl