IBPP4/443-128/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-128/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Nowy Zawód - nowe perspektywy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Nowy Zawód - nowe perspektywy". Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 stycznia 2009 r. znak: IBPP4/443-172/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2009 r. będzie realizować projekt "Nowy Zawód - nowe perspektywy" w ramach Priorytetu VIII. Regionalne kadry gospodarki.

Projekt jest zgodny z:

* Strategią rozwoju woj. P. na lata 2007-2020 (Cel strategiczny Gospodarka regionu, Priorytet 2, Kierunek 2 "Wzmocnienie innowacyjnych firm i stymulowanie powstawania nowych przedsiębiorstw innowacyjnych"; Cel strategiczny: Kapitał społeczny, Priorytet 2, Kierunek 2 - kładący nacisk na konieczność podnoszenia kwalifikacji kadry pracowniczej do potrzeb pracodawców),

* Celem głównym POKL "wzrost poziomu zatrudniania i spójności społecznej" oraz Działaniem 8.1 - potrzebą podnoszenia i zmiany kwalifikacji oraz umiejętności pracowników wywołaną procesami modernizacyjnymi i adaptacyjnymi; Poddziałaniem 8.1.1, którego celem jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki,

* SzOP POKL w związku z potrzebą "stymulowania, podnoszenia i aktualizacji umiejętności zawodowych przez osoby pracujące",

* Planem Działania na lata 2007-2008 dla priorytetu 8 POKL ze względu na konieczność "podnoszenia oraz aktualizowania kwalifikacji i umiejętności kadry pracowniczej",

* Przepisami ustawy PZP; prawodawstwem krajowym i wspólnotowym; politykami i zasadami wspólnotowymi (polityką równych szans, uwzględnioną w procesie rekrutacji pkt 3.2 i koncepcją zrównoważonego rozwoju).

Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych co najmniej 80 osób pracujących z terenu powiatów: k., miasta K., j. i b. i dostosowanie ich do potrzeb pracodawców w regionie. Projekt jest odpowiedzią na zidentyfikowane, zarysowane poniżej problemy z niedostosowaniem kwalifikacji pracowników do wymagań lokalnego rynku pracy P. Jego realizacja umożliwi Beneficjentom Ostatecznym zdobycie i podniesienie niezbędnych dla nowoczesnego mechanika umiejętności posługiwania się specjalistycznym oprogramowaniem narzędziowym AutoCad i Catia oraz obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC).

W ramach projektu realizowane będą następujące działania: zarządzanie projektem, rekrutacja Beneficjentów Ostatecznych, doradztwo zawodowe BO, przygotowanie i realizacja szkoleń zawodowych, szkolenia z programu AutoCad, szkolenia z programu Catia, szkolenia z obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie CNC, przygotowanie i realizacja szkoleń językowych z elementami języka technicznego. Rezultatem projektu będzie nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności w zakresie posługiwania się specjalistycznym oprogramowaniem narzędziowym AutoCad i Catia oraz obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC) przez minimum 80 osób, uzyskanie certyfikatu kwalifikacji zawodowych przez minimum 70 osób, wzrost umiejętności posługiwania się językiem obcym przez minimum 80 osób, zmiana sytuacji zawodowej poprzez zmianę stanowiska pracy bądź awans zawodowy przez 10% osób objętych projektem, decyzja podjęcia kierunku kształcenia po rozmowie z doradcą zawodowym przez 90 osób.

W ramach projektu przewidziano również następujące działania: promocja projektu poprzez: utworzenie i administrację strony internetowej, zamieszczenie ogłoszeń w prasie, transmisję audycji radiowych, opracowanie i wydruk gazetki jednodniówki i plakatów informujących o celach, działaniach i formach wsparcia dotyczących projektu, opracowanie i wykonanie tablicy informacyjnej, organizację konferencji podsumowującej upowszechniającej osiągnięte rezultaty. Materiały oraz różnego rodzaju usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu (plakaty, ogłoszenia, strona internetowa itp.) nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupów dokonanych na realizację projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot oraz określenie trybu zwrotu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on odliczać VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu "Nowy zawód - nowe perspektywy". Dotacja, jaką Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu nie spełnia warunków określonych w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie może również skorzystać z art. 15, art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ czynności realizowane w ww. projekcie nie będą służyły działalności opodatkowanej. Przeprowadzone szkolenia służyć będą przede wszystkim podniesieniu kwalifikacji Beneficjentów Ostatecznych i pozostają bez żadnego związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. Zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od 1 stycznia 2009 r. będzie realizował projekt pn. "Nowy zawód - nowe perspektywy". Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych co najmniej 80 osób pracujących z powiatu k., miasta K., j. i b. oraz dostosowanie ich do potrzeb pracodawców w regionie. Rezultatem projektu będzie nabycie, uzupełnienie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności w zakresie posługiwania się specjalistycznym oprogramowaniem narzędziowym AutoCad i Catia oraz obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC) przez minimum 80 osób, uzyskanie certyfikatu kwalifikacji zawodowych przez minimum 70 osób, wzrost umiejętności posługiwania się językiem obcym przez minimum 80 osób, zmiana sytuacji zawodowej poprzez zmianę stanowiska pracy bądź awans zawodowy przez 10% osób objętych projektem, decyzja podjęcia kierunku kształcenia po rozmowie z doradcą zawodowym przez 90 osób. Materiały oraz różnego rodzaju usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż skoro nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, to tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Określenie więc trybu zwrotu podatku VAT w świetle powyższego staje się bezprzedmiotowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W zakresie pozostałych zapytań przedstawionych we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. wydane zostaną odrębne interpretacje.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl