IBPP4/443-1275/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1275/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wdrożenie systemu ewidencji i oceny zagrożeń oraz procedur reagowania" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wdrożenie systemu ewidencji i oceny zagrożeń oraz procedur reagowania". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 listopada 2009 r. znak: IBPP4/443-1275/09/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, zamierza przystąpić do działania 2.2.Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych z zadaniem pn. "Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wdrożenie systemu ewidencji i oceny zagrożeń oraz procedur reagowania".

Podstawowym celem projektu inwestycyjnego jest unowocześnienie i rozbudowa Systemu Informacji o terenie służącego do wspomagania zarządzania przestrzenią i infrastrukturą miasta.

Osiągnięcie zamierzonego celu jest przewidziane poprzez rozwój (tj. rozbudowę i unowocześnienie lub zastąpienie rozwiązaniem nowszej generacji) działającego w Urzędzie Miasta specjalistycznego systemu, będącego zintegrowanym, wielomodułowym system informacji przestrzennej (GIS/SIT), za pomocą którego prezentowane będą zgromadzone w nim zasoby informacyjne (geometryczne i opisowe) oraz realizowane procedury tworzenia i aktualizacji tych danych. W związku z powyższym Gmina zakupi towary i usługi będące opodatkowane podatkiem VAT. Przewidziano zakup: 9 serwerów (z których 3 serwery zostaną przekazane do nieodpłatnego użyczenia Miejskim Wodociągom i Kanalizacji Sp. z o.o.), 32 zestawy komputerowe (w tym 25 zestawów przewidziano do nieodpłatnego użyczenia jednostkom miejskim), 17 zestawów lokalizacyjnych GPS (w tym 10 przewidziano do nieodpłatnego użyczenia OSP działającym na terenie miasta) oraz 10 szt. tabletów PC.

Po zakończeniu i sfinalizowaniu przez Gminę zadania właścicielem sprzętu będzie Gmina, która na drodze umowy użyczenia przekaże nieodpłatnie część towarów jednostkom podległym organizacyjne Gminie. Podmioty te również nie będą pobierać żadnych opłat z tytułu użytkowania sprzętu. Właścicielem towarów będzie Gmina, podmioty na rzecz których zostanie przekazany nieodpłatnie sprzęt nie będą wnosiły żadnych opłat na rzecz Gminy w zamian za wykorzystywanie przekazanego wyposażenia.

Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie finansowany w całości ze środków Gminy, a po oddaniu do użytku nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez wyżej wskazany program operacyjny.

W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, opodatkowane będą podatkiem VAT. Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT związanych z realizowanym projektem.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne.

Wszystkie informacje i dane będą umieszczane na platformie e-usługi bezpłatnie.

System elektroniczny nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 listopada 2009 r.):

Czy Gminie w przedstawionym powyżej stanie faktycznym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wdrożenie systemu ewidencji i oceny zagrożeń oraz procedur reagowania".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 12 listopada 2009 r.), mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT w ramach realizowanego zadania oraz nieodpłatnego przekazania w formie umowy użyczenia części zakupionych towarów na rzecz jednostek podległym organizacyjne Gminie, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym sytuacja ta skutkuje możliwością zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach prowadzonego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013, zamierza przystąpić do działania 2.2.Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych z zadaniem pn. "Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wdrożenie systemu ewidencji i oceny zagrożeń oraz procedur reagowania".

Podstawowym celem projektu inwestycyjnego jest unowocześnienie i rozbudowa Systemu Informacji o terenie służącego do wspomagania zarządzania przestrzenią i infrastrukturą miasta.

Osiągnięcie zamierzonego celu jest przewidziane poprzez rozwój (tj. rozbudowę i unowocześnienie lub zastąpienie rozwiązaniem nowszej generacji) działającego w Urzędzie Miasta specjalistycznego systemu, będącego zintegrowanym, wielomodułowym system informacji przestrzennej (GIS/SIT), za pomocą którego prezentowane będą zgromadzone w nim zasoby informacyjne (geometryczne i opisowe) oraz realizowane procedury tworzenia i aktualizacji tych danych. Gmina zakupi towary i usługi będące opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca planuje zakup: 9 serwerów (z których 3 serwery zostaną przekazane do nieodpłatnego użyczenia Miejskim Wodociągom i Kanalizacji Sp. z o.o.), 32 zestawy komputerowe (w tym 25 zestawów przewidziano do nieodpłatnego użyczenia jednostkom miejskim), 17 zestawów lokalizacyjnych GPS (w tym 10 przewidziano do nieodpłatnego użyczenia OSP działającym na terenie miasta) oraz 10 szt. tabletów PC.

Po zakończeniu i sfinalizowaniu zadania właścicielem sprzętu będzie Gmina, która na drodze umowy użyczenia przekaże nieodpłatnie część towarów jednostkom podległym organizacyjne Gminie. Podmioty te również nie będą pobierać żadnych opłat z tytułu użytkowania sprzętu. Właścicielem towarów będzie Gmina, podmioty na rzecz których zostanie przekazany nieodpłatnie sprzęt nie będą wnosiły żadnych opłat na rzecz Gminy w zamian za wykorzystywanie przekazanego wyposażenia. Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT związanych z realizowanym projektem. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne.

Wszystkie informacje i dane będą umieszczane na platformie e-usługi bezpłatnie.

System elektroniczny nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl