IBPP4/443-127/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-127/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu 26 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż opisana we wniosku stanowi sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż opisana we wniosku stanowi sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą odzieży przez internet z terytorium Polski na terytorium Austrii. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od wartości dodanej. Magazyn towarów znajduje się w Polsce, płatności są dokonywane na rachunek bankowy w Polsce poprzez X. lub Y.

Sprzedaż odbywa w się w następujący sposób:

Obywatel Austrii zamawia towar przez internet, odebrawszy zamówienie Wnioskodawca je drukuje i pakuje towar w Polsce w paczki adresowane do klientów austriackich. W celu zmniejszenia kosztów wysyłki, raz na kilka dni Wnioskodawca jedzie z wszystkimi paczkami na pocztę austriacką i następnie za pośrednictwem poczty austriackiej paczki są rozsyłane do austriackich klientów. Klienci austriaccy to osoby fizyczne nie będące podatnikami od wartości dodanej. Do każdej wysyłanej paczki Wnioskodawca posiada potwierdzenie jej nadania oraz wydruk potwierdzający odbiór przesyłki przez austriackiego klienta z systemu poczty pozwalającego na monitorowanie stanu realizacji doręczenia przesyłki. Oprócz zamówienia, potwierdzenia nadania i potwierdzenia odbioru paczki z towarem Wnioskodawca posiada również dokumentację handlową oraz fakturę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiony stan faktyczny można uznać za prowadzenie sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcje sprzedaży odzieży klientom austriackim można uznać za sprzedaż wysyłkową ponieważ wypełnia ona dokładnie definicję sprzedaży wysyłkowej o której mowa w art. 2 pkt 23. Wnioskodawca uważa również, że spełnia warunki wymienione w art. 23 ust. 14 oraz posiada dodatkowo dokumenty wymienione w art. 23 ust. 15.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towar należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie zaś do art. 2 pkt 23 ustawy o VAT przez sprzedaż wysyłkową rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a.

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju to dostawa, która rozpoczyna się na terytorium Polski, a więc odbywa się "z kraju" do innego państwa członkowskiego i stąd właśnie taka jej nazwa. Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest w zasadzie odpowiednikiem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Można bowiem stwierdzić, że jest to taka wewnątrzwspólnotowa dostawa, która następuje na rzecz podmiotu nierozpoznającego u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju zachodzi wówczas, gdy polski podatnik od towarów i usług dokonuje dostawy towarów, które są przez niego lub na jego rachunek wysyłane (transportowane) z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego - będącego miejscem przeznaczenia, dostawa zaś dokonywana jest na rzecz:

* podatnika podatku od wartości dodanej (czyli podatnika VAT obowiązującego w danym państwie członkowskim), który jednak nie rozlicza wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

* innego podmiotu, który nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako podmiot organizujący transport towarów do nabywców (nie będących podatnikami od wartości dodanej), w którym sam transportuje towary na terytorium Austrii skąd za pośrednictwem poczty austriackiej dostarcza je klientom austriackim - spełnia przesłanki do uznania opisanej dostawy za sprzedaż wysyłkową w rozumieniu art. 2 pkt 23 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto wskazać należy, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepisy art. 23 ust. 14 i 15 ustawy nie definiują sprzedaży wysyłkowej, ani też nie są warunkiem do uznania danej sprzedaży za sprzedaż wysyłkową. Przepisy te bowiem odnoszą się do miejsca opodatkowania dostawy towarów w ramach danej sprzedaży wysyłkowej. Przedmiotem pytania Wnioskodawcy) którego zakresem związany jest Organ i w zakresie którego może zostać jedynie udzielona interpretacja indywidualna) nie była kwestia określenia miejsca opodatkowania dokonywanej sprzedaży wysyłkowej. Tym samym powyższe nie mogło być przedmiotem interpretacji. W tym miejscu nadmienić należy, że jeżeli określenie miejsca opodatkowania dokonywanej sprzedaży wysyłkowej budzi u Wnioskodawcy wątpliwości może on zwrócić się w tym zakresie również z wnioskiem o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl