IBPP4/443-1269/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1269/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu inwestycji "Budowa kompleksu sportowo - rekreacyjnego w W. - hala sportowa" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu inwestycji "Budowa kompleksu sportowo - rekreacyjnego w W. - hala sportowa" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina podjęła decyzję o wybudowaniu kompleksu sportowo-rekreacyjnego - hala sportowa. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotowy obiekt sportowy zawierać będzie w swej kubaturze halę sportową, widownię, gdzie przewidziano 297 miejsc siedzących oraz 100 stojących. W poziomie przyziemia znajdować się będą 4 zespoły szatniowe, pomieszczenie trenera i sędziów oraz specjalna szatnia dla osób niepełnosprawnych wraz z zapleczem sanitarnym.

Obiekt ten udostępniany będzie mieszkańcom Gminy na cele związane z czynnym uprawianiem sportu i rekreacji oraz wykorzystywany na potrzeby organizowanych przez Gminę imprez sportowych (mecze, turnieje, zawody, etc) oraz rekreacyjnych. Całkowita powierzchnia obiektu wyniesie 2 700 m#179;. Właścicielem majątku powstałego w rezultacie realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina. Nadzór nad jego właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem Gmina sprawować będzie przy pomocy jednostki organizacyjnej jaką jest Ośrodek Promocji Gminy. Jednostką zarządzającą projektem w trakcie realizacji będzie Gmina, oddany do użytkowania obiekt będzie w jej władaniu, za który będzie odpowiadała i utrzymywała stan techniczny. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Zadania własne obejmują m.in. sprawy zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym niewątpliwie mieści się dążenie do umożliwienia korzystania z ogólnodostępnej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. To też podejmowane przedsięwzięcie w pełni wpisuje się w zadania należące do Gminy.

Produkty uzyskane w wyniku realizacji niniejszego projektu będą umożliwiać aktywny udział w imprezach sportowych i rekreacyjnych, a także uprawianie różnorodnych dyscyplin sportowych wszelkim użytkownikom, w tym także osobom niepełnosprawnym oraz na potrzeby organizowanych przez OPG imprez sportowych. Korzystanie przez beneficjentów pośrednich z projektu nie będzie uwarunkowane ponoszeniem przez nich opłat. Po oddaniu do użytkowania hala będzie ogólnodostępna dla społeczności lokalnej jak i innych osób zainteresowanych w celach; prowadzenia zajęć, treningów, rozgrywek sportowych, również występów scenicznych i imprez kulturalnych. Nie będą stosowane ograniczenia w dostępności i korzystaniu z nowopowstałej sportowej infrastruktury.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że obiekt nie będzie generował dochodów dla Gminy. W związku z tym, towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części z tytułu inwestycji "Budowa kompleksu sportowo - rekreacyjnego w W. - hala sportowa" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycja "Budowa kompleksu sportowo - rekreacyjnego w W. - hala sportowa" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, gdyż Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnianie obiektu w celach związanych z uprawianiem sportu i rekreacji oraz organizowaniem imprez sportowych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku przez Gminę, ponieważ po realizacji inwestycji nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina podjęła decyzję o wybudowaniu kompleksu sportowo-rekreacyjnego - hali sportowej. Przedmiotowy obiekt sportowy zawierać będzie w swej kubaturze halę sportową, widownię, gdzie przewidziano 297 miejsc siedzących oraz 100 stojących. W poziomie przyziemia znajdować się będą 4 zespoły szatniowe, pomieszczenie trenera i sędziów oraz specjalna szatnia dla osób niepełnosprawnych wraz z zapleczem sanitarnym.

Obiekt ten udostępniany będzie mieszkańcom Gminy na cele związane z czynnym uprawianiem sportu i rekreacji oraz wykorzystywany na potrzeby organizowanych przez Gminę imprez sportowych (mecze, turnieje, zawody, etc) oraz rekreacyjnych.

Właścicielem majątku powstałego w rezultacie realizacji niniejszego projektu będzie po jego zakończeniu Gmina. Nadzór nad jego właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem Gmina sprawować będzie przy pomocy jednostki organizacyjnej jaką jest Ośrodek Promocji Gminy.

Produkty uzyskane w wyniku realizacji niniejszego projektu będą umożliwiać aktywny udział w imprezach sportowych i rekreacyjnych, a także uprawianie różnorodnych dyscyplin sportowych wszelkim użytkownikom, w tym także osobom niepełnosprawnym oraz na potrzeby organizowanych przez OPG imprez sportowych. Korzystanie przez beneficjentów pośrednich z projektu nie będzie uwarunkowane ponoszeniem przez nich opłat. Po oddaniu do użytkowania hala będzie ogólnodostępna dla społeczności lokalnej jak i innych osób zainteresowanych w celach prowadzenia zajęć, treningów, rozgrywek sportowych, również występów scenicznych i imprez kulturalnych. Nie będą stosowane ograniczenia w dostępności i korzystaniu z nowopowstałej sportowej infrastruktury.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że obiekt nie będzie generował dochodów dla Gminy. W związku z tym, towary i usługi użyte w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie osiągała dochodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania wybudowanej hali sportowej. Nadzór nad jego właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem Gmina sprawować będzie przy pomocy jednostki organizacyjnej jaką jest Ośrodek Promocji Gminy. Zatem ewentualne opodatkowane przychody z tytułu użytkowania obiektu będą obrotem jednostki organizacyjnej gminy, a nie Gminy.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Budowa kompleksu sportowo - rekreacyjnego w W. - hala sportowa" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl