IBPP4/443-1266/09/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1266/09/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego. Przedmiotowy wniosek został przekazany za pismem z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) tut. organowi, celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny służy wyłącznie do prowadzenia działalności podstawowej, w szczególności do wczesnego wykrywania raka płuca. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa miesięcznie deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca mógł odliczyć podatek od towarów i usług od sprzętu medycznego, który został zakupiony i który służy do prowadzenia działalności podstawowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 43 punkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU - 85100000) będące podstawową działalnością Wnioskodawcy są zwolnione z podatku od towarów i usług. W związku z art. 86 ust. 1 ustawy jednostka nie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego służącego do prowadzenia działalności podstawowej, w tym od sprzętu zakupionego w ramach realizacji projektu RPO WO 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)". Zatem świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, o symbolu PKWiU ex 85, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup sprzętu medycznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt służy wyłącznie do prowadzenia działalności podstawowej. Z treści wniosku wynika, iż działalność podstawową Wnioskodawcy stanowią usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU - 85100000), które są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny nie służy czynnościom opodatkowanym, jest on związany w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania.

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi - zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt medyczny, służy wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (usługi zwolnione od podatku VAT), Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. sprzętu medycznego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Przedmiotową interpretację wydano przy założeniu, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których został zakupiony sprzęt medyczny, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Nadmienia się ponadto, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego przedstawionego a w szczególności wykorzystywania zakupionego sprzętu do czynności opodatkowanych (np. dzierżawa, wynajem itp.) we wniosku lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego, w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl