IBPP4/443-1261/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1261/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data złożenia 12 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2011 r. (data złożenia 16 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 sierpnia 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 września 2011 r. (data złożenia 16 września 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uzdrowisko jest samodzielnym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez Sejmik Województwa. Statutowym zadaniem jest świadczenie usług opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia - działalność zwolniona z podatku VAT. Uzdrowisko jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W kwietniu 2011 r. Uchwałą Zarządu Województwa Wnioskodawcy zostało przyznane dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie: 3 Turystyka, Poddziałanie 3.1.2 Infrastruktura zaplecza turystycznego/podmioty publiczne na projekt pn. "...".

Projekt ten będzie realizowany w latach 2011-2012.

Jednym z obligatoryjnych załączników do umowy o dofinansowanie jest złożenie interpretacji indywidualnej, mówiącej czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach za realizację ww. projektu.

Nakłady inwestycyjne do poniesienia w ramach tego projektu obejmować będą: pomieszczenia kuchni i stołówki wraz z zapleczem oraz pomieszczenia pawilonu sanatoryjnego "M.".

Działalność Uzdrowiska sklasyfikowana jest zgodnie z GUS jako PKD 8720Z.

W strukturze organizacyjnej znajdują się:

* oddział szpitalny reumatologiczny, rehabilitacyjny dla dorosłych i dzieci,

* wielospecjalistyczna przychodnia uzdrowiskowa (reumatologiczna, rehabilitacyjna, otolaryngologiczna),

* sanatorium dla dorosłych i dzieci,

* zakład przyrodoleczniczy.

Podstawową działalnością jest świadczenie usług medycznych dla pacjentów szpitalnych oraz kuracjuszy przebywających na turnusach rehabilitacyjnych. W ramach tych usług obowiązkiem jest m.in. zapewnienie wyżywienia jak również noclegów tym osobom. Występuje również w niewielkich ilościach sprzedaż posiłków dla m.in. pracowników, indywidualnych osób oraz instytucjom. W tych wypadkach występuje podatek należny.

Zgodnie z zasadami obowiązującymi w ustawie, aby móc obniżyć podatek należny o podatek naliczony należy wyodrębnić zakupy związane tylko z tą czynnością. W tym przypadku są wyodrębnione zakupy towarów - żywności związane tylko z tymi usługami - sprzedażą posiłków. Jednakże w okresie trwania inwestycji wszystkie wymienione pomieszczenia zostaną wyłączone z użytkowania - nie będzie się odbywała żadna sprzedaż usług-posiłków, czyli nie wystąpi podatek należny który mógłby być obniżony o podatek naliczony. W związku z tym podatek naliczony zawarty w fakturach za realizację ww. projektu nie będzie mógł być odliczany od podatku należnego, bo taki podatek nie wystąpi.

W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:

* wykonanie projektu całości prac związanych z zadaniem,

* przebudowa, modernizacja pomieszczeń kuchni i stołówki oraz dwóch apartamentów pawilonu sanatoryjnego "M.",

* zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu do ww. pomieszczeń.

Celem realizacji tego projektu jest podniesienie standardu usług, dostosowanie ww. pomieszczeń do wymogów przepisów sanepid, p-poż oraz BHP. Dostosowanie pomieszczeń dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT tylko w części.

Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności (odrębnie z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi).

Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła 2%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie do art. 90 ust. 10 w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

* przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

* nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "...". Celem realizacji tego projektu jest podniesienie standardu usług, dostosowanie ww. pomieszczeń do wymogów przepisów sanepid, p-poż oraz BHP. Dostosowanie pomieszczeń dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych. Wnioskodawca nie jest w stanie odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z poszczególnymi kategoriami czynności (odrębnie z czynnościami opodatkowanymi oraz zwolnionymi). Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła 2%.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc przede wszystkim do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej, opodatkowanej oraz działalności mieszanej). Obliczanie kwoty podatku naliczonego do odliczenia za pomocą wskaźnika proporcji możliwe jest wyłącznie w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem VAT jak i czynności zwolnione z podatku VAT. Jednocześnie wskazał, iż nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku związanych z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak i kwot związanych z czynnościami w stosunku do których takie prawo nie przysługuje. Tym samym w odniesieniu do tych zakupów Wnioskodawca obowiązany jest zastosować wskaźnik proporcji. Ponieważ jednak proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku od towarów i usług nie przekroczyła 2%, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl