IBPP4/443-126/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-126/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2008 r. (data wpływu 20 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do projektu pn. "Kurs glazurnika i posadzkarza szansą na lepszą przyszłość" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Kurs glazurnika i posadzkarza szansą na lepszą przyszłość". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 8 stycznia 2009 r. znak: IBPP4/443-126/08/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina X jest beneficjentem komponentu wojewódzkiego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Województwa w ramach którego, w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2007 r. realizowała projekt "Kurs Glazurnika i posadzkarza szansą na lepszą przyszłość" w ramach działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa.

Gmina wydatkowała środki na organizację i przeprowadzenie nieodpłatnych kursów języka obcego, informatycznego oraz praktycznej nauki zawodu w celu podniesienia kwalifikacji osób odchodzących z rolnictwa. Szczegółowe wydatki dotyczyły zakupu następujących towarów i usług: materiałów biurowych, ulotek i plakatów, materiałów promocyjnych, zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem, mebli, art. spożywczych materiałów budowlanych do zajęć praktycznych, wynagrodzeń i pochodnych w ramach umów zleceń kierownika projektu, asystenta kierownika projektu, administratora projektu, osób prowadzących księgowość i sprawozdawczość finansową projektu, dodatków szkoleniowych, art. spożywczych, kosztów dojazdów, kursu informatycznego, kursu języka angielskiego, kursu prowadzenia działalności gospodarczej, podstaw rachunkowości i elementów prawa.

Realizacja projektu nie wynikała bezpośrednio z zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Zadania z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy należą do kompetencji województwa zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie województwa. Na podstawie art. 26 ust. 5 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz Uchwały Nr. Zarządu Województwa z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie wyznaczenia Wojewódzkiego Urzędu Pracy do Pełnienia Funkcji Instytucji Wdrażającej oraz Udzielenia upoważnienia Dyrektorowi Wojewódzkiego Urzędu Pracy zostały zawarte umowy na dofinansowanie przedmiotowych projektów. Zarządzeniem Nr... z dnia 4 kwietnia 2006 r. oraz.... z dnia 30 maja 2006 r. Burmistrza Miasta i Gminy X przedmiotowe projekty zostały zatwierdzone do realizacji.

Nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie istniał bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W przypadku realizacji projektu uczestnicy po ich zakończeniu otrzymali stosowne certyfikaty.

W trakcie realizacji projektów podatek VAT był kosztem kwalifikowanym i gmina nie miała możliwości jego odliczenia, zarówno w trybie art. 27a Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jak i na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku do towarów i usług. Nie istniała również możliwość zaliczenia wydatków związanych z realizacja projektu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ponieważ zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z tego podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma lub będzie miała prawo odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 stycznia 2009 r.) nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT, ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi ustawami prawa dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowych projektów nie daje prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonywanymi zakupami, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten stanowi iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2007 r. Gmina realizowała projekt "Kurs Glazurnika i posadzkarza szansą na lepszą przyszłość" w ramach działania 2.3 Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. Realizacja projektu miała na celu podniesienie kwalifikacji osób odchodzących z rolnictwa.

Wnioskodawca wskazał, iż zakupione w celu realizacji projektu towary nie będą (i nie były) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie istniał bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należ, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Kurs Glazurnika i posadzkarza szansą na lepszą przyszłość", ponieważ zakupione towary i usługi nie były i nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie miał i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w części lub w całości wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizowanego projektu należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) (od dnia 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336)). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku nie wynika natomiast aby Gmina realizując przedmiotowy projekt działała w charakterze organu władzy publicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy dodać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ nie było to przedmiotem zapytania sformułowanego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl