IBPP4/443-1259/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1259/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w usługach i towarach zakupionych w związku z realizacją projektu pod nazwą "...Ośrodek Kultury..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w usługach i towarach zakupionych w związku z realizacją projektu pod nazwą "...Ośrodek Kultury..."

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Decyzją Ministra Rozwoju Regionalnego projekt Gminy pn."...Ośrodek Kultury..." został zakwalifikowany na indykatywną listę projektów kluczowych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (Działanie 6.4. - Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym). W związku z powyższym, Gmina jako Beneficjent projektu otrzymała wstępną promesę środków z funduszy europejskich max. do wysokości 41 410 000 PLN. Po spełnieniu wymagań określonych w podpisanej w lutym 2009 r. umowie na przygotowanie projektu indywidualnego Gmina otrzyma wsparcie z budżetu Unii Europejskiej.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja naziemnej i podziemnej infrastruktury zabytkowych obiektów górniczych stanowiących dziedzictwo poprzemysłowe. Zakres działań związany jest z przeprowadzeniem prac przygotowawczych, wykonaniem inwentaryzacji, dokumentacji technicznej, prac górniczych i budowlanych polegających na przystosowaniu do potrzeb ruchu turystycznego podziemnego obiektu S., części obiektów naziemnych funkcjonującego Skansenu- Oddziału Terenowego Muzeum oraz budowie nowej infrastruktury niezbędnej dla obsługi zwiedzających w obrębie miasta.

Do najważniejszych elementów inwestycji należą prace związane z:

I.

infrastrukturą podziemną inwestycji (ok. 2,5 km podziemny odcinek) w tym:

1.

udrożnienie S. na odcinku od wylotu przy ul. K. M. do podszybia Szybu zlokalizowanego na terenie Skansenu przy ul. W.,

2.

połączenie S. ze Skansenem Górniczym poprzez wyrobiska korytarzowe zlokalizowane w rejonie ul. S.,

3.

niezbędne prace remontowe (górnicze, budowlane) i adaptacyjne w części podziemnej Skansenu i w S.

4.

prace związane z wyposażeniem obiektu podziemnego i przystosowaniem go do potrzeb obsługi ruchu turystycznego.

II.

infrastrukturą naziemną inwestycji - ul. W., S., w tym:

1.

rewitalizacja i wyposażenie części obiektów Skansenu wraz z zagospodarowaniem terenu:

2.

budynek nadszybia szybu z przeznaczeniem do pełnienia funkcji ekspozycyjno muzealnych, stanowiący punkt zjazdu turystów do podziemnych wyrobisk - ul. W.,

3.

budynek stacji rozdzielni i sprężarek z przeznaczeniem do pełnienia funkcji interaktywnej wystawy multimedialnej obrazującej historię i znaczenie węgla jako źródła energii poprzez podkreślenie bogactwa form i różnorodności zastosowania węgla po nanotechnologie przyszłości - ul. W.,

4.

budynek wentylatorów z przeznaczeniem na cele kulturalno-turystyczne, stanowiący punkt zejścia turystów do podziemnych wyrobisk - ul. S.,

5.

budowa nowego obiektu obsługi zwiedzających wraz zagospodarowaniem terenu i odtworzeniem repliki historycznego wylotu s. - ul. M., J., S.

Gmina dysponuje nieruchomościami wchodzącymi w zakres projektu na podstawie:

* umowy o ustanowienie użytkowania górniczego dla obiektu S.,

* umów dzierżaw dla części naziemnej nieruchomości zlokalizowanych przy ul. W. oraz ul. S.,

* tytułu własności nieruchomości położonych w rejonie ul. K. M.

Gmina przekazała realizację projektu na podstawie uchwały Rady Miejskiej oraz umowy o delegowanie realizacji projektu Zabytkowej Kopalni. Zabytkowa Kopalnia stanowi samorządową instytucję kultury i posiada osobowość prawną. Prowadzi działalność polegającą na upowszechnianiu i popularyzacji dóbr kultury w zakresie historii, nauki, techniki i kultury górniczej, udostępniając odpłatnie dla zwiedzających wyrobiska podziemne oraz zgromadzone zabytki i eksponaty. Zabytkowa Kopalnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. To Kopalnia ponosić będzie większość wydatków związanych z realizacją projektu, na nią wystawiane będą faktury VAT za wykonane usługi i zakupione towary. Gmina przekaże natomiast środki na ten cel na podstawie porozumień w sprawie przekazania dotacji celowej.

Obecnie zgodnie z podpisaną umową o przygotowanie realizacji projektu (pomiędzy Gminą, a Polską Organizacją Turystyczną) Gmina (Beneficjent Projektu) przystąpiła do działań mających na celu opracowanie pełnej dokumentacji technicznej i aplikacyjnej wraz z niezbędnymi pracami inwestycyjnymi warunkującymi prawidłowe przygotowanie projektu i umożliwiającymi złożenie wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym koniecznym stało się przekazanie dotacji celowej dla Realizatora Projektu tj. Zabytkowej Kopalni na sfinansowanie zadania związanego z przygotowaniem projektu.

Po zakończeniu realizacji projektu podmiotem udostępniającym obiekty do ruchu turystycznego i sprzedającym bilety będzie Zabytkowa Kopalnia. Realizacja projektu umożliwi odpłatne udostępnienie zwiedzającym nowej trasy i prezentację odnowionych obiektów Skansenu

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, będąca Beneficjentem projektu pod nazwą "...Ośrodek Kultury..." realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007- 2013 (Działanie 6.4. - Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym) będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w usługach i towarach zakupionych w związku z realizacją projektu poprzez Realizatora Projektu tj. Zabytkową Kopalnię.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako beneficjent projektu pod nazwą "...Ośrodek Kultury..." realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007- 2013 (Działanie 6.4. - Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym) nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione kumulatywnie dwie przesłanki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedstawionym stanie faktycznym Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała rezultatu prac w postaci nowej trasy turystycznej i odnowionej ekspozycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nowa trasa dla zwiedzających oraz odnowiona ekspozycja będzie odpłatnie udostępniana turystom przez Zabytkową Kopalnię i to ten podmiot będzie wykorzystywał rezultaty projektu dla wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina, będąc Beneficjentem Projektu i Inwestorem przekazującym dotację celową Zabytkowej Kopalni, nie będzie miała zatem możliwości odzyskania podatku VAT

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W świetle powyższego jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina przystępuje do realizacji projektu pod nazwą "...Ośrodek Kultury..." w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007- 2013 (Działanie 6.4. - Inwestycje w produkty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym). W związku z powyższym, Gmina jako Beneficjent projektu otrzymała wstępną promesę środków z funduszy europejskich max. do wysokości 41 410 000 PLN. Po spełnieniu wymagań określonych w podpisanej w lutym 2009 r. umowie na przygotowanie projektu indywidualnego Gmina otrzyma wsparcie z budżetu Unii Europejskiej.

Przedmiotem projektu jest rewitalizacja naziemnej i podziemnej infrastruktury zabytkowych obiektów górniczych stanowiących dziedzictwo poprzemysłowe. Zakres działań związany jest z przeprowadzeniem prac przygotowawczych, wykonaniem inwentaryzacji, dokumentacji technicznej, prac górniczych i budowlanych polegających na przystosowaniu do potrzeb ruchu turystycznego podziemnego obiektu S., części obiektów naziemnych funkcjonującego Skansenu Górniczego "K. L." - Oddziału Terenowego Muzeum Górnictwa Węglowego oraz budowie nowej infrastruktury niezbędnej dla obsługi zwiedzających w obrębie miasta.

Gmina przekazała realizację projektu na podstawie uchwały Rady Miejskiej oraz umowy o delegowanie realizacji projektu Zabytkowej Kopalni. Zabytkowa Kopalnia stanowi samorządową instytucję kultury i posiada osobowość prawną. Prowadzi działalność polegającą na upowszechnianiu i popularyzacji dóbr kultury w zakresie historii, nauki, techniki i kultury górniczej, udostępniając odpłatnie dla zwiedzających wyrobiska podziemne oraz zgromadzone zabytki i eksponaty. Zabytkowa Kopalnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

To Kopalnia ponosić będzie większość wydatków związanych z realizacją projektu, na nią wystawiane będą faktury VAT za wykonane usługi i zakupione towary. Gmina przekaże natomiast środki na ten cel na podstawie porozumień w sprawie przekazania dotacji celowej.

Jak wskazano powyżej, możliwość skorzystania z prawa do odliczenia uzależniona jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane dla Zabytkowej Kopalni. W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu będzie jednostka organizacyjna Gminy, będąca odrębnym od Gminy podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała rezultatu prac w postaci nowej trasy turystycznej i odnowionej ekspozycji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nowa trasa dla zwiedzających oraz odnowiona ekspozycja będzie odpłatnie udostępniana turystom przez Zabytkową Kopalnię i to ten podmiot będzie wykorzystywał rezultaty projektu dla wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT przez Zabytkową Kopalnię jako realizatora projektu pod nazwą "...Ośrodek Kultury..."wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl