IBPP4/443-1255/09/EJ
Pismo z dnia 29 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1255/09/EJ
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Przebudowa ciągu dróg powiatowych i na odcinku S. - P. - B. - S." - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Przebudowa ciągu dróg powiatowych i na odcinku S. - P. - B. - S.".
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W związku ze złożonym wnioskiem o płatność o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa ciągu dróg powiatowych na odcinku S. -P. - B. - S." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 - Rozwój Systemów Lokalnej Infrastruktury Komunikacyjnej, Osi 3 "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego Regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną w sprawie możliwości prawnej obniżenia podatku od towarów i usług VAT (jako podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji tego zadania). Powiat O. realizuje zadania publiczne przy pomocy jednostek organizacyjnych między innymi przez Wnioskodawcę. Beneficjentem środków unijnych zgodnie z zapisem Regionalnego Programu Operacyjnego może być jednostka samorządu terytorialnego, a więc Powiat O. Jednostką, przez którą jest realizowane zadanie jest Z. w O. Faktury są wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w związku z tym nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT. W wykazie obligatoryjnych załączników do wniosku aplikacyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego wymagane jest załączenie między innymi interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej właściwej ze względu na siedzibę Wnioskodawcy. Efektem ww. inwestycji współfinansowanej ze środków unijnych jest droga powiatowa, która nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania działalności opodatkowanej. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego w efekcie projektu mienia do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny. Droga będzie udostępniona użytkownikom bezpłatnie i będzie własnością Powiatu O., przyczyni się do szybszego i bezpieczniejszego połączenia z pozostałymi obszarami województwa Ś., lepszego dostępu do dróg krajowych, poprawi jakość systemu transportu publicznego i zwiększy atrakcyjność tego obszaru w jego rozwoju gospodarczym. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca posiada możliwość prawną obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Przebudowa ciągu dróg powiatowych na odcinku S. - P. - B. - S." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 - Rozwój Systemów Lokalnej Infrastruktury Komunikacyjnej, Osi 3 "Podniesienie jakości systemu Komunikacyjnego Regionu".
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa ciągu dróg powiatowych na odcinku S. - P. - B. - S." współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 - Rozwój Systemów Lokalnej Infrastruktury Komunikacyjnej Osi 3 "Podniesienie Jakości Systemu Komunikacyjnego Regionu".
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w imieniu Powiatu O. projekt pn. "Przebudowa ciągu dróg powiatowych na odcinku S. - P. - B. - S.". Faktury związane z realizacją projektu są wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Efektem ww. inwestycji jest droga powiatowa, która nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania działalności opodatkowanej. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał powstałego mienia do wykonywania czynności, które generowałyby podatek należny.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.