IBPP4/443-1254/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1254/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) oraz pismem z dnia 19 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.) oraz z dnia 19 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcą interpretacji jest Gmina (Miasto) C. Gmina nie jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Urzędu Miasta. Urząd Miasta C. jest czynnym podatnikiem VAT, który składa deklaracje VAT i któremu został nadany Numer Identyfikacji Podatkowej. W związku z realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C." miasto uzyska środki w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych co do kwalifikowalności bądź też niekwalifikowaności podatku VAT, tj. czy Beneficjent (gmina) wykonuje czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskiwanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu dotyczącego kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej - Przedszkola przy ul. W., filii Biblioteki z apteką przy ul. L. oraz Gimnazjum w C. Wnioskodawca będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskano dofinansowanie, tj. z Zarządem Województwa (uzyskano promesę finansowania, projekt jest w fazie oceny i wyboru). Z kolei zakład budżetowy Gminy - pełnił w imieniu miasta funkcję inwestora zastępczego i w zdecydowanej większości był płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu (w związku z późn. zm. organizacyjnymi część faktur opłacał Urząd Miasta, a także Gimnazjum. Byli to dysponenci środków na inwestycje). Jak wspomniano powyżej, projekt obejmuje 3 obiekty:

* przedszkole,

* filię Biblioteki z apteką przy ul. L.

* gimnazjum w C.

Korzystanie z nich jest nieodpłatne - są to placówki publiczne. Zarządcami ww. budynków są i po realizacji projektu będą odpowiednio:

* Przedszkole,

* Z.,

* Gimnazjum.

Poniżej podano czasokres realizacji poszczególnych zadań:

* przedszkole: 2006-2008

* filię Biblioteki z apteką przy ul. L.: 2008

* gimnazjum w C.: 2006-2009,

A także, jak opłacano faktury w ramach zadania:

* przedszkole:

- 2006-2007 - Z.

- 2008 - Urząd Miasta

* filia Biblioteki z apteką

- 2008 - Z.

* gimnazjum

- 2006-2007 - Z.

- 2008 - Urząd Miasta C., przy czym część jako refaktury faktur wystawionych przez Z.

- 2009 - Gimnazjum.

Przedszkole i Gimnazjum nie są płatnikiem czynnym VAT i nie składają deklaracji VAT-7, Z. jest płatnikiem VAT czynnym i składa deklaracje VAT-7 (rozlicza VAT z najmu).

W ramach inwestycji wykonane zostały m.in. następujące prace:

* termorenowacja ścian zewnętrznych

* termorenowacja stropów/dachów

* wymiana stolarki zewnętrznej drzwiowej i okiennej

* wymiana źródeł ciepła na kotłownie ogrzewane gazem

* wykonanie wentylacji mechanicznej

* prace związane z wymianą wewnętrznej sieci c.o.

* wykonanie innych prac i instalacji związanych z gospodarką cieplną w G3.

Dostęp do opisanych produktów projektu jest powszechny i bezpłatny (placówki publiczne). W przypadku Przedszkola i Gimnazjum ani Gmina, ani jej jednostki nie wykonują działalności płatnej, opodatkowanej VAT. Inaczej jest w przypadku obiektu Biblioteki, której część (apteka i dwa pomieszczenia w budynku głównym) są przedmiotem najmu przez Z. (zarządcę), opodatkowanego VAT.

W piśmie z dnia 28 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że Przedszkole nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku przedszkoli publicznych w C. jedyną opłatą ponoszoną przez rodziców podopiecznych jest "opłata za sporządzanie posiłków", nie podlegająca opodatkowaniu VAT. Gimnazjum nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - następuje w nim co prawda najem pomieszczeń szkolnych po godzinach funkcjonowania szkoły, jednak na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie powstaje zobowiązanie podatkowe, gdyż obroty są mniejsze niż 50.000 zł i szkoła jest zwolniona z obowiązku podatkowego (wystawia rachunki, a nie faktury). W przypadku budynku biblioteki z apteką prowadzony jest najem pomieszczeń (apteka i biura). W Imieniu Gminy czynsz pobiera (a następnie odprowadza na konto Gminy) jej zakład budżetowy - Z. Tak więc ten obiekt generuje przychody opodatkowane VAT i są to przychody Gminy jako podatnika VAT (VAT z tytułu najmu rozlicza z Urzędem Skarbowym Gmina za pośrednictwem Urzędu Miasta. Ze względu na wpływ przychodów z najmu na konto Gminy oraz rozliczanie VAT z najmu przez Urząd Miasta przychody z najmu pomieszczeń w budynku biblioteki i apteki uznać za przychody miasta jako podatnika VAT). Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, realizowaną przez Gminę jako Beneficjenta i podatnika VAT w przypadku Przedszkola i Gimnazjum, są natomiast - w przypadku Biblioteki z apteką.

W piśmie z dnia 19 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że płatnikami faktur w ramach zadania były wskazane w opisie jednostki, które jednocześnie były nabywcami towarów i usług w ramach projektu (płatnik był nabywcą towarów i usług i na niego były wystawiane faktury).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C.".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 28 października 2009 r.), biorąc pod uwagę charakter działań w projekcie nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT wskazanego we wniosku o dofinansowanie jako kwalifikowany (a są to kwoty podatku VAT wskazane w zadaniach dwóch budynków, gdzie nie jest wykonywana działalność najmu, tj. w budynkach Przedszkola i Gimnazjum). Dostęp do usług publicznych świadczonych w ww. 2 obiektach jest i będzie bezpłatny i Gmina jako Beneficjent nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu na tych zadaniach. W przypadku Biblioteki (konkretnie jej części - apteki i 2 pomieszczeń) gminna jednostka - Z. - dokonuje działalności najmu, naliczając podatek VAT. W związku z tym VAT na tym zadaniu uznano za niekwalifikowany do wsparcia środkami Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W zakresie budynku Biblioteki z apteką Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT, ponieważ dochody z tytułu najmu pomieszczeń w tym budynku stanowią dochód Gminy. W przypadku budynku Przedszkola i Gimnazjum Gmina takiej możliwości nie posiada.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej oraz sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina uzyska środki w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej". Projekt obejmuje trzy obiekty:

* Przedszkole

* filię Biblioteki z apteką

* Gimnazjum w C.

Odnośnie Przedszkola Wnioskodawca wskazał, że zarządcą budynku jest Przedszkole. Zadanie było realizowane w latach 2006 - 2008. W latach 2006-2007 faktury za remont budynku przedszkola były opłacane przez Z., zaś w roku 2008 przez Urząd Miasta C. Wnioskodawca wyjaśnił, że wskazany płatnik był nabywcą towarów i usług i na niego były wystawiane faktury VAT. Przedszkole nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku przedszkoli publicznych w C. jedyną opłatą ponoszoną przez rodziców podopiecznych jest "opłata za sporządzanie posiłków", nie podlegająca opodatkowaniu VAT. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu w przypadku przedszkola nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w latach 2006-2007 rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie jest Wnioskodawca.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Powyższe wynika także z § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej" w części związanej z termomodernizacją budynku Przedszkola, albowiem faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu zostały w latach 2006-2007 wystawiane na inny podmiot, tj. Z.

Natomiast w roku 2008 r. nabywcą towarów i usług na fakturach VAT był Urząd Miasta C. Jednakże, jak wskazuje Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu w części dotyczącej Przedszkola nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Tym samym nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C." w części dotyczącej Przedszkola.

Zatem w części przedsięwzięcia odnośnie remontu Przedszkola stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Prawidłowe jest również stanowisko Gminy w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji projektu w części dotyczącej Gimnazjum w C.

Odnośnie Gimnazjum Wnioskodawca wskazał, że zarządcą budynku jest Gimnazjum. Zadanie było realizowane w latach 2006 - 2009. W latach 2006-2007 faktury za remont budynku gimnazjum były opłacane przez Z., w roku 2008 przez Urząd Miasta C., przy czym część jako refaktury faktur wystawionych na Z., zaś w 2009 r. przez Gimnazjum. Wnioskodawca wyjaśnił, że wskazany płatnik był nabywcą towarów i usług i na niego były wystawiane faktury VAT. Gimnazjum nie generuje przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - następuje w nim najem pomieszczeń szkolnych po godzinach funkcjonowania szkoły, jednak na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie powstaje zobowiązanie podatkowe, gdyż obroty są mniejsze niż 50.000 zł i szkoła jest zwolniona z obowiązku podatkowego (wystawia rachunki, a nie faktury). Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu w przypadku Gimnazjum nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT realizowaną przez Gminę.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że również w tym przypadku Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej" w części dotyczącej remontu Gimnazjum, albowiem faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu zostały w latach 2006-2007 wystawiane na inny podmiot, tj. Z., a w roku 2009 r. na Gimnazjum.

Wprawdzie Wnioskodawca wskazał, że w roku 2008 r. nabywcą towarów i usług widniejącym na fakturach VAT był Urząd Miasta C. Jednakże Wnioskodawca podkreślił, że towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. projektu w części dotyczącej Gimnazjum nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną Gminy. Dostęp do opisanego produktu projektu jest powszechny i bezpłatny. W przypadku Gimnazjum Gmina ani jej jednostki nie wykonują działalności płatnej, opodatkowanej VAT. Przychody z najmu uzyskuje Szkoła, która z tego tytułu wystawia rachunki, nie jest bowiem podatnikiem VAT czynnym.

Nieprawidłowe jest natomiast stanowisko Wnioskodawcy, iż w zakresie budynku biblioteki z apteką przy ul. L. Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku VAT, ponieważ dochody z tytułu najmu pomieszczeń w tym budynku stanowią dochód Gminy.

Ze stanu faktycznego wynika, że zarządcą budynku biblioteki jest Z. Remont budynku Biblioteki został przeprowadzony w 2008 r.. Faktury za remont zostały opłacone przez Z. i na niego zostały wystawione. W przypadku budynku biblioteki z apteką przy ul. L. prowadzony jest najem pomieszczeń (apteka i biura). W imieniu Gminy czynsz pobiera (a następnie odprowadza na konto Gminy) jej zakład budżetowy - Z. w C. Tak więc obiekt generuje przychody opodatkowane VAT i są to przychody Gminy jako podatnika VAT (VAT z tytułu najmu rozlicza z Urzędem Skarbowym Gmina za pośrednictwem Urzędu Miasta C. Wnioskodawca wskazał, że ze względu na wpływ przychodów z najmu na konto Gminy oraz rozliczanie VAT z najmu przez Urząd Miasta przychody z najmu pomieszczeń w budynku biblioteki i apteki uznać należy za przychody miasta jako podatnika VAT).

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, że Gmina wykorzystując efekty projektu w postaci wyremontowanego budynku biblioteki wraz z apteką i pomieszczeniami biurowymi uzyskuje przychody opodatkowanej podatkiem VAT z tytułu najmu pomieszczeń.

Zatem towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C.", w części dotyczącej remontu budynku biblioteki wraz z apteką służą sprzedaży opodatkowanej realizowanej przez Gminę. Jednakże zauważyć należy, że faktury za realizację projektu w tej części były wystawione i opłacone przez Z.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej" w części dotyczącej remontu budynku biblioteki wraz z apteką, albowiem faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu zostały wystawiane na inny podmiot, tj. Z. A jak już wskazano na wstępie, obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony może dokonać jedynie nabywca towarów i usług wskazany na fakturze VAT potwierdzającej nabycie tychże towarów i usług.

Reasumując, w oparciu o wszystkie poczynione ustalenia należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Niskoenergetyczne budynki użyteczności publicznej - C."

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości dokonywanych przez Wnioskodawcę oraz Z. rozliczeń podatku należnego z tytułu najmu powierzchni biurowej i aptecznej w budynku biblioteki, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl