IBPP4/443-1252/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1252/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu do tut. organu 8 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą "Budowa lokalnej sieci szerokopasmowego dostępu do internetu na terenie Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pod nazwą "Budowa lokalnej sieci szerokopasmowego dostępu do internetu na terenie Gminy". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miejski jest płatnikiem podatku VAT w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż, dzierżawę gruntów.

Burmistrz realizuje projektu "miękkie" i "twarde", jednak podatek VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany w części lub w całości, gdyż zakres rzeczowy poszczególnego projektu nie dotyczy działań, które będą służyły w uzyskaniu sprzedaży opodatkowanej (podatek VAT).

Obecnie jest planowany do realizacji projekt pn. "Budowa lokalnej sieci szerokopasmowego dostępu do internetu na terenie Gminy".

Celem projektu jest stworzenie technicznych warunków do powszechnego wykorzystania narzędzi informacyjno-komunikacyjnych KT w życiu gospodarczym, publicznym i indywidualnych podmiotów i mieszkańców Gminy.

W ramach zadania wybudowana zostanie lokalna sieć szerokopasmowego dostępu do internetu na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, jednostek organizacyjnych i podległych jednostek samorządu terytorialnego oraz mieszkańców Gminy.

Dostęp do infrastruktury realizowany będzie poprzez publiczne punkty dostępu w postaci hotspotów oraz infokiosków.

Właścicielem nowowybudowanej infrastruktury będzie Gmina- Urząd Miejski.

Wszelkie wydatki związane z utrzymaniem sieci będzie ponosiła Gmina.

W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody w rozumieniu art. 55 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006.

Wybudowana sieć szerokopasmowa ma przede wszystkim ułatwić komunikację lokalnej społeczności z jednostkami organizacyjnymi, jednostkami samorządu terytorialnego.

Aby nie zaburzać wolnej konkurencji na rynku dostęp do internetu socjalnego obsługiwanego przez Gminę będzie bezpłatny. Cechą główną internetu socjalnego jest limitowana prędkość oraz transfer danych i usług.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 20 października 2009 r. Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest Gmina natomiast Urząd Miejski realizuje zadania własne przypisane do realizacji Gminie.

Realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe w wyniku realizacji inwestycji rezultaty będą całkowicie nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "Budowa lokalnej sieci szerokopasmowego dostępu do internetu na terenie Gminy".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (Miasta) jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (Miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (Miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy (Urzędu Miasta). Zatem Urząd Gminy (Urząd Miasta) działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza zrealizować projekt pn. "Budowa lokalnej sieci szerokopasmowego dostępu do internetu na terenie Gminy".

Celem projektu jest stworzenie technicznych warunków do powszechnego wykorzystania narzędzi informacyjno-komunikacyjnych KT w życiu gospodarczym, publicznym, indywidualnych podmiotów i mieszkańców Gminy.

W ramach zadania wybudowana zostanie lokalna sieć szerokopasmowego dostępu do internetu na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, jednostek organizacyjnych i podległych jednostek samorządu terytorialnego oraz mieszkańców Gminy.

Dostęp do infrastruktury realizowany będzie poprzez publiczne punkty dostępu w postaci hotspotów oraz infokiosków.

Właścicielem nowowybudowanej infrastruktury będzie Gmina- Urząd Miejski.

Wszelkie wydatki związane z utrzymaniem sieci będzie ponosiła Gmina.

Wybudowana sieć szerokopasmowa ma przede wszystkim ułatwić komunikację lokalnej społeczności z jednostkami organizacyjnymi, jednostkami samorządu terytorialnego.

Powstałe w wyniku realizacji inwestycji rezultaty będą całkowicie nieodpłatne.

Realizacja projektu nie ma w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie (a tym samym obsługującemu ją Urzędowi Miejskiemu) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Budowa lokalnej sieci szerokopasmowego dostępu do internetu na terenie Gminy".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl