IBPP4/443-1232/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1232/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe" - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących realizacji projektu pn. "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z uchwałą z dnia 8 września 2009 r. Zarząd Województwa wybrał do dofinansowania w ramach Priorytetu III Turystyka, Działanie 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projekt pn. "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe".

Przedmiotem projektu jest realizacja tras rowerowych w mieście, zakładająca modernizację nawierzchni i oznakowanie 9 tras rowerowych, w tym trasy głównej nr 1, 6 tras zbiorczych i 2 łączników (łącznie 72,4 km).

Projekt związany jest z poruszaniem się rowerzystów w celach rekreacyjno-turystycznych i tranzytem poza granice miasta (łącząc miasto z miastami ościennymi, co służy rozwojowi szerszej oferty w zakresie turystyki aktywnej), a także z codziennymi potrzebami mieszkańców w zakresie umożliwienia dojazdów rowerem do pracy lub do szkoły, miejsc użyteczności publicznej, na zakupy lub w celach towarzyskich.

W oparciu o wniosek aplikacyjny, syntetyczne ujęcie nakładów inwestycyjnych brutto projektu przedstawia się następująco:

* wartość całkowita nakładów inwestycyjnych: 2.760.220,11 zł,

* wartość kosztów kwalifikowanych: 2.760.220,11 zł,

* wartość nakładów ponoszonych przez gminę: 1.760.468,39 zł,

* wartość nakładów pochodzących ze środków unijnych: 999.751,72 zł.

Wnioskodawca zakłada wykorzystanie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiącej 36,22% kwalifikowanych wydatków publicznych, 63,78% środki własne miasta.

Zestawienie długości ścieżek rowerowych objętych projektem:

* łączna długość ścieżek wynosi: 72.428,09 m,

* w tym nowoprojektowane: 17.509,03 m: w tym:

- 15.652,35 m o nawierzchni z kamienia tłuczonego - w lasach,

- 2.273,16 m o nawierzchni z kostki betonowej.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym okres realizacji projektu został zaplanowany następująco:

* rozpoczęcie realizacji: 1 kwietnia 2010 r.,

* zakończenie rzeczowe realizacji inwestycji: 15 grudnia 2010 r.,

* zakończenie finalne realizacji projektu: 15 grudnia 2010 r.,

* rozliczenie projektu: 2 marca 2011 r.,

W myśl art. 4 § 1 ust. 6 ustawy o samorządzie powiatowym, obszar realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje odniesienie w zakresie zadań publicznych wykonywanych przez miasto na prawach powiatu.

Planowany termin podpisania umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013, to II połowa listopada 2009 r.

Miasto będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskano dofinansowanie, tj: z Zarządem Województwa.

Z kolei jego jednostka - Miejski Zarząd Ulic i Mostów pełni w imieniu miasta funkcję inwestora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu w zakresie prac drogowych. Urząd Miasta będzie natomiast płatnikiem faktur w zakresie promocji projektu. Miejski Zarząd Ulic i Mostów będzie też zarządcą przedmiotowych ścieżek rowerowych.

Dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszedni i bezpłatny (ścieżki są publiczne i nieodpłatne). Miasto, jak i MZUiM (zarządca) nie planują w oparciu o ww. produkty projektu sprzedaży opodatkowanej VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 października 2009 r. faktury (z wyjątkiem faktur dotyczących materiałów promocyjnych) dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na Miejski Zarząd Ulic i Mostów, będący odrębnym podmiotem.

Faktury dotyczące nabywanych materiałów promocyjnych (w tym gadżety promocyjne) będą wystawiane na Gminę. Materiały te będą udostępniane nieodpłatnie.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto jako beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość odzyskania lub odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących projektu pn. "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe", dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III Turystyka, Działanie 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak jakiegokolwiek związku wydatków poniesionych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi Miasto nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w całości lub w części.

Zgodnie art. 86 ust. 1 prawo do odliczenia podatku naliczonego istnieje w takim zakresie w jakim kupowane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Faktury (z wyjątkiem faktur dotyczących materiałów promocyjnych), dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na Miejski Zarząd Ulic i Mostów, będący odrębnym podmiotem.

Faktury, dotyczące nabywanych materiałów promocyjnych (w tym gadżety promocyjne) będą wystawiane na gminę.

Wyżej wymienione materiały promocyjne będą udostępniane nieodpłatnie.

Reasumując powyższe, gmina stoi na stanowisku, że biorąc pod uwagę charakter działań w projekcie nie jest możliwe odzyskanie podatku VAT, gdyż powstały w ramach projektu system oznakowania będzie służył mieszkańcom i odwiedzającymi miasto turystom i gościom w sposób bezpłatny.

Nie jest więc możliwe odzyskanie podatku od towarów i usług (tzn. nie jest możliwe bilansowanie podatku naliczonego i należnego) i Gmina będzie finalnym płatnikiem faktur z podatkiem VAT w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach Priorytetu III Turystyka, Działanie 3.2. Infrastruktura okołoturystyczna, Poddziałanie 3.2.2. Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 zamierza zrealizować projekt pn. "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe"

Przedmiotem projektu jest realizacja tras rowerowych w mieście, zakładająca modernizację nawierzchni i oznakowanie 9 tras rowerowych, w tym trasy głównej nr 1, 6 tras zbiorczych i 2 łączników (łącznie 72,4 km).

Projekt związany jest z poruszaniem się rowerzystów w celach rekreacyjno-turystycznych i tranzytem poza granice miasta (łącząc miasto z miastami ościennymi, co służy rozwojowi szerszej oferty w zakresie turystyki aktywnej), a także z codziennymi potrzebami mieszkańców w zakresie umożliwienia dojazdów rowerem do pracy lub do szkoły, miejsc użyteczności publicznej, na zakupy lub w celach towarzyskich.

Łączna długość ścieżek rowerowych objętych projektem wynosi: 72.428,09 m, w tym nowoprojektowane: 17.509,03 m (w tym 15.652,35 m o nawierzchni z kamienia tłuczonego - w lasach, 2.273,16 m o nawierzchni z kostki betonowej).

Okres realizacji projektu został zaplanowany następująco:

* rozpoczęcie realizacji: 1 kwietnia 2010 r.,

* zakończenie rzeczowe realizacji inwestycji: 15 grudnia 2010 r.,

* zakończenie finalne realizacji projektu: 15 grudnia 2010 r.,

* rozliczenie projektu: 2 marca 2011 r.

Miasto będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskano dofinansowanie, tj: z Zarządem Województwa.

Z kolei jego jednostka - Miejski Zarząd Ulic i Mostów pełni w imieniu miasta funkcję inwestora i jest płatnikiem ostatecznym faktur otrzymywanych w ramach projektu w zakresie prac drogowych. Urząd Miasta będzie natomiast płatnikiem faktur w zakresie promocji projektu. Miejski Zarząd Ulic i Mostów będzie też zarządcą przedmiotowych ścieżek rowerowych.

Dostęp do opisanych produktów projektu będzie powszedni i bezpłatny (ścieżki są publiczne i nieodpłatne). Miasto, jak i MZUiM (zarządca) nie planują w oparciu o ww. produkty projektu sprzedaży opodatkowanej VAT.

Faktury (z wyjątkiem faktur dotyczących materiałów promocyjnych) dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na Miejski Zarząd Ulic i Mostów, będący odrębnym podmiotem.

Faktury dotyczące nabywanych materiałów promocyjnych (w tym gadżety promocyjne) będą wystawiane na Gminę. Materiały te będą udostępniane nieodpłatnie.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług nabywanych w ramach realizacji projektu pn. "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe" w części związanej bezpośrednio z zakresem prac drogowych będzie Miejski Zarząd Ulic i Mostów, będący odrębnym podmiotem.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek budżetowych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy, których działalność jest finansowana z budżetu Gminy.

Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w części związanej z pracami drogowymi nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto z treści wniosku wynika, że w związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokonał zakupu materiałów promocyjnych (w tym gadżetów promocyjnych). Materiały te były udostępniane nieodpłatnie. Faktury dokumentujące nabycie tych towarów wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Z treści wniosku wynika, iż efektem przedmiotowego projektu będą ścieżki rowerowe, które zarządzane będą przez jednostkę Gminy tj. Miejski Zarząd Ulic i Mostów. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca będzie nieodpłatnie rozpowszechniał materiały promocyjne. Towary i usługi, jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca, nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Regionalny Obszar Rekreacyjno - Turystyczny - trasy rowerowe". Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego w całości lub części, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego (np. w sytuacji gdy nabywcą towarów i usług związanych z realizacja przedmiotowego projektu będzie Wnioskodawca a nie Miejski Zarząd Ulic i Mostów).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl