IBPP4/443-1224/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1224/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.), uzupełnionym pismami, które wpłynęły do tut. organu w dniu 4 grudnia 2009 r. oraz w dniu 15 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług promujących Muzeum, z faktury dokumentującej wynajem miejsca na międzynarodowych targach turystyki oraz w faktur otrzymanych w związku z prowadzoną inwestycją pn. "Budowa obiektów obsługujących Rezerwat " - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług promujących Muzeum, z faktury dokumentującej wynajem miejsca na międzynarodowych targach turystyki oraz w faktur otrzymanych w związku z prowadzoną inwestycją pn. "Budowa obiektów obsługujących Rezerwat ". Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 grudnia 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 listopada 2009 r. znak: IBPP4/443-1254/09/EJ oraz pismem, które wpłynęło w dniu 15 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Muzeum jako samorządowa instytucja kultury posiada osobowość prawną. Działalność jest oparta na przepisach ustawy z dnia 21 listopada 2996 r. o muzeach oraz ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wnioskodawca posiada wpis do rejestru instytucji kultury. Akt o utworzeniu muzeum z dnia 25 września 1970 r. Wnioskodawca posiada swój oddział Rezerwat Archeologiczno-Przyrodniczy (jest to kopalnia krzemienia). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. Numer PKD 9102Z. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż biletów wstępu do muzeum, kopalni krzemienia, na koncerty (opodatkowane stawką 7% VAT), a także prowadzi sprzedaż wydawnictwa, wynajem sal. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie promowania Muzeum i kopalni poprzez publikowanie katalogów, przewodników, wystaw, ulotek i folderów. Muzeum prowadzi również lekcje muzealne, które są zwolnione z VAT. Wnioskodawca ma zatem sprzedaż mieszaną, VAT odlicza proporcją, która na rok 2009 r. wynosi 97%, zakupy opodatkowane związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi. W celach promocyjnych Wnioskodawca zamówił w zakładzie poligraficznym wydrukowanie ulotek i folderów reklamowych kopalni (wpisanej do rejestru zabytków), przewodników turystycznych oraz broszur informacyjnych (książek z nadanym numerem ISBN) dotyczących wystaw czasowych. Drukarnia wystawiła na te usługi stawkę podatku VAT 22%. Ulotki i foldery reklamowe będą rozdawane bezpłatnie. Natomiast przewodniki i książki będą częściowo przekazane do sprzedaży w księgarni. Za wstęp na wernisaż wystaw czasowych Wnioskodawca nie pobiera opłaty, na których to są rozdawane książki.

Wnioskodawca reprezentował Muzeum na międzynarodowych targach turystyki. Wnioskodawcy wystawiono fakturę za wynajęcie miejsca, które użytkował podczas tych targów. Podczas tych targów Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży, rozdawał bezpłatnie wcześniej zamówione foldery reklamowe.

Muzeum prowadzi także prace przygotowawcze do inwestycji pod nazwą "Budowa obiektów obsługujących Rezerwat " projekt "Szlak Archeo-Geologiczny" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Nowo powstały obiekt będzie służył dużym zapleczem pomieszczeń przeznaczonych pod wystawy, za które nie będą pobierane opłaty. W holu głównym będzie mieściła się kasa biletowa, pomieszczenia administracyjne, biura pracowników zostaną wyposażone. Kasa biletowa, która będzie znajdować się w nowo wybudowanym budynku będzie prowadziła sprzedaż biletów wstępu do kopalni, a nie do nowo powstałego budynku. Opłaty za wstęp do nowo powstałego budynku nie będą pobierane, bilety będą jedynie za wejście do istniejącej już kopalni krzemienia. Nie ma również pobieranej opłaty za wstęp na teren całego rezerwatu. Ukończone przedsięwzięcie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie biletów wstępu do tego budynku (muzeum). W ramach tego projektu rozbudowany również będzie parking i wioska neolityczna, za które nie pobiera się opłaty za wstęp. Inwestycję tą pokryją środki unijne w 85%, natomiast w 15% będzie to dotacja inwestycyjna od organizatora (Starostwo Powiatowe). Instytucją wdrażającą jest O., natomiast beneficjentem umowy jest Wnioskodawca, który rozlicza projekt. Budynek będzie własnością Muzeum, podobnie jak teraźniejszy budynek muzeum. Tak więc władającym obiektem jest Muzeum, które posiada obiekt w ewidencji środków trwałych.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu Wnioskodawca wskazał, że dokonane zakupy w zapytaniu nr 1 i 2 (poz. 55 wniosku) służyć będą czynnościom opodatkowanym i zwolnionym. Wartość przekazywanych nieodpłatnie i rozdawanych na wernisażach wystaw książek i przewodników w momencie ich przekazania nie przekracza 10 zł. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustaleniu tożsamości osób, które otrzymują przewodniki i książki, dlatego też nie jest w stanie ustalić czy dana osoba w ciągu roku podatkowego otrzymała prezenty przekraczające kwotę 10 zł.

W zakresie realizowanego projektu "Budowa obiektów obsługujących Rezerwat " Wnioskodawca wyjaśnił, że z efektów projektu będą korzystać zwiedzający - nieodpłatnie i pracownicy obsługujący budynek (kasjerzy, przewodnicy, pracownicy administracji, konserwatorzy, itp.) Wstęp do nowo powstałych obiektów będzie bezpłatny. Kasa, która będzie mieściła się w nowym budynku będzie sprzedawać bilety jedynie do podziemnych kopalni krzemienia. Zrealizowany projekt nie będzie generował żadnych przychodów. W ramach realizowanego projektu nabyte towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług promujących Muzeum (czyli z zamówionych folderów, ulotek, przewodników, książek, krążków do bicia monet z logo Muzeum).

2.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT z faktury wystawionej za miejsce, które Muzeum wynajmowało na międzynarodowych targach turystyki.

3.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT od zakupu towarów i usług związanych z prowadzoną inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 15 grudnia 2009 r.):

1.

rozdawane foldery i broszury informacyjne dotyczące Muzeum (godziny otwarcia i organizowanych wystaw) są w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa a ponieważ ich jednostkowa cena nabycia nie przekracza kwoty 10 zł, zatem Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT wynikający z faktur wystawionych przez drukarnię za zamówione foldery,

2.

może on odliczyć podatek VAT za zakup usług związanych z wynajęciem miejsca podczas uczestnictwa na międzynarodowych targach, ponieważ jest to związane z prowadzeniem działalności,

3.

Ukończone przedsięwzięcie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie generowało żadnych dochodów. Nowo powstały budynek będzie pośrednio tylko związany z działalnością opodatkowaną z tego tytułu, iż będzie mieściła się tam kasa biletowa, która będzie pobierała tylko opłaty za wstęp do kopalni a nie do nowo powstałego budynku, czy na teren całego rezerwatu. Nowo powstały budynek nie wpłynie bezpośrednio na zwiększenie przychodów, ponieważ Wnioskodawca będzie kontynuować swoją dotychczasową działalność. W wyniku realizacji projektu nie zostaną osiągnięte dodatkowe przychody. Będzie wykonywana w nim wyłącznie działalność statutowa - bezpłatne wejścia na wystawy. W sprawie odliczenia podatku VAT od inwestycji pod nazwą "Budowa zespołu obiektów obsługujących Rezerwat " Wnioskodawca nie może odliczać podatku VAT za zakup towarów i usług związanych z budową nowego obiektu, gdyż nie będzie generował on żadnych przychodów i nie będzie związany z działalnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Czynnością zrównaną z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W art. 7 ust. 3 ustawy o VAT postanowiono natomiast, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

W myśl zapisu art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowy kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia określone w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie klientom towarów (prezentów), których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru nie przekraczają 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość w roku podatkowym nie przekracza 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych.

Z kolei przez próbkę, w myśl art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie promowania Muzeum i kopalni poprzez publikowanie katalogów, przewodników wystaw, ulotek i folderów. W celach promocyjnych Wnioskodawca zamówił w zakładzie poligraficznym wydrukowanie ulotek i folderów reklamowych kopalni, przewodników turystycznych oraz broszur informacyjnych (książek z nadanym numerem ISBN) dotyczących wystaw czasowych. Drukarnia wystawiła Wnioskodawcy fakturę ze stawką podatku 22%. Ulotki i foldery będą rozdawane bezpłatnie. Natomiast przewodniki i książki będą częściowo przekazane do sprzedaży w księgarni, część będzie rozdana bezpłatnie na wernisażach wystaw czasowych. Jednostkowa cena nabycia przekazywanych bezpłatnie książek i przewodników, folderów i broszur nie przekracza 10 zł. Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustaleniu tożsamości osób, które otrzymują przewodniki i książki, dlatego też Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić czy dana osoba w ciągu roku podatkowego otrzymała prezenty przekraczające 10 zł.

W świetle powyższego tut. Organ stwierdza, iż w świetle art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę ww. towarów w celach promocyjnych Muzeum, o jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł, nie będzie stanowiło dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Generalnie zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7.

W świetle powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca zachowuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zarówno w przypadku, gdy dostawa wymienionych we wniosku towarów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (przekazanie przewodników i książek do sprzedaży), jak i w przypadku gdy dostawa nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem (nieodpłatne przekazanie książek, folderów, ulotek, przewodników).

Zatem w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług promocyjnych stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Prawidłowe jest także stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup usługi związanej z wynajęciem miejsca podczas uczestnictwa na międzynarodowych targach turystyki.

Wnioskodawca wskazał w swoim stanowisku, iż może odliczyć podatek VAT z takiej faktury, ponieważ jest to związane z prowadzeniem działalności Muzeum. Jednocześnie Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 grudnia 2009 r. wskazał, że dokonany zakup usługi służyć będzie czynnościom opodatkowanym i zwolnionym.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawczynię do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi związanej z wynajęciem miejsca na targach turystki oraz z faktur dokumentujących zakup usług promocyjnych, w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną (sprzedaż biletów wstępu, sprzedaż wydawnictw, wynajem sal) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest, do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu poszczególnym kategoriom działalności (w przedmiotowej sprawie zwolnionej i opodatkowanej).

Nieprawidłowe jest natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Budowa zespołu obiektów obsługujących Rezerwat "

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wynika, że w ramach realizacji ww. projektu powstanie nowy obiekt, który będzie służył dużym zapleczem pomieszczeń przeznaczonych pod wystawy, za które nie będą pobierane opłaty. W holu głównym będzie mieściła się kasa biletowa, pomieszczenia administracyjne, biura pracowników zostaną wyposażone. Kasa biletowa, która będzie znajdować się w nowo wybudowanym budynku będzie prowadziła sprzedaż biletów wstępu do kopalni, a nie do nowo powstałego budynku. Opłaty za wstęp do nowo powstałego budynku nie będą pobierane, bilety będą jedynie za wejście do istniejącej już kopalni krzemienia. Nie ma również pobieranej opłaty za wstęp na teren całego rezerwatu. Ukończone przedsięwzięcie nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie biletów wstępu do tego budynku (muzeum). W ramach projektu rozbudowany również będzie parking i wioska neolityczna, za które nie pobiera się opłaty za wstęp. Z efektów projektu będą korzystać zwiedzający - nieodpłatnie i pracownicy obsługujący budynek (kasjerzy, przewodnicy, pracownicy administracji, konserwatorzy). Wnioskodawca wskazał, że zrealizowany projekt nie będzie osiągał żadnych przychodów. W ramach realizowanego projektu nabyte towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W ocenie tut. organu nieprawidłowe jest przyjęcie przez Wnioskodawcę stanowiska, że nowo powstały w ramach projektu budynek nie będzie generował dochodu opodatkowanego podatkiem VAT. W budynku tym część powierzchni będzie zajmować bowiem kasa, która będzie generowała dla Wnioskodawcy dochód opodatkowany podatkiem VAT. Kasa ta sprzedawać będzie bilety wstępu do kopalni, która jest częścią Muzeum, a wygenerowany podatek należny jest podatkiem do rozliczenia przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT-7.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu będą w części związane ze sprzedażą opodatkowaną powstałą w wyniku sprzedaży biletów wstępu. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu "Budowa obiektów obsługujących Rezerwat" przy zastosowaniu wyżej wskazanych przepisów art. 90 i 91 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl