IBPP4/443-121/10/AŚ - Odliczenie przez gminę w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do projektu przebudowy drogi gminnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-121/10/AŚ Odliczenie przez gminę w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do projektu przebudowy drogi gminnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 22 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 11 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "Przebudowa drogi gminnej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "Przebudowa drogi gminnej".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekt Nr... pn. "Przebudowa drogi gminnej" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" Osi 3 "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na podstawie umowy zawartej z Województwem w dniu 27 listopada 2009 r.

Realizacja przedmiotowego projektu była spowodowana tym, że miejscowość P. została, poprzez budowę zbiornika wodnego w dużym stopniu odcięta od głównego ośrodka administracyjnego i usługowego Gminy, jakim jest miejscowość P.

Powodowało to duże utrudnienia w życiu codziennym mieszkańców P. Celem ogólnym projektu jest poprawa wewnętrznej i zewnętrznej dostępności komunikacyjnej Gminy poprzez poprawę jakości wewnątrz regionalnych połączeń drogowych o znaczeniu lokalnym. Projekt przyczyni się do przeciwdziałania marginalizacji społecznej i ekonomicznej mieszkańców miejscowości objętych zasięgiem oddziaływania projektu poprzez rozbudowę infrastruktury drogowej. Realizacja spowoduje wzrost mobilności zawodowej mieszkańców miejscowości oraz wpłynie na tworzenie warunków do dywersyfikacji działalności gospodarczej poprzez podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej obszaru objętego zasięgiem projektu.

W wyniku realizacji projektu powstała droga o nawierzchni bitumicznej o łącznej długości 2.501 m. i szerokości 4,5 m + 5,0 m. Wzmocniona została jej konstrukcja. Poszerzenie jezdni poprawiło przepustowość drogi oraz umożliwia bezkolizyjny przejazd przemieszczających się pojazdów.

Jednostką zarządzającą projektem w trakcie jego realizacji jest Gmina. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. oddana do użytkowania droga gminna jest drogą publiczną a jej zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina.

W szczególności do Gminy należą obowiązki utrzymania i ochrony przedmiotowej drogi. Nadzór nad utrzymaniem stanu technicznego i właściwym użytkowaniem drogi będzie sprawowała Gmina poprzez swój Urząd Gminy. Ponieważ droga gminna jest drogą publiczną, z której może korzystać każdy, Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu przychodu oraz nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z tą infrastrukturą.

W piśmie z 3 lutego 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

1.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT-7.

2.

Okres realizacji projektu: rozpoczęcie 8 maja 2008 r. zakończenie 30 grudnia 2009 r.

3.

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z ustawami:

-

z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142. poz. 1591 z późn. zm.) - art. 2 ust. 1; art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 2

-

z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych art. 7 pkt 1, art. 19 ust. 1, ust. 2 pkt 4 i art. 20 ust. 3

4.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu Nr... pn. "Przebudowa drogi gminnej" i przyznanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lutego 2010 r.), nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu Nr... pn. "Przebudowa drogi gminnej " i przyznanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. do 31 grudnia 2009 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że w okresie od 30 maja 2008 r. do 30 grudnia 2009 r. Wnioskodawca realizował w ramach zadań własnych projekt pn. "Przebudowa drogi gminnej" współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja przedmiotowego projektu była spowodowana tym, że miejscowość P. została, poprzez budowę zbiornika wodnego w dużym stopniu odcięta od głównego ośrodka administracyjnego i usługowego Gminy, jakim jest miejscowość P.

W wyniku realizacji projektu powstała droga o nawierzchni bitumicznej o łącznej długości 2.501 m. i szerokości 4,5 m + 5,0 m. Wzmocniona została jej konstrukcja. Poszerzenie jezdni poprawiło przepustowość drogi oraz umożliwia bezkolizyjny przejazd przemieszczających się pojazdów.

Jednostką zarządzającą projektem w trakcie jego realizacji jest Gmina. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. oddana do użytkowania droga gminna jest drogą publiczną a jej zarządcą jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina.

W szczególności do Gminy należą obowiązki utrzymania i ochrony przedmiotowej drogi. Nadzór nad utrzymaniem stanu technicznego i właściwym użytkowaniem drogi będzie sprawowała Gmina poprzez swój Urząd Gminy. Ponieważ droga gminna jest drogą publiczną, z której może korzystać każdy, Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu przychodu oraz nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z tą infrastrukturą.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklarację VAT-7, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl