IBPP4/443-1203/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1203/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 1 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wojewoda w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych, w czerwcu 2011 r. zakończył projekt pod nazwą "XXX" nr....

Zgodnie z ustalonymi kryteriami kwalifikowalnosci wydatków w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych, podatek VAT, którego zwrotu beneficjent końcowy nie może uzyskać na mocy określonych przepisów krajowych stanowi wydatek kwalifikowany.

Wojewoda nie mógł odzyskać podatku VAT w jakiejkolwiek formie, dlatego też, zaliczył ten podatek jako koszt kwalifikowany.

Faktury za wykonywane zadanie inwestycyjne w ramach zrealizowanego projektu wystawiane są na Urząd Wojewódzki-jednostkę obsługującą Wojewodę.

Zrealizowany projekt dotyczył przebudowy istniejącego budynku kontroli szczegółowej na wjeździe do kraju, polegającej na powiększeniu go o dodatkowe 3 stanowiska kontrolne. Zmodernizowany budynek kontroli szczegółowej jest własnością Skarbu Państwa, zostanie przekazany dokumentem potwierdzającym zwiększenie wartości środka trwałego, Zakładowi Obsługi Przejść Granicznych w K. tj. jednostce budżetowej powołanej przez Wojewodę do realizacji obowiązków nałożonych ustawą o ochronie granicy państwowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.).

Przebudowany w ramach projektu budynek kontroli szczegółowej przeznaczony jest na potrzeby Polskich Służb Granicznych do dokonywania kontroli granicznej i nie jest przewidziany do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Nie będzie generował przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Wojewodę naliczonego podatku VAT w odniesieniu do zrealizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunkiem odliczenia podatku VAT jest więc posiadanie statusu podatnika VAT oraz związek dokonanych zakupów czynnościami opodatkowanymi. Status podatnika VAT, zgodnie z art. 15 ustawy mają osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Urząd Wojewódzki jako jednostka organizacyjna obsługująca wojewodę będącego organem rządowej administracji w województwie prowadzi działalność gospodarczą oraz posiada statusu podatnika VAT.

Jednakże Wojewoda stoi na stanowisku, że nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż zrealizowany w ramach projektu obiekt nie jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej ukierunkowanej na osiągnięcie jakichkolwiek zysków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednakże w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wojewoda w ramach Funduszu Granic Zewnętrznych, w czerwcu 2011 r. zakończył projekt pod nazwą "XXX" nr....

Faktury za wykonywane zadanie inwestycyjne w ramach zrealizowanego projektu wystawiane są na Urząd Wojewódzki-jednostkę obsługującą wojewodę podkarpackiego.

Zrealizowany projekt dotyczył przebudowy istniejącego budynku kontroli szczegółowej na wjeździe do kraju, polegającej na powiększeniu go o dodatkowe 3 stanowiska kontrolne. Zmodernizowany budynek kontroli szczegółowej jest własnością Skarbu Państwa, zostanie przekazany dokumentem potwierdzającym zwiększenie wartości środka trwałego, Zakładowi Obsługi Przejść Granicznych w K. tj. jednostce budżetowej powołanej przez Wojewodę do realizacji obowiązków nałożonych ustawą o ochronie granicy państwowej. Nie będzie generował przychodów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.), wojewoda jest zobowiązany do stałego utrzymywania drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich i rzecznych przejść granicznych, przejść granicznych przeznaczonych wyłącznie dla małego ruchu granicznego, przejść turystycznych, przejść granicznych na szlakach turystycznych przecinających granicę państwową, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych znajdujących się na obszarze województwa w stanie umożliwiającym przeprowadzenie sprawnej i skutecznej kontroli bezpieczeństwa, granicznej, celnej, sanitarnej, weterynaryjnej, fitosanitarnej, chemicznej i radiometrycznej oraz jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Z powyższego przepisu wynika, że czynności Wojewody (organu władzy publicznej), obsługiwanego przez Urząd Wojewódzki (urząd obsługujący ten organ), polegające na realizacji projektu dotyczącego wybudowania budynków odpraw na drogowym przejściu granicznym wraz z infrastrukturą, mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji publicznej, które zostały nałożone na Wojewodę stosownymi przepisami prawa.

Wojewoda jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest więc objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że przebudowany w ramach projektu budynek kontroli szczegółowej przeznaczony jest na potrzeby Polskich Służb Granicznych do dokonywania kontroli granicznej i nie jest przewidziany do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca zgodnie z art. 15. ust. 6 ustawy nie jest podatnikiem podatku VAT w ramach wykonywanego zadania, co także wyklucza możliwość dokonania odliczenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl