IBPP4/443-12/14/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-12/14/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 8 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z akcyzy biogazu wykorzystywanego do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w agregacie kogeneracyjnym, oraz w zakresie występowania Wnioskodawcy jako finalnego nabywcy gazowego,

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej oraz wyrobu energetycznego (biogazu) wykorzystywanego do produkcji tej energii elektrycznej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 kwietnia 2014 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 1 kwietnia 2014 r. znak: IBPP4/443-12/14/EK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. prowadzi działalność wg KRS... związaną ze zbiorowym zaopatrzeniem w wodę i zbiorowym odprowadzaniem ścieków na terenie 4 jednostek administracyjnych.

Od dnia 16 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca posiada koncesję na produkcję energii elektrycznej.

W oczyszczalni ścieków Wnioskodawca wytwarza biogaz w Wydzielonych Komorach fermentacyjnych, który zużywa:

1.

w agregacie kogeneracyjnym produkującym energię elektryczną i cieplną,

2.

w kotłowni biogazowo-olejowej produkującej energię cieplną na potrzeby ogrzewania pomieszczeń i ciepła technologicznego.

Zgodnie z art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo Energetyczne, produkcja energii elektrycznej z biogazu kwalifikowana jest do odnawialnych źródeł energii.

Wyprodukowana energia elektryczna jest w całości zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków.

Wyprodukowane ciepło, zarówno w agregacie jak i w kotłowni jest zużywane na oczyszczalni ścieków i zaspokaja 100% potrzeb.

Wnioskodawca posiada umowy z dostawcami energii elektrycznej na dostawę energii elektrycznej do poszczególnych obiektów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Spółka energię zużywa na własne potrzeby.

Wnioskodawca posiada także umowę na zakup gazu ziemnego z... do kotłowni gazowej na Bazie przedsiębiorstwa do celów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że energia elektryczna wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej i jest zużywana na potrzeby własne Spółki. Ilość wyprodukowanej energii pokrywa 60% zapotrzebowania na energię elektryczną zużywaną na Oczyszczalni Ścieków. Od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Ponadto Wnioskodawca nie dokonał powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy. Wnioskodawca wyjaśnia, że w związku z brzmieniem art. 16 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu gazowego związane jest z zamiarem prowadzenia działalności sprzedaży wyrobów gazowych (biogazu i gazu ziemnego) na rzecz innych podmiotów. Spółka nie prowadzi takiej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego od energii elektrycznej w przypadku zakupu energii elektrycznej mając na względzie posiadanie koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej.

2. Czy spółka korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego od wyprodukowanej energii elektrycznej z biogazu.

3. Czy można wyliczyć wartość opałową biogazu na podstawie dokonanej jeden raz w roku laboratoryjnej analizy składu biogazu. Czy konieczne jest stosowanie ryczałtowej wartości opałowej określonej w art. 88 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

4. Czy od zakupionego od gazu ziemnego Spółka jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Spółki, posiadanie koncesji tylko na wytwarzanie energii elektrycznej oraz zakup energii elektrycznej z zewnątrz zużywanej w obu przypadkach na własne potrzeby, skutkuje faktem, że Spółka staje się odbiorcą końcowym zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka stoi na stanowisku, iż od wyprodukowanej energii elektrycznej z biogazu jest zwolniona z płacenia podatku akcyzowego.

Jak wynika z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 212), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Spółka spełnia łącznie następujące warunki:

* łączna moc generatorów wynosi 0,1 MW,

* produkowana energia elektryczna jest zużywana na potrzeby własne (nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej),

* do produkcji energii elektrycznej wykorzystywane są wyroby energetyczne od których zapłacona została akcyza w należnej wysokości.

Stawka podatku akcyzowego od biogazu wykorzystanego do produkcji energii elektrycznej wynosi 0%.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jego zdaniem biogaz wykorzystywany do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w kogeneracji korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w powiązaniu z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy (biogaz służy jako paliwo do silnika napędowego stacjonarnego agregatu kogeneracyjnego).

Spółka zleca 1 raz w roku, w miesiącu maju wykonanie analizy składu biogazu do laboratorium wykonującego tego typu badania. System ten zdaniem Wnioskodawcy wypełnia kryteria ustalenia wartości opałowej.

Spółka, zakupując gaz ziemny do celów produkcji ciepła i ciepłej wody w kotłowni staje się finalnym nabywcą gazowym pomimo, że w swojej działalności na innym obiekcie produkuje biogaz do:

* Produkcji energii elektrycznej i ciepła w agregacie kogeneracyjnym - stawka podatku akcyzowego "zw".

* Produkcji ciepła w kotłowni - stawka podatku akcyzowego 1,28 zł/GJ.

Zakup gazu ziemnego nie ma związku z jego użyciem do wyrobów objętych akcyzą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z akcyzy biogazu wykorzystywanego do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w agregacie kogeneracyjnym, oraz w zakresie występowania Wnioskodawcy jako finalnego nabywcy gazowego

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 3 w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), z wyłączeniem:

a.

spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 48, poz. 284, Nr 81, poz. 530 i Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 94, poz. 551 i Nr 106, poz. 622) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b.

towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622),

c.

giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d.

spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada koncesję na produkcję energii elektrycznej. Energia elektryczna produkowana jest w elektrowni biogazowej z biogazu powstałego przy procesie oczyszczania ścieków. Moc generatora wynosi 0,1 MW.

W oczyszczalni ścieków Wnioskodawca wytwarza biogaz w Wydzielonych Komorach fermentacyjnych, który zużywa:

1.

w agregacie kogeneracyjnym produkującym energię elektryczną i cieplną,

2.

w kotłowni biogazowo-olejowej produkującej energię cieplną na potrzeby ogrzewania pomieszczeń i ciepła technologicznego.

Wyprodukowana energia elektryczna jest w całości zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków.

Wyprodukowane ciepło, zarówno w agregacie jak i w kotłowni jest zużywane na oczyszczalni ścieków i zaspokaja 100% potrzeb.

Wnioskodawca posiada umowy z dostawcami energii elektrycznej na dostawę energii elektrycznej do poszczególnych obiektów, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Spółka energię zużywa na własne potrzeby.

Wnioskodawca posiada także umowę na zakup gazu ziemnego z PGNiG do kotłowni gazowej na Bazie przedsiębiorstwa do celów centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej.

Energia elektryczna wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej i jest zużywana na potrzeby własne Spółki. Ilość wyprodukowanej energii pokrywa 60% zapotrzebowania na energię elektryczną zużywaną na Oczyszczalni Ścieków. Od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że podmiot, który posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej, co do zasady, nie jest nabywcą końcowym w zakresie nabywanej energii elektrycznej. Ponadto, sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi, który jednocześnie posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej nie jest czynnością opodatkowaną na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy.

W przypadku podmiotów posiadających wyżej wymienione koncesje obowiązek podatkowy w zakresie nabytej przez nie energii elektrycznej powstanie w momencie dalszej odsprzedaży lub jej zużycia (art. 9 ust. 1 pkt 2 i 3).

Zatem w opisanej we wniosku sytuacji będzie miał zastosowanie przepis z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający, między innymi, koncesję na wytwarzanie tej energii.

Powyższe wynika z faktu, że zostanie wypełniona dyspozycja wskazanego przepisu, bowiem Spółka nie jest nabywcą końcowym oraz zużywa energię elektryczną posiadając jednocześnie koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że w opisanej sytuacji staje się - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy - nabywcą końcowym, należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać przy tym należy, że w myśl art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem zużycia energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 ustawy. Z kolei zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest, między innymi, osoba prawna, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą (...).

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W świetle powyższego należy zauważyć, że biogaz objęty kodem CN 2711 stanowi wyrób akcyzowy zaliczany jednocześnie do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Wobec powyższego, biogaz CN 2711 jako produkt uboczny technologicznego procesu fermentacji osadów ściekowych, zużywany w kogeneratorach celem wytworzenia energii elektrycznej oraz ciepła, jest wyrobem energetycznym i podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Jak przedstawił Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku nie dokonał on powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy. Tym samym Wnioskodawca w zakresie swojej działalności występuje jako finalny nabywca gazowy dokonujący zakupu wyrobów gazowych do produkcji ciepła oraz wytwarzający biogaz do celów produkowanej przez siebie energii elektrycznej.

Powyższe oznacza zatem, że stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że w opisanym stanie faktycznym jest finalnym nabywcą gazowym jest prawidłowe. Oznacza to zarazem, że od zakupionego od PGNiG gazu ziemnego z zapłaconą akcyzą Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych: gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ)

Na mocy art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 11b ust. 1 pkt 4 w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

W tym miejscu podkreślić należy, że w myśl art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy - w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, zaś użycie wyrobów gazowych (uzyskanych w sposób inny niż nabycie) przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania na mocy art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Zgodnie z powyższym zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia.

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. Równocześnie zgodnie z art. 31b ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych z wiązanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

Stosownie do powyższego, stwierdzić należy wyprodukowany u Wnioskodawcy biogaz wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej korzysta ze zwolnienia z akcyzy.

W tym zakresie zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczyć jednak wyraźnie należy, że skoro biogaz wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej korzysta ze zwolnienia z akcyzy, to nie może być on objęty 0% stawka podatku akcyzowego. Czym innym bowiem jest zwolnienie z akcyzy, a czym innym opodatkowanie stawką podatku w wysokości 0%. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że stawka podatku akcyzowego od biogazu wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej wynosi 0% jest nieprawidłowe.

Zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 212), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Celem ww. zwolnienia jest ograniczenie zwolnienia od akcyzy do zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez jeden podmiot posiadający urządzenia do produkcji prądu o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej przy czym warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest, że do produkcji tej energii elektrycznej zostały zużyte wyroby energetyczne od których akcyza została zapłacona.

Wnioskodawca wskazał, że energia elektryczna wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą służących do przesyłania energii elektrycznej i jest zużywana na potrzeby własne Spółki. Od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zawarty we wniosku, zużycie przez Wnioskodawcę wytworzonej z generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW energii elektrycznej - do wytworzenia której wykorzystano wyrób energetyczny (biogaz) zwolniony od akcyzy - nie będzie podlegało zwolnieniu zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów.

Wskazać należy, że zwolnienie od akcyzy biogazu wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej, oznacza, że warunek uiszczenia w należnej wysokości akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej nie będzie spełniony. Zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku. Wyrób/czynność objęte zwolnieniem od podatku nie podlegają efektywnemu opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym w przypadku zwolnienia od podatku nie jest naliczana akcyza. Co za tym idzie gdy w stosunku do wyrobu/czynności znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku nie można mówić o zapłaceniu tego podatku.

Powyższe oznacza zarazem, że w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. sytuacji gdy wyrób energetyczny (biogaz) wykorzystywany do łącznej produkcji energii elektrycznej i ciepła objęty jest zwolnieniem z akcyzy, to zwolnieniem z akcyzy nie jest objęta wytworzona energia elektryczna. Jednocześnie ponieważ - jak już wyżej wspomniano - zwolnienie z akcyzy nie jest tożsame z zastosowaniem względem wyrobu energetycznego (biogazu) 0% stawki podatku akcyzowego, niezasadne jest twierdzenie, że w takiej sytuacji od wyrobu energetycznego (biogazu) akcyza została zapłacona w należytej wysokości.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy - stwierdzające, że względem wyrobu energetycznego (biogazu) objętego zwolnieniem z akcyzy, wykorzystywanego do produkcji energii w generatorach o łącznej mocy 0,1 MW, została zapłacona akcyza w należytej wysokości - należy uznać jest nieprawidłowe. Tym samym również w sytuacji gdy wyrób energetyczny (biogaz) wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej w kogeneracji korzysta ze zwolnienia w oparciu o art. 31b ust. 4 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy - zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej w oparciu o § 5 ww. rozporządzenia nie ma zastosowania.

Powyższe zgodne jest z postanowieniami dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U.UE.L Nr 283 str. 1 z późn. zm.). W myśl bowiem art. 21 ust. 5 tej dyrektywy dla celów art. 5 i 6 dyrektywy 92/12/EWG, energia elektryczna i gaz ziemny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy do dystrybutora lub redystrybutora. (...) Jednostka produkująca energię elektryczną na swoje własne potrzeby jest uważana za dystrybutora. Bez względu na przepisy art. 14 ust. 1 lit. a, Państwa Członkowskie mogą zwalniać drobnych producentów energii elektrycznej, pod warunkiem, że opodatkowują oni produkty energetyczne wykorzystywane do produkcji tej energii elektrycznej. (...) Podatek jest nakładany i pobierany zgodnie z procedurami ustanowionymi w każdym Państwie Członkowskim.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Stosownie natomiast do art. 88 ust. 7 ustawy, do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe, które wynoszą:

1.

dla wyrobów gazowych o kodzie CN 2705 00 00:

a.

18,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu koksowniczego powstającego w procesie produkcji koksu metodą wysokotemperaturowego odgazowania węgla koksowego,

b.

18,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu ekspansyjnego i gazów resztkowych powstających na ciągach technologicznych nieorganicznych,

c.

7,8 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu konwertorowego będącego produktem ubocznym w trakcie procesu zachodzącego w konwertorze tlenowym w czasie przedmuchiwania tlenem ciekłej surówki żelaza,

d.

3,6 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu wielkopiecowego będącego produktem ubocznym w trakcie procesu zachodzącego w wielkim piecu podczas przetapiania spieku rudnego i rudy żelaza na surówkę, w procesie redukcyjnym,

e.

1,9 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu nadmiarowego będącego produktem ubocznym suchego chłodzenia koksu,

f.

1,8 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu gardzielowego stanowiącego produkt odpadowy powstający w procesie wytapiania w piecach szybowych wsadu w postaci brykietów koncentratu miedziowego, koksu oraz mieszanki żużla konwertorowego i żużla z wytopu ołowiu,

g.

18,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla wyrobu gazowego niewymienionego w lit. a-f lub gdy nie można ustalić rodzaju wyrobu gazowego;

2.

dla wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 11 00 - 45,2 GJ/1000 kilogramów;

3.

dla wyrobów energetycznych o kodach CN od 2711 12 do 2711 19 00 - 46,0 GJ/1000 kilogramów;

4.

dla wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00:

a.

31,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu ziemnego wysokometanowego grupy E,

b.

27,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw,

c.

24,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu ziemnego zaazotowanego grupy Ls,

d.

20,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu ziemnego zaazotowanego grupy Ln,

e.

16,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lm,

f.

31,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla wyrobu gazowego niewymienionego w lit. a-e;

5.

dla wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00:

a.

24,0 GJ/1000 metrów sześciennych dla wyrobu gazowego propan-butan-powietrze,

b.

115 GJ/1000 metrów sześciennych dla wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony;

6.

dla wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 - 31,0 GJ/1000 metrów sześciennych;

7.

dla wyrobów gazowych niewymienionych w pkt 1, 2, 4 i 5 - 31,0 GJ/1000 metrów sześciennych.

Z powyższych przepisów wynika, że przy określaniu podatku akcyzowego od wyrobów gazowych należy stosować stałe wartości opałowe określone w art. 88 ust. 7 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko w zakresie ustalania wartości opałowej dla celów podatku akcyzowego uznać za nieprawidłowe.

Konkludując stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia z akcyzy biogazu wykorzystywanego do łącznego wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w agregacie kogeneracyjnym, oraz w zakresie występowania Wnioskodawcy jako finalnego nabywcy gazowego

* nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl