IBPP4/443-1191/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1191/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 17 września 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej realizowało projekt programu pn. "..." w ramach RPO W Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działania 9.2 Infrastruktura lecznictwa otwartego.

W ramach projektu SP ZOZ poniósł wydatki na następujące zadania:

* analiza przedwdrożeniowa,

* serwer z pełnym wyposażeniem,

* szafy Rack 19 do serwera i urządzeń pomocniczych,

* firewall sprzętowy, przełącznik programowalny,

* główny router serwer VPN,

* pozostałą urządzenia (switche, kable, zaczepy),

* sieciowa infrastruktura elektroniczna: instalacja i uruchomienie,

* klimatyzacja,

* stacja dyspozytorska 2 monitory,

* drukarka laserowa,

* szafa Rack wraz z osprzętem i przełącznik,

* zasilanie awaryjne ~ 500VA,

* sprzęt (osprzęt) komputerowy: instalacja i uruchomienie,

* szafa Rack wraz z osprzętem,

* wyposażenie karetek: zakup urządzeń GSM/GPS,

* moduł aplikacyjny (mapa),

* przełącznik stacja zewnętrzna,

* router stacja zewnętrzna,

* wyposażenie karetek: instalacja i uruchomienie,

* system operacyjny serwerowy,

* licencje CAL do serwera,

* silnik bazy danych

* 2 procesory, system operacyjny stacja robocza,

* moduł obsługi zgłoszeń, zdarzeń i rejestru wyjazdów,

* moduł mapy numerycznej,

* pozyskiwanie informacji o numerze dzwoniącym,

* statystyka i rozliczenia z HFZ.

* moduł karty drogowej,

* administracja systemem,

* komunikacja i mapy cyfrowe: instalacja łączy między stacjami,

* komunikacja i mapy cyfrowe: zakup 20 kart SIM,

* komunikacja i mapy cyfrowe: zakup cyfrowych map,

* promocja: tablice pamiątkowa i plakietki informacyjne,

* promocja: spotkanie informacyjne,

* promocja: materiały na spotkania,

* oprogramowanie: instalacja i uruchomienie - szkolenie.

SP ZOZ jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Deklaracja VAT-7 składana jest od 1 stycznia 1999 r.

Podatek należny VAT wnioskodawca odprowadza od sprzedaży złomu z tytułu likwidacji środków trwałych.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 września 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 9 września 2010 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "..." w ramach RPO W Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja, Działania 9.2 Infrastruktura lecznictwa otwartego.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które jak sam wskazał Wnioskodawca, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl