IBPP4/443-1189/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1189/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 29 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT w związku z otrzymanym dofinansowaniem, opodatkowania otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów funkcjonowania oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT, opodatkowania otrzymanej dotacji na pokrycie kosztów funkcjonowania oraz możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1189/09/AZ z dnia 19 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął działalność 31 lipca 2008 r. i ma na celu działania na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności opracowanie i wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju na swoim obszarze działania, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzenie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju oraz pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania Lokalnej Strategii Rozwoju, kształtowanie postaw otwartych na współpracę, wiedzę i innowacje, podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu rozwój przedsiębiorczości, kapitału ludzkiego, społeczeństwa obywatelskiego i informacyjnego, aktywizację gospodarczą i zawodową, przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu, przeciwdziałanie patologiom społecznym, propagowanie zdrowego trybu życia oraz rozwój produktów regionalnych, turystyki i agroturystyki oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego przyrodniczego, promocja obszarów wiejskich, w szczególności objętych lokalną Strategią Rozwoju.

Stowarzyszenie prowadzi wyłącznie działalność statutową nieodpłatną i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Stowarzyszenie zawarło umowę o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju z Samorządem Województwa. Umowa ta określa prawa i obowiązki Stron w zakresie warunków i sposobu realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju w związku z tym faktem w styczniu 2009 r. złożony został wniosek o przyznanie pomocy w postaci dotacji w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013) do Urzędu Marszałkowskiego Województwa na:

a.

zapewnienie sprawnego funkcjonowania biura Lokalnej Grupy Działania i uzyskanie organizacyjnej stabilności LGD,

b.

podniesienie stopnia przygotowania pracowników LGD oraz członków organów LGD, zwłaszcza Rady oraz Zarządu, do procesu wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju, zwłaszcza w zakresie przygotowywania i przeprowadzania naborów wniosków oraz oceny zgodności wniosków z Lokalnej Strateg Rozwoju i lokalnymi kryteriami wyboru,

c.

upowszechnienie wiedzy o Lokalnej Strategii Rozwoju i możliwościach wsparcia przedsięwzięć przyczyniających się do osiągania jej celów

d.

wsparcie beneficjentów w procesie przygotowania wysokiej jakości projektów, które będą mogły uzyskać dofinansowanie w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. (W ramach działania 4.31 pomoc jest przyznawana Lokalnym Grupom Działania na realizację aktywności zgodnie z listą kosztów kwalifikowalnych określoną w odrębnych przepisach. Pomoc przyznawana w ramach działania może w szczególności dotyczyć: badań nad obszarem objętym Lokalną Strategią Rozwoju; informowania o obszarze działania Lokalnej Grupy Działania oraz o Lokalnej Strategii Rozwoju; szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu Lokalnej Strategii Rozwoju; wydarzeń o charakterze promocyjnym związanych z obszarem działania Lokalnej Grupy Działania i Lokalnej Strategii Rozwoju; szkolenia lokalnych liderów; animowania społeczności lokalnych; koszty bieżące Lokalnej Grupy Działania (koszty administracyjne związane z działalnością LGD).

Zgodnie z budżetem załączonym do ww. wniosku dotacja będzie przeznaczona na:

* koszty bieżące (administracyjne) które obejmują: wynagrodzenia pracowników Lokalnej Grupy Działania, koszty utrzymania pomieszczeń biurowych, zakup sprzętu - wyposażenia biura, wynagrodzenia członków Rady, koszty: usług telekomunikacyjnych, wysyłki korespondencji, materiały biurowe i eksploatacyjne, koszty: obsługi finansowo - księgowej, wynagrodzeń członków Zarządu, zakupu tablic informacyjnych, a także

* pozostałe koszty które obejmują: wynagrodzenia prelegentów, koszty; promocji wydarzenia, poczęstunku, wynajmu sal i nagłośnienia, usług szkoleniowych, wynagrodzenia trenerów, kateringu podczas szkoleń, wynagrodzenia doradcy, przygotowania i druk informatora dla wnioskodawcy, koszty przygotowania i druku ulotek o Lokalnej Grupie Działania i Lokalnej Strategii Rozwoju, koszty opracowania i utrzymania strony www projektu oraz koszty kampanii promocyjnej w lokalnej prasie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakiegokolwiek obrotu podlegającego opodatkowaniu, gdyż wszystkie usługi dla odbiorców będą świadczone nieodpłatnie (szkolenia, dystrybucja publikacji, indywidualne doradztwo dla beneficjentów przygotowujących wniosek o dofinansowane) w ramach działalności statutowej. Koszty związane ze świadczeniem tych usług oraz dostawą materiałów pokrywane są z otrzymanej dotacji.

Zakupione środki trwałe po zakończeniu realizacji projektu będą wykorzystywane do nieodpłatnej działalności statutowej. Efekty realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W 2008 r. i 2009 r. Wnioskodawca nie uzyskał przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzyskał wyłącznie przychody ze składek członkowskich, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W związku z otrzymanym dofinansowaniem Wnioskodawca nie zarejestrował się jako czynny podatnik podatku VAT.

Otrzymana dotacja ma charakter zakupowy gdyż jest przeznaczona na pokrycie kosztów funkcjonowania rozwoju Lokalnej Grupy Działania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w związku z otrzymanym dofinansowaniem z Urzędu Marszałkowskiego Wnioskodawca powinien zarejestrować się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT.

2.

Czy dofinansowanie - dotacja otrzymana przez Stowarzyszenie na pokrycie kosztów funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.

3.

Czy w związku z ponoszonymi kosztami funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania finansowanymi z dotacji w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszenie posiada możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 26 października 2009 r.) Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania:

* nie ma obowiązku zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w związku z otrzymanym dofinansowaniem w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,

* dofinansowanie w formie dotacji uzyskane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa na;

a.

zapewnienie sprawnego funkcjonowania biura Lokalnej Grupy Działania i uzyskanie organizacyjnej stabilności LGD,

b.

podniesienie stopnia przygotowania pracowników LGD oraz członków organów LGD, zwłaszcza Rady oraz Zarządu, do procesu wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju, zwłaszcza w zakresie przygotowywania i przeprowadzania naborów wniosków oraz oceny zgodności wniosków z Lokalnej Strategii Rozwoju i lokalnymi kryteriami wyboru,

c.

upowszechnienie wiedzy o Lokalnej Strategii Rozwoju i możliwościach wsparcia przedsięwzięć przyczyniających się do osiągania jej celów,

d.

wsparcie beneficjentów w procesie przygotowania wysokiej jakości projektów, które będą mogły uzyskać dofinansowanie w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju,

nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ według definicji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają wyłącznie dotacje otrzymane od innego podmiotu, związane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem usług, pod warunkiem, że stanowią one uzupełniający cenę element podstawy opodatkowania. Nie podlegają natomiast opodatkowaniu dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostawy towarów lub świadczenia usług. Otrzymana dotacja o którą wnioskuje Stowarzyszenie nie ma związku ze sprzedażą ma ona charakter zakupowy. Dotacja nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi, jest przeznaczona na pokrycie poniesionych kosztów funkcjonowania rozwoju Lokalnej Grupy Działania.

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług VAT od zakupów finansowanych z dotacji w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LGD) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do zapisu art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymywane dotacje są przeznaczane na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wykonywanych w ramach realizacji projektu i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Podsumowując, dotacja otrzymana jako zwrot poniesionych kosztów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z treści wniosku wynika, iż w 2008 r. i 2009 r. Wnioskodawcą nie uzyskał przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Uzyskał wyłącznie przychody ze składek członkowskich. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej dotacja stanowiąca zwrot poniesionych kosztów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym Wnioskodawca w związku z otrzymanym dofinansowaniem w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nie będzie miał obowiązku zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT czynnym.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, a warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Podsumowując, dofinansowanie otrzymane celem pokrycia kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym nie ma wpływu na obowiązek zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika podatku VAT czynnego. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl