IBPP4/443-1188/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1188/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 29 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przygotowuje wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N." ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 1 Warunki dla rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, działanie 1.1. Rozwój infrastruktury kształcenia ustawicznego oraz kształcenia zawodowego Schemat B Poprawa jakości usług edukacyjnych.

Projekt obejmuje:

1.

Wykonanie studium wykonalności projektu,

2.

Wykonanie dokumentacji technicznej i kosztorysowej,

3.

Prace budowlane w Z. w N., w tym:

- wymiana posadzek hali głównej wraz z robotami towarzyszącymi,

- wymiana instalacji elektrycznych wewnętrznych

- wymiana instalacji c.o.

4.

Nadzór inwestorski,

5.

Promocje projektu,

6.

Zakup sprzętu techno-dydaktycznego i teleinformatycznego do pracowni dydaktycznych (pracowni obróbki skrawaniem, elektropneumatyki oraz układów elektrohydraulicznych) oraz stworzenie i wdrożenie platformy e-learninowej,

7.

Zakup wyposażenia pracowni dydaktycznych (ławki, stoliki, krzesła),

8.

Szkolenia kadry dydaktycznej w zakresie obsługi maszyn i urządzeń zakupionych w ramach projektu.

Z. jest jednostką budżetową, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Beneficjent - Miasto N. jest również zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.

W związku z powyższym zadano następujące:

Czy Wnioskodawca jako beneficjent projektu ma możliwość odliczania podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach projektu pn. "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N.".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) możliwość odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach projektu "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N." gdyż koszty te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Miasto.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z uregulowania tego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Z kolei art. 15 ust. 6 ustawy o VAT z kręgu podatników wyłącza organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych - nie korzystają zatem z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o VAT. Zgodnie z cyt. rozporządzeniem zwalnia się od podatku VAT czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Z kolei art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) mówi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb ludności, w szczególności edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja projektu pn. "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N." jest więc realizacją wspomnianego powyżej zadania własnego gminy. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Beneficjent projektu (Wnioskodawca) nie osiąga z tego tytułu przychodów opodatkowanych. Z efektów projektu będzie korzystała młodzież szkolna. Zintegrowany system edukacyjny umożliwi kształcenie w zakresie CNC i FMS (zrobotyzowany system wytwarzania) oraz robotyki. Nowoczesne wyposażenie stanowisk pozwoli na prawidłowe przygotowanie techników i monterów do wykonywania zadań zawodowych w zakresie wykorzystania układów sterowania elektropneumatycznego na wysokim poziomie. Stworzenie i wdrożenie platformy e-learningowej: Centrum Edukacji Zdalnej będzie wsparciem procesu kształcenia przez całe życie, uzupełnieniem nauczania stacjonarnego.

Reasumując należy stwierdzić, że nabyte usługi związane z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT ponieważ beneficjent - jednostka samorządu terytorialnego - korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Beneficjent nie będzie miał możliwości odliczenia VAT ponieważ prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, a takich Miasto nie wykonuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w §§ 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. "Wzmocnienie oferty Sieci Edukacji Zawodowej poprzez przebudowę i unowocześnienie infrastruktury dydaktycznej Z. w N.". Z treści wniosku wynika, że realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie osiąga z tego tytułu przychodów opodatkowanych. Z efektów projektu będzie korzystała młodzież szkolna.

W oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczania podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl