IBPP4/443-118/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-118/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części oraz uzyskania jego zwrotu, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu pn. "Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w X", tj. do 30 października 2014 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części oraz uzyskania jego zwrotu, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu pn. "Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w X", tj. do 30 października 2014 r. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 29 stycznia 2009 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2009 r. znak IBPP4/443-118/08/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat X złożył projekt pn. "Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w X" poprzez przebudowę i zakup wyposażenia o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2007-2013, poddzialanie 5.1.1 Wsparcie regionalnej infrastruktury edukacyjnej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Realizacja projektu uzależniona jest od pozytywnej decyzji Zarządu Województwa Y.

Przewidywany termin realizacji projektu:

* planowany termin rozpoczęcia procedury przetargowej: 10 stycznia 2009 r.,

* planowany termin rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu 1 kwietnia 2009 r.,

* planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji projektu 31 sierpnia 2009 r.,

* planowany termin zakończenia finansowej realizacji projektu 30 października 2009 r.

Projekt finansowany będzie w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, pozostała część środków (15%) stanowi wkład własny Powiatu X.

Przedmiotowy projekt zakłada przeprowadzenie przebudowy pracowni ćwiczeń praktycznych przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w X (pracownia gastronomiczna) oraz przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 Centrum Kształcenia Ustawicznego w X (pracownia CAD/CM/CNC, obróbki mechanicznej, ślusarska, samochodowa, multimedialna), jak również zakup sprzętu i wyposażenia na potrzeby powyższych pracowni. Prace w zakresie przebudowy poszczególnych pracowni polegać będą między innymi na: wymianie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, c.o., pracach termomodernizacyjnych, pracach budowlanych.

Po zakończeniu realizacji projektu zakupiony sprzęt i wyposażenie przekazane zostanie nieodpłatnie w trwały zarząd dla ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU.

Organem prowadzącym dla ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU jest Powiat X. Nad prawidłowym przebiegiem realizacji projektu czuwać będą pracownicy Biura Funduszy Pomocowych, Mienia Powiatu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w X.

Ze zmodernizowanej bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego nieodpłatnie będą korzystać uczniowie oraz społeczność lokalna Powiatu X i nie tylko.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 16 stycznia 2009 r.):

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu Powiat X będzie miał możliwość w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot w całości lub w części, w ciągu 5 lat od momentu zakończenia finansowej realizacji projektu, tj. do 30 października 2014 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat X nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot, w zakresie podatku VAT, w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

Powiat X jako podatnik podatku VAT, realizując przedmiotową inwestycję nabywa towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z tym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie miało w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko Powiatu X jest następujące: nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w tej konkretnej sytuacji przy realizacji przez Powiat przedmiotowej inwestycji dotyczącej projektu pn. "Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w X" poprzez przebudowę i zakup wyposażenia, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wszystkie czynności związane z realizacją projektu będą w całości bezpłatne dla beneficjentów ostatecznych - uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu X oraz społeczności lokalnej i nie tylko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) zwanej dalej ustawą o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 9 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są:

* rada powiatu,

* zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2009 r. podejmie on realizację projektu pn. "Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w X". Jak wynika z treści wniosku ze zmodernizowanej bazy kształcenia zawodowego i ustawicznego nieodpłatnie będą korzystać uczniowie oraz społeczność lokalna Powiatu X i nie tylko.

Ponadto z treści wniosku wynika, że "mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie miało w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług".

Po zakończeniu realizacji projektu zakupiony sprzęt i wyposażenie przekazane zostanie nieodpłatnie w trwały zarząd dla ZSP Nr 1 i ZSP nr 2 CKU.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Poprawa warunków kształcenia w ZSP Nr 1 i ZSP Nr 2 CKU w X".

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu wydania interpretacji. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl