IBPP4/443-1162/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1162/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektu pn. "Szlakiem małej i dużej architektury sakralnej gminy - III, IV tom" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektu pn. "Szlakiem małej i dużej architektury sakralnej gminy- III, IV tom". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizował będzie projekt pn. "Szlakiem małej i dużej architektury sakralnej gminy- III, IV tom". Poprzez realizację projektu Gmina i O umocnią współpracę instytucjonalną. Nawiązane zostaną także kontakty miedzy mieszkańcami Polski i S. Wydanie publikacji przybliży mieszkańcom pogranicza polsko - s historię i dziedzictwo kulturowe pogranicza. Wpływem transgranicznym będzie nawiązanie partnerstwa instytucjonalnego pracowników Gminy i O skierowanego na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Zwiększy się liczba spotkań i wymiana kulturalna na pograniczu polsko-s. Realizacja projektu przyczyni się do zawiązania i rozwoju współpracy instytucji i mieszkańców w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego. Poprawi się interakcja i wzajemne poznanie dziedzictwa kulturowego na pograniczu polsko-s. Wspólna realizacja projektu z partnerem s będzie rozwojem i umocnieniem długotrwałej współpracy miedzyinstytucjonalnej i fundamentem do wspólnego przygotowywania nowych wniosków. Wydanie publikacji przyczyni się do rozwoju turystyki międzynarodowej, rozwoju gospodarczego regionów przygranicznych, umożliwi turystom i mieszkańcom poznanie kultury mniejszości łemkowskiej i piękna architektury Gminy.

Okres realizacji projektu:

* planowany termin rozpoczęcia projektu - styczeń 2010 r.

* planowany termin zakończenia projektu - październik 2010 r.

* wartość kosztów kwalifikowanych projektu - 123.000,00 zł.

* Główny cel projektu - ocalenie od zapomnienia zabytków małej i dużej architektury sakralnej pogranicza polsko-s.

Cele szczegółowe.

* uświadomienie szerokiemu ogółowi społeczeństwa potrzeby zachowania ratowania i upowszechnienia materialnej i duchowej kultury pogranicza,

* poszanowanie i promocja różnorodności kulturowej,

* zapewnienie równości szans wszystkim mieszkańcom Unii Europejskiej i przeciwdziałanie dyskryminacji,

* ukazanie lokalnych kontekstów wielokulturowości,

* współdziałanie mieszkańców pogranicza polsko-s,

* promowanie tożsamości kulturowej,

* promowanie postawy uznania i szacunku dla innych tradycji kulturowych,

* edukacja międzykulturowa,

* nawiązanie współpracy i wymiana doświadczeń pomiędzy Gminą a O.

Wyżej wymieniony projekt pozostanie na stanie Gminy i będzie wykorzystywany do promocji Gminy.

W wyniku realizacji projektu powstałe mienie nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 września 2009 r. publikacje będą udostępnione nieodpłatnie do instytucji związanych z turystyką polsko-s, urzędów, gospodarstw agroturystycznych itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu pn. "Szlakiem małej i dużej architektury sakralnej gminy - III, IV tom".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Szlakiem małej i dużej architektury sakralnej gminy- III, IV tom".

Poprzez realizację projektu Gmina i O umocnią współpracę instytucjonalną. Nawiązane zostaną także kontakty miedzy mieszkańcami Polski i S. Wydanie publikacji przybliży mieszkańcom pogranicza polsko - s historię i dziedzictwo kulturowe pogranicza. Wpływem transgranicznym będzie nawiązanie partnerstwa instytucjonalnego pracowników Gminy i O skierowanego na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Zwiększy się liczba spotkań i wymiana kulturalna na pograniczu polsko-s. Realizacja projektu przyczyni się do zawiązania i rozwoju współpracy instytucji i mieszkańców w zakresie zachowania dziedzictwa kulturowego. Poprawi się interakcja i wzajemne poznanie dziedzictwa kulturowego na pograniczu polsko-s. Wspólna realizacja projektu z partnerem s będzie rozwojem i umocnieniem długotrwałej współpracy miedzyinstytucjonalnej i fundamentem do wspólnego przygotowywania nowych wniosków. Wydanie publikacji przyczyni się do rozwoju turystyki międzynarodowej, rozwoju gospodarczego regionów przygranicznych, umożliwi turystom i mieszkańcom poznanie kultury mniejszości łemkowskiej i piękna architektury Gminy. Planowany okres realizacji projektu to: styczeń 2010 r. - październik 2010 r. Główny cel projektu - ocalenie od zapomnienia zabytków małej i dużej architektury sakralnej pogranicza polsko-s.

Projekt pozostanie na stanie Gminy i będzie wykorzystywany do promocji Gminy.

Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Publikacje będą udostępnione nieodpłatnie do instytucji związanych z turystyką polsko-s, urzędów, gospodarstw agroturystycznych itp.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż skoro projekt nie będzie generował dla Wnioskodawcy żadnych przychodów (obrotów), których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego) bowiem będące efektem projektu publikacje będą udostępniane nieodpłatnie to tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie będą przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Szlakiem małej i dużej architektury sakralnej gminy- III, IV tom".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl