IBPP4/443-1160/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1160/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Priorytet IV Kultura, Działanie 4.3 promocja kultury, poddziałanie n/d nr naboru 04.03.00-073/09. Projekt ma charakter nieinfrastrukturalny. Umowa, która zostanie zawarta dotyczy dofinansowania projektu - cyklu imprez kulturalnych. Wnioskodawca umowę zawrze z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej. Projekt został wybrany do dofinansowania na podstawie załącznika Nr 1 do uchwały Zarządu Województwa z dnia 11 sierpnia 2009 r. - wniosek pod poz. 18. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7 miesięcznie.

Projekt zakłada wypromowanie W. jako miasta o interesującej i wszechstronnej ofercie kulturalnej. W tym celu będą zorganizowane trzy duże przedsięwzięcia:

* Folklor bez granic: promujący tradycje, gdzie oprócz popisów lokalnych zespołów regionalnych, można będzie skosztować specjałów lokalnej kuchni, posłuchać miejscowych gawęd i nauczyć się tańców regionalnych. Zwięczeniem dni Folkloru będzie występ Gwiazdy. Na dni Folkloru Wnioskodawca zaprosił zespoły ludowe z Czech i z Turcji.

* impreza: skoncentrowana wokół tańca nowoczesnego podkultury młodzieżowej. Na rynku stanie przenośny skatepark w celu organizacji pokazów skatingu. Oprawa muzyczna utrzymana będzie w konwencji hip-hopowej. Oprócz występów zespołów tanecznych z województwa planowane są pokazy tańca nowoczesnego.

* przegląd kina Uff!owego: przedsięwzięcie to adresowane jest do miłośników kina i kultury alternatywnej. W tramach tej imprezy zaplanowano pokaz filmów niezależnych grup filmowych, seans filmowy kina niemego z improwizacją muzyczną na żywo. Odbędą się także spotkania z ekspertami kina niezależnego, konkursowy przegląd filmów niezależnych oraz koncert gwiazdy jazzrockowej.

Zasadniczym punktem całego projektu jest efektywnie prowadzona polityka informacyjno-promocyjna. Intensywny wykazujący różne narzędzia marketing wraz z szeroko zakrojoną promocją to bardzo istotne elementy projektu. Projekt umożliwi dotarcie w zakresie kultury do wszystkich zainteresowanych odbiorców, co gwarantuje znacznie wyższy poziom zaspokojenia popytu lokalnego na wydarzenia kulturalne. Z efektu projektu będzie korzystało społeczeństwo Miasta W. jak również uczestnicy z różnych rejonów kraju. Imprezy te będą niebiletowane (masowe). Szacuje się ok. 25.000 uczestników. Bezpłatna forma imprezy zwiększa aktywność kulturalną wśród społeczeństwa. Wnioskodawca jest instytucją kultury miasta W. utworzoną w celu zaspakajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa miejskiego oraz ościennych gmin poprzez zapewnienie rozwoju kultury oraz współtworzenie wartości kulturalnych we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym. Jako instytucja kultury Wnioskodawca prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, działa w ramach ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu. Bezpośredni nadzór nad działalnością Wnioskodawcy sprawuje Prezydent W.

W piśmie z dnia 29 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Organizacja imprez dla wszystkich jest bezpłatna, nie ma biletów wstępu, a więc nie ma przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słusznie Wnioskodawca odstąpi całkowicie od odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem, czy też powinien odliczać podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 29 września 2009 r.) nie ma on prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt - cykl imprez kulturalnych. Z efektów projektu będzie korzystało społeczeństwo Miasta, jak również uczestnicy z różnych rejonów kraju. W ramach projektu zostaną zorganizowane trzy duże przedsięwzięcia - imprezy masowe. Organizacja imprez dla wszystkich jest bezpłatna, nie ma biletów wstępu, więc nie ma przychodu. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem w myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl