IBPP4/443-116/10/AŚ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu odrestaurowania budynku liceum ogólnokształcącego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-116/10/AŚ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu odrestaurowania budynku liceum ogólnokształcącego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data złożenia 21 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 10 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "Odrestaurowanie budynku Liceum Ogólnokształcącego" współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2010 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "Odrestaurowanie budynku Liceum Ogólnokształcącego" współfinansowanego ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat, wraz z Liceum Ogólnokształcącym - jako jednostką organizacyjną Powiatu realizując zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 6 Aktywizacja obszarów miejskich i zdegradowanych, Działanie: 6.1 Rewitalizacja obszarów miejskich. Projekt nosi tytuł "Odrestaurowanie budynku Liceum Ogólnokształcącego".

Projekt obejmuje odrestaurowanie/remont budynku publicznego Liceum Ogólnokształcącego, na który składają się trzy elementy:

*

remont dachu wraz z odprowadzeniem wód opadowych do istniejącej kanalizacji burzowej,

*

odnowienie/odrestaurowanie i malowanie elewacji wraz z elementami układu architektonicznego,

*

usunięcie problemu zawilgocenia piwnic i podciągania wody z elewacji (kanalizacja burzowa, drenaż).

Wdrożenie projektu pozwoli rozwiązać problem dekapitalizacji obiektu cennego dla rozwoju społecznego osiedla oraz miasta, gdyż będzie realizowany na podstawie Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta na lata 2007 - 2015; przyjętego przez Radę Miasta uchwałą w dniu 29 kwietnia 2009 r..

Budynek szkoły jest obiektem wolnostojącym, trzykondygnacyjnym z poddaszem nieużytkowym całkowicie podpiwniczonym.

Budynek został wpisany do ewidencji Wojewódzkiego Oddziału Państwowej Służby Ochrony Zabytków na podstawie opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Projekt nie będzie objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 (oraz projektu Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację w ramach regionalnych programów operacyjnych i nie będzie generował przychodów (Szkoła oraz organ prowadzący zarządzając efektami projektu nie będą pobierali opłat za korzystanie z obiektu zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu będzie nim nadal zarządzała operacyjnie jednostka organizacyjna Powiatu powołana do tego celu: Dyrektor Liceum. Właścicielem obiektu szkoły pozostanie Powiat. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Liceum Ogólnokształcące jako płatnik jednostronny. LO posługuje się numerem NIP 749-14-60-073.

Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

*

wydatki na dokumentację techniczną (wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na roboty budowlane - remontowe i restauracyjne fakturowane na Wnioskodawcę bądź partnera tj. Powiat (Starostwo Powiatowe); wystąpi podatek od towarów i usług,

*

wydatki na usługi związane z promocją projektu (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na usługi nadzoru inwestorskiego (wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 3 lutego 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

W budynku będącym przedmiotem projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekt projektu - odrestaurowany budynek Liceum nie będzie generował dla Wnioskodawcy obrotu (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT), a tym samym towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lutego 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 lutego 2010 r.) nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dotyczących ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (jednostka organizacyjna Powiatu), wraz z partnerem - Powiatem, zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa 6 Aktywizacja obszarów miejskich i zdegradowanych, Działanie: 6.1 Rewitalizacja obszarów miejskich. Projekt nosi tytuł "Odrestaurowanie budynku Liceum Ogólnokształcącego".

Projekt obejmuje odrestaurowanie/remont budynku publicznego Liceum Ogólnokształcącego.

Projekt nie będzie objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 (oraz projektu Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację w ramach regionalnych programów operacyjnych i nie będzie generował przychodów (Szkoła oraz organ prowadzący zarządzając efektami projektu nie będą pobierali opłat za korzystanie z obiektu zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu będzie nim nadal zarządzała operacyjnie jednostka organizacyjna Powiatu powołana do tego celu: Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego. Właścicielem obiektu szkoły pozostanie Powiat. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Liceum Ogólnokształcące jako płatnik jednostronny.

Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

*

wydatki na dokumentację techniczną (wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na przygotowanie i obsługę przetargu na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na roboty budowlane - remontowe i restauracyjne fakturowane na Wnioskodawcę bądź partnera tj. Powiat (Starostwo Powiatowe); wystąpi podatek od towarów i usług,

*

wydatki na usługi związane z promocją projektu (tablice informacyjne, ogłoszenie prasowe - wystąpi podatek od towarów i usług),

*

wydatki na usługi nadzoru inwestorskiego (wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W budynku będącym przedmiotem projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekt projektu - odrestaurowany budynek Liceum nie będzie generował dla Wnioskodawcy obrotu (sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT), a tym samym towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z tak przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że skoro towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "Odrestaurowanie budynku Liceum Ogólnokształcącego" nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych dla Wnioskodawcy faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż niektóre z faktur dokumentujących ponoszone w ramach projektu wydatki będą wystawiane na partnera tj. Powiat (Starostwo Powiatowe).

Jak to już wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.

W przedmiotowej sprawie niektóre z faktur dokumentujących ponoszone w ramach projektu wydatki będą wystawiane na partnera tj. Powiat (Starostwo Powiatowe), będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnera projektu tj. Powiatu (Starostwa Powiatowego), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl