IBPP4/443-1156/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1156/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 17 listopada 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1156/09/KG z dnia 5 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie zrzesza osoby fizyczne działające w ramach sektora publicznego (partnerzy publiczni, instytucje reprezentujące administrację rządową i samorządową), sektora społecznego (partnerzy społeczni, organizacje pozarządowe) oraz sektora gospodarczego (partnerzy gospodarczy, przedsiębiorcy, gospodarstwa rolne, organizacje zrzeszające podmioty gospodarcze) z obszaru gmin B. i R. Członkami Stowarzyszenia mogą być także osoby prawne, w tym jednostki samorządu terytorialnego.

Stowarzyszenie realizować będzie projekt w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader, który obejmuje:

1.

Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju

2.

Projekty współpracy

3.

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania

Stowarzyszenie powołane jest do realizacji następujących celów:

* działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności terenów gmin B. i R.,

* opracowanie i realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) dla terenów gmin B. i R.,

* wspieranie i wdrażanie działań na rzecz realizacji LSR dla terenów gmin B. i R.,

* promocja obszarów wiejskich położonych na terenie gmin B. i R.,

* aktywizowanie i mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie Rozwoju Obszarów Wiejskich położonych na terenie gmin B. i R.,

* upowszechnianie i wymiana informacji związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych na terenie gmin B. i R.,

* rozwój infrastruktury na terenie gmin B. i R.,

* wybór operacji, o których mowa w art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, które mają być realizowane w ramach LSR opracowanej przez Stowarzyszenie. Stowarzyszenie realizuje swój cel w szczególności poprzez:

* organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,

* organizowanie i finansowanie imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

* organizowanie i finansowanie działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym: opracowanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym i promocyjnym,

* prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR,

* współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym,

* animowanie współpracy partnerów lokalnych,

* prowadzenie innych działań przewidzianych dla Stowarzyszenia w działaniach Osi IV Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

* upowszechnianie wiedzy o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, o kryteriach wyboru tych projektów oraz o sposobie naboru wniosków w ramach LSR,

* weryfikacja zgodności składanych projektów z założeniami LSR,

* wybór projektów do finansowania ze środków uzyskanych na realizację LSR,

* opiniowanie Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ramach realizacji zadań, na Stowarzyszenie będą wystawiane odpowiednie dokumenty.

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Członkowie Stowarzyszenia płacą składki członkowskie na ustalonych przez Walne Zgromadzenie Członków zasadach.

Aby zapewnić sprawne i efektywne działanie Stowarzyszenia, musi ono ponieść wydatki, które są udokumentowane między innymi fakturami VAT związanymi z kosztami zakupu materiałów (zakup sprzętu komputerowego, mebli biurowych, artykułów biurowych itp.) oraz koszty usług (usługi telekomunikacyjne, usługi najmu powierzchni biurowych itp.).

Odbiorcami projektu są mieszkańcy dwóch gmin B. i R., którzy korzystają z efektów nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 listopada 2009 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacja projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawa, nie może wnioskować o zwrot naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizować będzie projekt w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader, który obejmuje:

1.

Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju

2.

Projekty współpracy

3.

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania

Aby zapewnić sprawne i efektywne działanie Stowarzyszenia, musi ono ponieść wydatki, które są udokumentowane między innymi fakturami VAT związanymi z kosztami zakupu materiałów (zakup sprzętu komputerowego, mebli biurowych, artykułów biurowych itp.) oraz koszty usług (usługi telekomunikacyjne, usługi najmu powierzchni biurowych itp.).

Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, oraz nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl