IBPP4/443-1154/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1154/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został zarejestrowany i wpisany do ewidencji Stowarzyszeń Kultury Fizycznej prowadzonej przez Starostwo Powiatowe. Celem Wnioskodawcy jest m.in. organizowanie sportu, rekreacji, turystyki, imprez sportowych, obozów w zakresie kultury fizycznej, upowszechnianie kultury fizycznej, podnoszenie sprawności fizycznej dzieci i młodzieży.

Wnioskodawca zawarł umowę na operację z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca zobowiązał się do realizacji operacji "....".

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, transze dotacji przekazywane będą na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Koszty projektu będą finansowane ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868, Dz. U. z 2009 r. Nr 71, poz. 613 z 2009 r.) oraz ze środków własnych (składek członkowskich).

Zgodnie z § 4 ust. 3 ww. rozporządzenia VAT zalicza się do kosztów kwalifikowanych na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ramach cyklu imprez popularyzujących piłkę siatkową wśród dzieci i młodzieży na terenie Gminy zostały zorganizowane:Turniej (9 kwiecień 2011 r.), Sportowy dzień Dziecka (4 czerwiec 2011 r.). W dniu 5 listopada 2011 r. zostanie przeprowadzony Turniej. W ramach środków przeznaczonych na rok 2011 Wnioskodawca zaplanował następujące operacje: zakup medali, pucharów i nagród, wynajem busa do obsługi transportowej imprezy, wynajem hali sportowej, zakup posiłków dla zawodniczek. Zakupiony zostanie także sprzęt sportowy niezbędny do przeprowadzenia imprez. Zostanie zakupiona także apteczka, a także materiały biurowe do wydruku identyfikatorów, dyplomów. Zostaną także wynajęci profesjonalni sędziowie do obsługi turnieju.

Opis zadań wymienionych w zestawieniu rzeczowo-finansowym załączonym do wniosku o przyznanie pomocy na rok 2011 r. w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju". Zadanie opisane jest na okres kwiecień 2011 r. - listopad 2011 r.

Turniej - 9 kwiecień 2011 r.:

Zakup medali, pucharów i nagród 5 x 50 zł = 250 zł, koszt obsługi transportowej imprezy - wynajem busa 150 km x 2 zł/k.m. = 300 zł, wynajem hali sportowej 10 x 80 zł/godz. = 800 zł, wyżywienie zawodniczek 150 x 15 zł/szt = 2.250 zł, honorarium sędziowskie 2 x 120 zł = 240 zł, zakup sprzętu sportowego niezbędnego do przeprowadzenia imprezy (piłki) 30 x 120 zł/szt = 3.600 zł, ochraniacze 20 x 50 zł/ szt = 1.000 zł, zakup lekarstw - apteczka 300 zł, materiały biurowe - papier ksero 4 x 25 zł/szt = 100 zł.

Sportowy Dzień Dziecka - 4 czerwiec 2011 r.:

Zakup medali, pucharów i nagród 5 x 40 zł = 200 zł, koszt obsługi transportowej imprezy - wynajem busa 200 km x 2 zł/k.m. = 400 zł, wyżywienie zawodniczek 120 x 15 zł/szt = 1.800 zł.

Turniej - 5 listopad 2011 r.:

Zakup medali, pucharów i nagród 5 x 50 zł = 250 zł, koszt obsługi transportowej imprezy - wynajem busa 150 km x 2 zł/k.m. = 300 zł, wynajem hali sportowej 10 x 80 zł/godz = 800 zł, wyżywienie zawodniczek 150 z 15 zł/szt = 2.250 zł, honorarium sędziowskie 2 x 120 zł = 240 zł.

Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W piśmie z dnia 4 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy realizującemu projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu dotyczącego "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju".

Zdaniem Wnioskodawcy (uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2011 r.), w ramach realizowanego projektu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur potwierdzających zakup towarów i usług, niezbędnych do realizacji projektu. Również Wnioskodawcy zwrot podatku VAT nie będzie przysługiwał, ponieważ Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym na podstawie § 4 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl