IBPP4/443-1151/09/09

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1151/09/09

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem pn. "Drapieżna - ochrona in situ ptaków drapieżnych na terenie gminy " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizowanym projektem pn. "Drapieżna - ochrona in situ ptaków drapieżnych na terenie gminy ".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na terenie Gminy znajdują się liczne gatunki ptaków drapieżnych, które są prawnie chronione z Polsce. Przedmiotem składanego projektu jest odbudowanie naturalnego łańcucha pokarmowego, na szczycie którego znajdują się poszczególne gatunki ptactwa drapieżnego poprzez:

* dostarczenie naturalnego pokarmu ptakom drapieżnym występującym na terenie Gminy, wpisanych na listę gatunków zagrożonych przy użyciu inkrustacji zajęcy oraz kuropatw, bażantów, królików dzikich

* stworzenie optymalnych warunków na bezpieczną migrację ptactwa drapieżnego zamieszkującego obszary Gminy poprzez oznaczenie linii elektrycznych spiralami sygnalizacyjnymi.

Działania podjęte w projekcie są tak dobrane, aby umożliwiały zachowanie zasad konstrukcji łańcucha pokarmowego. Zaplanowano utworzenie remiz, alei śródpolnych, na których posadzone zostaną różnego rodzaju drzewa owocowe i miododajne tj. akacje, lipy, dęby szypułkowe, itd. Ponadto w celu ochrony in situ gatunków ptaków drapieżnych zamierza się zbudować sztuczne gniazda dla bielika i rybołowa, przygotować oraz rozwiesić skrzynki lęgowe dla pustułek i innych drobniejszych ptaków. Oprócz bielika na terenie Gminy przebywają inne ptaki, które zawarte są w Dyrektywie Ptasiej. Są to: kania ruda, kania czarna, trzmielojad, błotniak stawowy. Dla nich również planuje się stworzyć odpowiednie warunki do żerowania poprzez zainkrustowanie zwierzyny, ptactwa, jak również poprzez wykonanie nasadzeń tworząc tym samym remizy i aleje śródpolne. Na terenie Gminy znajdują się odpowiednie warunki ku temu by zagościć mógł Rybołów. Do tego celu w projekcie założono zbudowanie i umieszczenie w okolicach stawów koło miejscowości K. sztucznego gniazda mającego na celu zwabienie owego osobnika na terenie Gminy.

Reasumując zamierza się objąć ochroną in situ 9 (dziewięć) gatunków ptaków drapieżnych. Pięciu (5) przedstawicieli: bielik, kania ruda, kania czarna, trzmielojad, błotniak stawowy widniejących w Dyrektywie Ptasiej, Rybołów znajdujący się na liście PL Czerwonej Księdze Zwierząt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina z siedzibą w Urzędzie Miejskim jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego. Wspólnotę samorządową Gminy tworzą z mocy prawa mieszkańcy Miasta oraz sołectw: B., B., C., C., D., G., G., J., J., J., K., K., M., N., P., P., P., P., P., R., S., S., W. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez organy gminy. Inwestycja pn. "Drapieżna - ochrona in situ ptaków drapieżnych na terenie gminy " - celem ogólnym realizacji projektu jest zachowanie różnorodności biologicznej ptaków drapieżnych zagrożonych wyginięciem i objętych ochroną gatunkową na O. oraz chronienie ich za pomocą in situ poprzez:

* odbudowanie łańcucha pokarmowego,

* utworzenie remiz i alei śródpolnych dających schronienie ptactwu drapieżnemu,

* stworzenie optymalnych warunków na bezpieczną migracje ptactwa.

Gmina wytworzone w projekcie (wniosku) "dobra" udostępniać będzie nieodpłatnie. Nie jest przewidywane prowadzenie czynności opodatkowanych w stosunku do realizowanego projektu (wniosku). W odniesieniu do realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku w całości ani w części. Projekt (wniosek) po zrealizowaniu nie będzie generował żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi w ramach projektu (wniosku) nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotem interpretacji jest art. 86 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. "Drapieżna - ochrona in situ ptaków drapieżnych na terenie gminy ". Celem ogólnym realizacji projektu jest zachowanie różnorodności biologicznej ptaków drapieżnych zagrożonych wyginięciem i objętych ochroną gatunkową na O. Projekt po zrealizowaniu nie będzie generował żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl