IBPP4/443-1145/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1145/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług administracji publicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług administracji publicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Województwo wykonuje usługi administracji publicznej, które są zadaniem własnym województwa w świetle art. 11 ust. 2 pkt 2 oraz art. 14 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1560). Zarówno Województwo jak i Urząd Marszałkowski są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT. Oba podmioty składają osobne deklaracje VAT-7. Województwo prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT w zakresie najmu oraz sprzedaży majątku. Urząd Marszałkowski Województwa rozlicza się z tytułu refakturowania kosztów na podstawie umów cywilnoprawnych.

Usługi administracji publicznej polegają na:

* udzielaniu informacji o środowisku podmiotom zewnętrznym zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227), co mieści się w grupowaniu PKWiU 75.14.12 "Usługi administracji publicznej pomocnicze ogólne z wyjątkiem spraw personalnych".

Za wyżej wymienioną usługę urząd pobiera opłaty za wyszukiwanie informacji oraz za sporządzanie kopii dokumentów, wystawiając faktury ze stawką zwolnioną na opłaty i ze stawką 22% za sporządzanie kopii dokumentów.

* udostępnianiu i przekazywaniu podmiotom zewnętrznym materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego przez Wojewódzki Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (podobnej j.w PKWiU 75.14.12 "Usługi administracji publicznej pomocnicze ogólne z wyjątkiem spraw personalnych") za co również pobierane są opłaty i wystawiane faktury VAT ze stawką zwolnioną, natomiast nagrywanie tych danych na płytę, plotowanie czy zwrot kosztów za przesyłkę odbywa się ze stawką 22% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi administracji publicznej posiadają stawkę zwolnioną, czy nie podlegają podatkowi od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi w zakresie administracji publicznej stanowią jeden z trzech rodzajów usług mieszczących się w dziale PKWiU 75. Występują one w tym grupowaniu obok usług dotyczących obrony narodowej oraz usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

Pełne brzmienie pozycji załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług - "6. PKWiU ex 75-usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

Z tak sprecyzowanego zwolnienia z VAT wynika, że tylko jeden rodzaj usług objęty jest zwolnieniem i są to usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, odwołanie się w wykazie usług zwolnionych z VAT do całego działu klasyfikacji statystycznej PKWiU 75, wprowadziło zamieszanie interpretacyjne, w momencie gdy wystarczyło w pozycji 6 załącznika nr 4 do ustawy wpisać jedynie "Usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych".

W związku z powyższym Wnioskodawca jest zdania, że usługi administracji publicznej nie mogą być zwolnione z VAT, gdyż w zakresie zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami prawa organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące nie są podatnikami VAT, faktury natomiast powinny być wystawiane za usługi towarzyszące udzielaniu informacji publicznej typu: ksero, plotowanie, nagrywanie na płytę czy zwrot kosztów za przesyłkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednakże w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z treści przywołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.

Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy łącznym spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

* jego podmiotem jest wyłącznie organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz

* odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Jednakże w myśl art. 14 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa, ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.

Zatem Województwo wykonując zadania z zakresu administracji rządowej, nie jest podatnikiem podatku VAT w związku z realizacją tych zadań, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych - art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Mając te regulacje na uwadze należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (województwa, powiaty, gminy) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych. Tym samym, urząd marszałkowski jest jednostką organizacyjną województwa zapewniającą obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną zarządu województwa, a w praktyce także sejmiku województwa oraz jego organów wewnętrznych. Jest to więc aparat pomocniczy (biuro) organów województwa. Posiadanie takiego urzędu jest warunkiem niezbędnym dla sprawnego funkcjonowania każdego organu administracji publicznej. Urząd marszałkowski wykonując czynności zastrzeżone dla Województwa nie działa samodzielnie, lecz w imieniu Województwa. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Województwa i Urzędu Marszałkowskiego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości Województwa podmiotowość Urzędu Marszałkowskiego, więc dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Województwo i Urząd Marszałkowski powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Województwu, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie od tego czy daną czynność należy przypisać Województwu, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej Urzędowi Marszałkowskiemu.

Stosownie do przepisu art. 8 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o udostępnianiu danych o środowisku, organy administracji są obowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących się w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone.

Przez organ administracji, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy - rozumie się:

a.

ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego,

b.

inne podmioty, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do wykonywania zadań publicznych dotyczących środowiska i jego ochrony.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1c, d, g, i oraz pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, informacje z zakresu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.), dotyczące: programów ochrony powietrza, (o których mowa w art. 91 ust. 3 i 5 tej ustawy), planów działań krótkoterminowych, (o których mowa w art. 92 ust. 1 tej ustawy), map akustycznych, (o których mowa w art. 118 ust. 1 tej ustawy), programów ochrony środowiska przed hałasem, (o których mowa w art. 119 ust. 1 tej ustawy) oraz dotyczące wytwarzania i gospodarowania odpadami, zgromadzone w wojewódzkiej bazie danych, o której mowa w art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 z późn. zm.) - są udostępniane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, w szczególności przy wykorzystaniu elektronicznych baz danych.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, informacje zawarte w elektronicznych bazach danych są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej prowadzonym przez podmioty, o których mowa w ust. 3. W zakresie informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), d, g oraz i, a także pkt 2 - elektroniczne bazy danych prowadzi marszałek województwa. Stosownie do art. 24 ust. 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, ww. zadanie marszałka województwa jest zadaniem z zakresu administracji rządowej.

W Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt 4, są udostępniane także, przez marszałka województwa:

a.

z zakresu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska:

* wojewódzkie programy ochrony środowiska, o których mowa w art. 17 ust. 1 tej ustawy,

* raporty z wykonania wojewódzkich programów ochrony środowiska, o których mowa w art. 18 ust. 2 tej ustawy,

* program ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ust. 1 tej ustawy,

* plan działań krótkoterminowych, o którym mowa w art. 92 ust. 1 tej ustawy,

* programy ochrony środowiska przed hałasem, o których mowa w art. 119 ust. 1 tej ustawy,

b.

z zakresu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach:

* rejestr udzielonych zezwoleń w zakresie wytwarzania i gospodarowania odpadami, o którym mowa w art. 37 ust. 6 tej ustawy,

* wojewódzki plan gospodarki odpadami,

* sprawozdanie z realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

Stosownie natomiast do przepisu art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, wyszukiwanie i przeglądanie w siedzibie organu administracji dokumentów wyszczególnionych w publicznie dostępnym wykazie jest bezpłatne.

Jednakże za wyszukiwanie informacji, a także za przekształcanie informacji w formę wskazaną we wniosku, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłanie organ administracji pobiera opłaty w wysokości odzwierciedlającej związane z tym uzasadnione koszty.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 opłaty, o których mowa w ust. 2, pobierane przez organ administracji:

1.

rządowego sektora finansów publicznych - stanowią dochód budżetu państwa;

2.

samorządowego sektora finansów publicznych - stanowią dochód własny jednostek samorządu terytorialnego.

Opłat, o których mowa w ust. 2, nie pobiera się, jeżeli wniosek został złożony przez organ administracji (art. 26 ust. 4).

Górne jednostkowe stawki opłat, o których mowa w art. 26 ust. 2, zostały określone w art. 27 ust. 1 oraz 2 i wynoszą:

1.

za wyszukiwanie informacji - 10 zł, jeżeli wymaga wyszukiwania do dziesięciu dokumentów; opłata ulega zwiększeniu o nie więcej niż 1 zł za każdy kolejny dokument, jeżeli informacja wymaga wyszukiwania więcej niż dziesięciu dokumentów;

2.

za przekształcanie informacji w formę wskazaną we wniosku - 3 zł za każdy informatyczny nośnik danych;

3.

za sporządzanie kopii dokumentów lub danych w formacie 210 mm x 297 mm (A4):

a.

za stronę kopii czarno-białej - 0,60 zł,

b.

za stronę kopii kolorowej - 6 zł.

Za przesłanie kopii dokumentów lub danych drogą pocztową pobiera się opłatę za przesyłkę danego rodzaju i danej kategorii wagowej w wysokości podanej w obowiązującym cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (t.j.Dz. U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159), zwiększoną o:

1.

nie więcej niż 4 zł - za kopię dokumentów lub danych w formie wydruku lub kserokopii;

2.

nie więcej niż 10 zł - za kopię dokumentów lub danych na informatycznym nośniku danych dostarczonym przez podmiot żądający informacji.

Wymienione czynności są zatem odpłatne, a górna wysokość opłat wynika z ww. art. 27 ust. 1 i 2 oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 5 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych stawek opłat za udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie oraz sposobu uiszczania opłat (Dz. U. z 2007 r. Nr 114, poz. 788).

Z powyższego wynika, że prowadzenie elektronicznej bazy danych w zakresie informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), d, g oraz i, a także pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko jest zadaniem marszałka województwa, z zakresu administracji rządowej. Generalnie udostępnianie informacji z elektronicznej bazy danych jest bezpłatne, jednakże za wyszukiwanie informacji, a także za przekształcanie informacji w formę wskazaną we wniosku, sporządzanie kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłanie organ administracji pobiera opłaty w wysokości określonej stosownymi przepisami prawa.

Z wyszukiwaniem i udostępnianiem omawianego rodzaju informacji w sposób nierozerwalny wiąże się kwestia kosztów ich przekazania zainteresowanemu, dlatego też w art. 26 ust. 2 ustawy przewidziano, że za przesłanie wnioskowanych informacji drogą pocztową pobiera się dodatkową opłatę według stawek obowiązujących w prawie pocztowym, powiększoną o koszty związane z przygotowaniem informacji. Z rozwiązania tego w żadnym wypadku nie można wyprowadzić obowiązku dostarczania wnioskowanych informacji za pośrednictwem Poczty Polskiej. Odesłanie, o którym mowa w art. 27 ust. 2 ustawy odnosi się bowiem jedynie do wysokości należnych opłat za doręczenie przesyłki, a nie podmiotu świadczącego takie usługi.

W świetle powyższego, należy uznać, iż czynności Województwa polegające na udostępnianiu każdemu informacji o środowisku i jego ochronie mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej, które zostały nałożone na Województwo stosownymi przepisami prawa.

Województwo, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęte regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Zatem opłaty pobierane przez Województwo za wyszukanie i udostępnienie informacji o stanie i ochronie środowiska stanowiące daninę publiczną nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast pobierane opłaty za przekazanie tych informacji, stanowić będą wynagrodzenie za świadczenie usług. Wnioskodawca pobierając opłaty za kopiowanie czy przesyłkę, osiągać będzie obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności te spełniają bowiem przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające zaliczyć je do kategorii usług, podlegających opodatkowaniu według stawki właściwej dla danej usługi.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego,

Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 40 ust. 3 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:

1.

Głównego Geodety Kraju - w zakresie zasobu centralnego;

2.

marszałków województw - w zakresie zasobów wojewódzkich;

3.

starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Na podstawie art. 40 ust. 3b powołanej wyżej ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związanych z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b) ww. ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez marszałków województw czynności, polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.

W kontekście powyższego należy uznać, iż w zakresie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związanych z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, udzielania informacji, a także wykonywania wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, Wnioskodawca działając jako organ władzy publicznej nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r., nie są również objęte podatkiem od towarów i usług.

Natomiast opłaty za nagrywanie na płytę, plotowanie i przesłanie ww. informacji stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danej usługi.

Należy również wskazać, iż stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W oparciu o art. 106 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Podsumowując, Wnioskodawca wykonując czynności należące do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej, polegające na udostępnianiu i wyszukiwaniu informacji o środowisku i jego ochronie oraz udostępnianiu materiałów z zasobu geodezyjnego i kartograficznego jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Natomiast świadczenie usług towarzyszących wykonywaniu tych czynności podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych stawek podatku i powinno być dokumentowane fakturą VAT.

Na zakończenie należy również wyjaśnić, iż sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 75.14.12 - "Usługi administracji publicznej pomocnicze ogólne z wyjątkiem spraw personalnych", podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Świadczenie powyższych usług nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 6 załącznika Nr 4 do ustawy, bowiem zwolnienie powyższe, określone w tym przepisie, dotyczy wyłącznie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych sklasyfikowanych wg PKWiU 75.

Natomiast usługi sklasyfikowane wg PKWiU 75.14.12 są opodatkowane według stawki podstawowej 22%, bowiem zarówno w ustawie o VAT jak i załącznikach do ustawy nie zostały wymienione jako korzystające z opodatkowania stawkami preferencyjnymi lub zwolnione z opodatkowania.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w kwestii zaklasyfikowania usług administracji publicznej do grupowania PKWiU 75 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl