IBPP4/443-114/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-114/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta K. przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2008 r. (data wpływu 14 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 28 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektu pn. "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej produktu turystyki biznesowej K." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektu pn. "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej produktu turystyki biznesowej K.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 stycznia 2009 r. znak: IBPP4/443-114/08/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miasta K. przystępuje do projektu pn. "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej produktu turystyki biznesowej K.", na który otrzyma dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Obecnie przygotowywane są dokumenty niezbędne do podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Jednym z niezbędnych załączników jest informacja z Urzędu Skarbowego o możliwości odzyskania podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu. W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

1.

Opracowanie Studium Wykonalności Projektu. Studium wykonalności projektu określa możliwości wykonania projektu, uwzględnia wymagane wytyczne określone w założeniach dla projektów promocyjnych Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Ś. (dalej RPO) na lata 2007-2013 (także niezbędne załączniki). Jest to niezbędny, wymagany dokument przy składaniu wniosków do RPO w działaniu 3.4. Promocja turystyki.

2.

Opracowanie spójnej koncepcji graficznej i werbalnej elementów promocji tzw. systemu identyfikacji wizualnej i werbalnej kampanii. Opracowanie propozycji ok. 5 koncepcji graficznych, zawierających m.in. układ graficzny (tzw. layout) prezentacji Power Point, roll-up, broszurę, okładkę na CD wraz z proponowaną typografią projektu oraz koncepcją umieszczania informacji promocyjnej o udziale Unii Europejskiej na materiałach.

3.

Opracowanie i wydanie katalogu oferty MICE K. Katalog ofert MICE K. inaczej broszura informacyjna dot. produktu turystyki biznesowej miasta i otoczenia (aglomeracja, Ś.) - to podstawowe narzędzie działań promocyjnych w ramach promocji produktu turystyki biznesowej. Publikacja będzie m.in. służyła przy akcji mailingowej, konferencjach, targach, czy wizytach studyjnych dziennikarzy.

4.

Opracowanie i produkcja multimedialnej prezentacji promocyjnej oferty MICE K. na płycie CD. Nagranie materiału filmowego - montaż filmu informacyjno-promocyjnego ok. 5 minutowego oraz 1 minutowego spotu promocyjnego (K., otoczenie aglomeracji i subregionu, otoczenie regionu).

5.

Opracowanie strony internetowej promującej produkt turystyki biznesowej K., w tym ofertę MICE. Opracowanie strony technicznej, koncepcji nawigacji, platformy funkcjonalnej i graficznej - hosting. Opracowanie merytoryczne zawartości strony (dane dot. oferty MICE, teksty promocyjne, przydatne linki itp.). Tłumaczenia na ok. 5 języków.

6.

Warsztaty promocyjno-integracyjne dla branży MICE z K., aglomeracji oraz Ś. (sala, wykład edukacyjny).

7.

Konferencje promujące produkt markowy K. MICE (PAP-Warszawa, BTF-Polska, wybrane największe targi turystyczne w Polsce). Konferencje edukacyjno-promocyjne oraz informacyjno-promocyjne, służą bezpośredniemu kontaktowi z profesjonalistami branży spotkań, dziennikarzami, potencjalnymi klientami, zainteresowanymi K. jako destylacją turystyki biznesowej. Konferencje są także okazją do promocji miasta oraz obiektów konferencyjnych. Celem operacyjnym działania jest wpływanie na zmianę postrzegania K. przez kluczowych partnerów, generowanie nowych konferencji i kongresów dla miasta oraz zainteresowania polskich mediów K., które przełoży się na artykuły o mieście.

8.

Udział w targach typu BTF zagranicą (prezentacja oferty MICE K. na stoisku narodowym.

9.

Wizyty studyjne dziennikarzy krajowych i zagranicznych (przejazdy, hotele).

10.

Kampania w mediach krajowych i międzynarodowych (prasa oraz media cyfrowe).

Projekt będzie w 67% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 33% z budżetu Miasta K. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007-2013, działanie 3.4. Promocja turystyki.

W piśmie z dnia 27 stycznia 2009 r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w Urzędzie Miasta. Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne/opracowania, katalog oferty MICE/M - meetings (spotkania), I-incentives (bodźce/zachęty, impulsy), C-coferences (konferencje), E-events (wydarzenia) z K., multimedialna prezentacja oferty miasta, warsztaty promocyjno-integracyjne, konferencje edukacyjno-promocyjne oraz informacyjno-promocyjne/. W wyniku realizacji projektu Miasto K. nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miasta K. ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami praw, dla realizacji których zostały powołane. Urząd Miasta K. wykonuje zadania publiczne w oparciu o art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdzie m.in. wymienia się sprawy obejmujące zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie turystyki, promocji gminy. Urząd Miasta K. przystępując do projektu pn. "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej produktu turystyki biznesowej K." będzie właśnie realizował powyżej wskazane zadania. W świetle powyższych wyjaśnień należy przyjąć, że Urząd Miasta K. nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizacji wskazanych powyżej zadań. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT (wykonującego czynności opodatkowane). Tylko bowiem podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a nie czynności, które co do zasady podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostaną opodatkowane, bo zostały wykonane przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występuje w tym charakterze, co ma miejsce w tym przypadku.

Zatem Urząd Miasta K. stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu, gdyż realizując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami wskazane powyżej, nie jest w tym zakresie podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie jest podmiotem uprawnionym w myśl art. 86 ust. 1 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji wydatków związanych z ww. projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Urząd Miasta K. w ramach realizacji zadań własnych Gminy będzie realizował inwestycję pn. "Przeprowadzenie kampanii promocyjnej produktu turystyki biznesowej K.". Projekt będzie w 67% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 33% z budżetu Miasta K. Realizacja projektu nie ma w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w Urzędzie Miasta. W wyniku realizacji ww. projektu Miasto K. nie będzie osiągać żadnych przychodów.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl