IBPP4/443-1136/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1136/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego mającego na celu podwyższenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego mającego na celu podwyższenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 października 2009 r. (data wpływu 12 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie szeroko pojętej geodezji, kartografii, topografii i poligrafii. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca 29 lipca 2009 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy na okres od 3 sierpnia 2009 r. - 29 października 2010 r.

Przedmiotem umowy jest dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację cyklu szkoleń mających na celu podwyższenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników Spółki. Szkolenia realizowane w ramach dotacji adresowane są wyłącznie do pracowników Spółki. W wyniku szkoleń część pracowników będzie mogła nabyć uprawnienia geodezyjne, które są niezbędne w pozyskiwaniu kontaktów. Projekt stwarza możliwość świadczenia przez Spółkę usług wysokiej jakości, które bez odpowiednich szkoleń, nie mogłyby być wdrożone. Podniesienie kwalifikacji i kompetencji pracowników ma przełożyć się na zwiększenie ilości zamówień oraz wzrost efektywności pracy. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Dotacja stanowi nie więcej niż 70% całkowitych wydatków kwalifikowanych, czyli Spółka zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego ze środków prywatnych Spółki. Wkład własny zostanie wniesiony w postaci mieszanej (wynagrodzenia pracowników za czas uczestnictwa w szkoleniach i gotówka). Według umowy wydatki w ramach projektu mogą obejmować koszt podatku od towarów i usług. Spółka złożyła oświadczenie, iż realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Jednocześnie zobowiązuje się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części poniesionego VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskania tego podatku.

Transze dotacji rozwojowej są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy.

Spółka może wydatkować otrzymaną dotacje na ściśle określone rodzaje wydatków kwalifikowanych wymienione w budżecie projektu tj. wynagrodzenie informatyka, zakup usług szkoleniowych, zakup usług dotyczących zarządzania projektem, koszty obsługi bankowej, przygotowanie tablicy informacyjnej oraz koszty pośrednie. Koszty pośrednie projektu rozliczane będą ryczałtem, stanowią 1,34% poniesionych i udokumentowanych bezpośrednich wydatków. Koszty pośrednie obejmują koszty obsługi księgowej i kadrowej, koszty telefonów, pocztowe oraz koszty zakupu materiałów biurowych.

Szkolenia pracowników mające na celu podwyższenie ich kwalifikacji i kompetencji zawodowych są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, które Wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 7 października 2009 r.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji. Z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy został uchylony, co oznacza że można odliczać VAT od wydatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, pod warunkiem związku poniesionych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka stoi na stanowisku, iż szkolenia pracowników mające na celu podwyższenie ich kwalifikacji i kompetencji zawodowych są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, które świadczy w ramach prowadzonej działalności.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony.

Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenie wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie szeroko pojętej geodezji, kartografii, topografii i poligrafii. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. Wnioskodawca 29 lipca 2009 r. podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa została zawarta z Wojewódzkim Urzędem Pracy na okres od 3 sierpnia 2009 r. - 29 października 2010 r.

Przedmiotem umowy jest dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację cyklu szkoleń mających na celu podwyższenie kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników Spółki. Szkolenia realizowane w ramach dotacji adresowane są wyłącznie do pracowników Spółki. W wyniku szkoleń część pracowników będzie mogła nabyć uprawnienia geodezyjne, które są niezbędne pozyskiwaniu kontaktów. Projekt stwarza możliwość świadczenia przez Spółkę usług wysokiej jakości, które bez odpowiednich szkoleń, nie mogłyby być wdrożone. Podniesienie kwalifikacji i kompetencji pracowników ma przełożyć się na zwiększenie ilości zamówień oraz wzrost efektywności pracy. Dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Spółka może wydatkować otrzymaną dotacje na ściśle określone rodzaje wydatków kwalifikowanych wymienione w budżecie projektu tj. wynagrodzenie informatyka, zakup usług szkoleniowych, zakup usług dotyczących zarządzania projektem, koszty obsługi bankowej, przygotowanie tablicy informacyjnej oraz koszty pośrednie. Koszty pośrednie projektu obejmują koszty obsługi księgowej i kadrowej, koszty telefonów, pocztowe oraz koszty zakupu materiałów biurowych.

Szkolenia pracowników mające na celu podwyższenie ich kwalifikacji i kompetencji zawodowych są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, które Wnioskodawca świadczy w ramach prowadzonej działalności.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług celem podniesienia kwalifikacji i kompetencji własnych pracowników. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż będąc podatnikiem VAT wykonuje w ramach swojej bieżącej działalności czynności opodatkowane. Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary i usługi celem podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, których zatrudnia i których kwalifikacje wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

Reasumując Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z szkoleniem pracowników, finansowane dotacją otrzymaną z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego - został uchylony. Wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego do dnia 1 grudnia 2008 r. uzależnione było od zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym, natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego nie pozostaje w związku z możliwością zaliczenia ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl