IBPP4/443-1132/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1132/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 16 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacja projektu pn. "Rozbudowa bazy dydaktyczno-wychowawczej i szkoleniowej, a także wyrównanie szans na pobieranie nauki w Zespole Szkół w K." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacja projektu pn. "Rozbudowa bazy dydaktyczno-wychowawczej i szkoleniowej, a także wyrównanie szans na pobieranie nauki w Zespole Szkół w K.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 13 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miasta przystępuje do realizacji projektu pn. "Rozbudowa bazy dydaktyczno-wychowawczej i szkoleniowej, a także wyrównanie szans na pobieranie nauki w Zespole Szkół w K." współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Woj. na lata 2007-2013 oraz 15% ze środków budżetu Miasta. Obecnie prowadzona jest procedura przetargowa.

Projekt polega na doposażeniu Szkoły w urządzenia informatyczne (pracownie) meble do pracowni i maszyny poligraficzne służące do nauki przedmiotów ogólnokształcących, zawodowych oraz nauki zawodu. Dzięki realizacji projektu zostanie podniesiony poziom kształcenia uczniowie zapoznają się z najnowszą technologią stosowaną w branży poligraficznej, informatycznej czy optycznej.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące działania:

1.

remont pomieszczeń pracowni (podłogi, uzupełnienie tynków, instalacji elektrycznej i sieciowej) - dotyczy działalności opodatkowanych i zwolnionych,

2.

zakup mebli do pracowni - dotyczy działalności zwolnionej z opodatkowania,

3.

zakup sprzętu komputerowego z oprogramowaniem - dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania,

4.

zakup maszyn i urządzeń poligraficznych - dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania,

5.

zakup pomocy dydaktycznych (książki) - dotyczy działalności zwolnionej z opodatkowania.

Dzięki realizacji projektu zostanie podniesiony poziom kształcenia, uczniowie zapoznają się z najnowszą technologią stosowaną w branży poligraficznej, informatycznej czy optycznej. W trakcie praktycznej nauki zawodu poligraficznego, uczniowie czasami na zakupionych maszynach i urządzeniach (pkt 4) będą wykonywać prace, za które klienci zostaną obciążeni kwotą określoną na fakturze VAT, podatek zostanie rozliczony z Urzędem Skarbowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami kwota netto przekazana na konto dochodów Urzędu Miasta K., którego szkoła jest jednostką organizacyjną, a jednocześnie jednostką budżetową, lecz odrębnym od Urzędu Miasta płatnikiem podatku VAT posiadającym swój numer identyfikacyjny NIP.

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą związane wyłącznie z wykonywaniem usług w zakresie edukacji, oprócz takowych, będą również nabywane towary, które po obróbce na maszynach i urządzeniach poligraficznych w ramach praktycznej nauki zawodu będą obciążały zleceniodawcę fakturą VAT, podatek rozliczony z Urzędem Skarbowym, a dochody z tytułu wykonywanych usług - w całości przekazywane na konto dochodów organu prowadzącego, czyli Urzędu Miasta.

Faktury wystawione są na Wnioskodawcę.

Proporcja określona na podstawie art. 90 ust. 2 przekroczy 2%.

Szkoła jest jednostką organizacyjną Urzędu Miasta, a jednocześnie jednostką budżetową, lecz odrębnym od Urzędu Miasta płatnikiem podatku VAT posiadającym swój numer identyfikacyjny NIP.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) nie przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków poniesionych dla ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności oraz obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług w zakresie pośrednictwa finansowego jeżeli czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Należy jednakże podkreślić, iż formuła rozliczenia proporcjonalnego określona w cytowanym powyżej ust. 2 art. 90 może być zastosowany tylko wówczas, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, tj. gdy podatnik nie jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania podatku naliczonego czynnościom, w związku z wykonywaniem których odliczenie podatku naliczonego jest możliwe i czynnościom, w związku z wykonywaniem których podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w realizowanym przez Urząd Miasta projekcie pn. "Rozbudowa bazy dydaktyczno-wychowawczej i szkoleniowej, a także wyrównanie szans na pobieranie nauki w Zespole Szkół w K." współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - Program Operacyjny Woj. na lata 2007-2013 oraz ze środków budżetu Miasta.

Projekt polega na doposażeniu Szkoły w urządzenia informatyczne (pracownie) meble do pracowni i maszyny poligraficzne służące do nauki przedmiotów ogólnokształcących, zawodowych oraz nauki zawodu. Faktury wystawione są na Wnioskodawcę.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące działania:

1.

remont pomieszczeń pracowni (podłogi, uzupełnienie tynków, instalacji elektrycznej i sieciowej) - dotyczy działalności opodatkowanych i zwolnionych,

2.

zakup mebli do pracowni - dotyczy działalności zwolnionej z opodatkowania,

3.

zakup sprzętu komputerowego z oprogramowaniem - dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania,

4.

zakup maszyn i urządzeń poligraficznych - dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z opodatkowania,

5.

zakup pomocy dydaktycznych (książki) - dotyczy działalności zwolnionej z opodatkowania.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem nie będą związane wyłącznie z wykonywaniem usług w zakresie edukacji.

W trakcie praktycznej nauki zawodu poligraficznego, uczniowie czasami na zakupionych maszynach i urządzeniach będą wykonywać prace, za które klienci zostaną obciążeni kwotą określoną na fakturze VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, obliczona przez Wnioskodawcę zgodnie z powołanymi wyżej regulacjami, przekroczy 2%.

W oparciu o tak przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego należy przyjąć, iż faktycznym realizatorem przedmiotowego projektu jest Wnioskodawca, tj. Zespół Szkół. Z treści wniosku wynika, iż to Wnioskodawca figuruje jako nabywca towarów na fakturach dokumentujących towary nabyte na potrzeby przedmiotowego projektu.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu związane będą z wykonywaniem czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jak i czynnościami w związku z którymi prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.

Należy podkreślić, iż podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania innych czynności, tj. zwolnionych od podatku VAT.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub opodatkowanej, oraz działalności mieszanej).

Reasumując Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Rozbudowa bazy dydaktyczno-wychowawczej i szkoleniowej, a także wyrównanie szans na pobieranie nauki w Zespole Szkół w K." jednakże tylko w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z unormowaniami przepisów art. 86, art. 87 oraz art. 90 i 91 ustawy o VAT, natomiast w pozostałej części prawo to nie będzie mu przysługiwało.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl