IBPP4/443-1130/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1130/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2011 r. (data wpływu 19 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 23 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje inwestycję w ramach zadań własnych w postaci "...". Inwestycja ta będzie finansowana ze środków własnych gminy oraz z pomocy finansowej Urzędu Marszałkowskiego w ramach konkursu "...".

Przy inwestycjach realizowanych z ww. programu podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Właścicielem remizy jest Ochotnicza Straż Pożarna. Cześć budynku OSP wydzierżawiała pod prowadzenie działalności gospodarczej. Na podstawie umowy użyczenia OSP oddała w użyczenie nieodpłatnie na czas realizacji inwestycji cały budynek Gminie. Gmina zobowiązała się korzystać z przedmiotu użyczenia według wszelkich zasad racjonalnej gospodarki. Wszelkie pożytki przeszły na rzecz Gminy. Gmina jako władająca budynkiem OSP oddała w dzierżawę pomieszczenia pod działalność gospodarczą na podstawie umowy cywilnoprawnej. Czynsz dzierżawca wpłaca na dochody Gminy.

Zadaniem własnym Gminy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczna w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 14 oraz pkt 15 ww. ustawy w zakresie:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* zapewnienie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Prace remontowo - budowlane w remizie OSP obejmują wymianę pokrycia dachowego, ocieplenie ścian budynku, wymianę okien oraz wyłożenie schodów płytkami ceramicznymi.

Gmina otrzymuje dochody z tytułu: usług związanych z wynajmem i usługami zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi 68.20.12.0).

Gmina zarejestrowana jest przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego jako płatnik od towarów i usług i jest płatnikiem podatku VAT czynnym. Składa do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego deklarację VAT-7.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 19 września 2011 r. Gmina realizując zadanie inwestycyjne pn. "..." nie może podatku VAT zaliczyć do kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Właścicielem budynku remizy jest Ochotnicza Straż Pożarna, która na podstawie umowy użyczenia nieodpłatnie oddała na czas prowadzenia prac remontowo - budowlanych cały budynek Gminie. Umowa ta po okresie modernizacji budynku będzie przedłużona na okres 5 lat.

Gmina jako władająca budynkiem OSP oddała w dzierżawę cały budynek na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy cywilnoprawnej i uzyskuje z tego tytułu czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąca podatnikiem podatku VAT od towarów i usług, rozliczająca się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych, tj. umów najmu lokali komunalnych, dzierżawy gruntów i lokali, sprzedaży wody, odprowadzania ścieków, usług komunalnych, może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od inwestycji "..." w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu zakupu usług, robót i materiałów dotyczących inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania inwestycyjnego ze względu na fakt, iż wystąpią po stronie Gminy czynności opodatkowane, jaką jest dzierżawa budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje inwestycję w ramach zadań własnych w postaci "...". Inwestycja ta będzie finansowana ze środków własnych gminy oraz z pomocy finansowej Urzędu Marszałkowskiego w ramach konkursu "...".

Prace remontowo - budowlane w remizie OSP obejmują wymianę pokrycia dachowego, ocieplenie ścian budynku, wymianę okien oraz wyłożenie schodów płytkami ceramicznymi.

Właścicielem budynku remizy jest Ochotnicza Straż Pożarna, która na podstawie umowy użyczenia nieodpłatnie oddała na czas prowadzenia prac remontowo - budowlanych cały budynek Gminie. Umowa ta po okresie modernizacji budynku będzie przedłużona na okres 5 lat.

Gmina jako władająca budynkiem OSP oddała w dzierżawę cały budynek na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy cywilnoprawnej i uzyskuje z tego tytułu czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wyżej wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania inwestycji jest jasno określony. Wnioskodawca jako władający budynkiem remizy oddał w dzierżawę cały budynek na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy cywilnoprawnej i uzyskuje z tego tytułu czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi na potrzeby realizacji inwestycji towarami i usługami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie, z którego jednoznacznie wynika, iż Gmina jako władająca budynkiem remizy oddała w dzierżawę cały budynek na prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie umowy cywilnoprawnej i uzyskuje z tego tytułu czynsz dzierżawny opodatkowany podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania remizy OSP do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl