IBPP4/443-113/13/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-113/13/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2013 r. (data wpływu 12 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania przedstawionego produktu za cygaro - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. wpłynął do tut. organie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania przedstawionego produktu za cygaro. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 czerwca 2013 r. znak: IBPP4/443-113/13/BP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka posiadająca skład podatkowy zlokalizowany przy ul. W w R w którym Wnioskodawca produkuje tytonie do palenia zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo cygara czeskiej firmy, następnie sprzedawać je podmiotom gospodarczym i indywidualnym nabywcom na terytorium Rzeczpospolitej.

Cygaro posiada nazwę "B" jest to wyrób tytoniowy składający się z wkładki z ciętego tytoniu o grubości około 0,8 mm, sprasowany pod niewielkim naciskiem, uformuowany w kształt walca (cygara) o długości około 140 mm, średnicy 13,5 mm, obwodzie 43,5 mm i wadzę 6 g, o naturalnym kolorze cygara. Jest to cygaro o zewnętrznym owinięciu z naturalnego liścia tytoniowego (naturalny tytoń). Owijający cygaro liść jest ułożony w kształt spirali. Produkt ten jest wytwarzany maszynowo.

Dla przedmiotowych cygar został wystawiony przez Czeskie organy celne tzw "ZISZ" wiążąca informacja taryfowa o numerze CZ 35-0122-2013 z dnia 25.02.2013. Towar ten został zakwalifikowany do kodu CN 24021000 pod którym znajdują się cygara.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, iż:

* produkt "B" przedstawiony we wniosku stanowi tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu (naturalny liść tytoniowy). Ma kształt walca, owinięcie z naturalnego tytoniu posiada kształt spirali.

* przedstawiony wyrób jest przeznaczony do palenia wyłącznie w stanie niezmienionym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane cygaro stanowi cygaro w rozumieniu art. 98 ust. 1 i ust. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, produkt ten spełnia definicję ustawową i można nazwać go cygarem. Wkład to cięty tytoń o grubości 0,8mm, jest zrolowany w kształt walca, a zewnętrzne owinięcie to naturalny liść tytoniowy (naturalny tytoń) uformowany w kształt spirali w naturalnym kolorze cygara. Według firmy stawka akcyzowa za ten wyrób (będący cygarem) winna wynosić tyle ile stawka akcyzowa za cygara zgodnie z art. 99 ustawy o podatku akcyzowym, a więc 266,90 zł za każde 1000 sztuk. Wnioskodawca chciałby aby skutkiem podatkowym było zakwalifikowanie ww. wyrobu do cygar i aby stawka akcyzowa była zgodna z art. 99 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Na podstawie poz. 42 oraz 45 załącznika nr 1 do ustawy za wyroby akcyzowe uznano, bez względu na kod CN, papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki oraz susz tytoniowy.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy

2.

tytoń do palenia

3.

cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:

Za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Zgodnie z powyższym w przypadku wyrobów tytoniowych przedmiot opodatkowania ustala się nie w oparciu o kod CN do jakich został przyporządkowany poszczególny wyrób tytoniowy w Nomenklaturze Scalonej lecz w oparciu o definicje wyrobów tytoniowych określone w ust. 2-8 art. 98 ustawy o podatku akcyzowym. Powyższe zgodne jest również z przepisami dyrektywy Rady 2011/64/UE z 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. L nr 176 str. 24), która definiując wyroby tytoniowe nie przywołuje kodów CN.

W myśl art. 99 ust. 2 pkt 3 stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą na cygara i cygaretki - 266,90 zł za każde 1 000 sztuk.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, iż wyrób będący przedmiotem wniosku:

* jest to wyrób tytoniowy składający się z wkładki z ciętego tytoniu o grubości około 0,8mm,

* sprasowany pod niewielkim naciskiem, uformuowany w kształt walca (cygara) o długości około 140 mm, średnicy 13,5 mm, obwodzie 43,5 mm i wadzę 6 g, o naturalnym kolorze cygara,

* jest to cygaro o zewnętrznym owinięciu z naturalnego liścia tytoniowego (naturalny tytoń). Owijający cygaro liść jest ułożony w kształt spirali. Produkt ten jest wytwarzany maszynowo

* produkt "B" przedstawiony we wniosku stanowi tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu (naturalny liść tytoniowy),

* przedstawiony wyrób jest przeznaczony do palenia wyłącznie w stanie niezmienionym.

Odnosząc powyższe do definicji cygar zawartych w art. 98 ust. 4 stwierdzić należy, że produkt przedstawiony przez Wnioskodawcę spełnia warunki zawarte w art. 98 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, gdyż, jak zostało przedstawione w opisie wyrobu zawartym we wniosku, produkt "B" stanowi tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu (naturalny liść tytoniowy) oraz jest przeznaczony do palenia wyłącznie w stanie niezmienionym. Tym samym dla tego wyrobu znajdzie zastosowanie stawka akcyzy określona w art. 99 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy w wysokości 266,90 zł za każde 1 000 sztuk.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż przedstawiony wyrób, zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, stanowi cygaro należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż zadaniem tut. organu w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego zdarzenia przyszłego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego. Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 10 listopada 2009 r., sygn. akt I S.A./Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl