IBPP4/443-1129/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1129/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu 11 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach realizowanego działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w ramach realizowanego działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007 r.), przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. W celu realizacji projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z działaniem 4.3.1. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7. Projekt realizowany przez LGD polega na realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Efektem końcowym projektu będzie zrealizowanie ujętych w tej strategii zadań w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zadaniem Wnioskodawcy jest informowanie o możliwości skorzystania z programu, udzielanie pomocy beneficjentom, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy będą składać wnioski o dofinansowanie własnych projektów w ramach LSR do Urzędu Marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z efektów projektu będzie korzystać społeczność lokalna, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, rolnicy i mikroprzedsiębiorcy. Z efektów projektu i świadczonej pomocy beneficjenci będą korzystać nieodpłatnie. Otrzymywane przez Wnioskodawcę środki są przeznaczone na prawidłowe funkcjonowanie, między innymi na wynagrodzenia pracowników biura, zakup niezbędnego wyposażenia, koszty funkcjonowania.

Czynności realizowane w ramach projektu to: informowanie społeczność lokalnej i potencjalnych beneficjentów o możliwości skorzystania z programu, promocja programu zgodnie z wymaganiami UE, pomoc doradcza i szkoleniowa w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów i aplikacji, pomoc w trakcie realizacji projektów i nadzór nad prawidłowym rozliczeniem zakwalifikowanych do dofinansowania zadań. Wszystkie czynności będą nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 września 2009 r.):

Czy Stowarzyszenie może uzyskać zwrot podatku od towarów i usług w ramach realizowanego działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 30 września 2009 r.), nie może on uzyskać zwrotu podatku od towarów i usług w ramach realizowanego działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007 r.). W celu realizacji projektu Wnioskodawca ponosi koszty związane z działaniem 4.3.1. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania.

Zadaniem Wnioskodawcy w ramach projektu jest informowanie o możliwości skorzystania z programu, udzielanie pomocy beneficjentom, którzy za pośrednictwem Wnioskodawcy będą składać wnioski o dofinansowanie własnych projektów w ramach LSR do Urzędu Marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Z efektów projektu będzie korzystać społeczność lokalna, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe, rolnicy i mikroprzedsiębiorcy. Z efektów projektu i świadczonej pomocy beneficjenci będą korzystać nieodpłatnie. Otrzymywane przez Wnioskodawcę środki są przeznaczone na jego prawidłowe funkcjonowanie, między innymi na wynagrodzenia pracowników biura, zakup niezbędnego wyposażenia, koszty funkcjonowania.

Czynności realizowane w ramach projektu to: informowanie społeczność lokalnej i potencjalnych beneficjentów o możliwości skorzystania z programu promocja programu zgodnie z wymaganiami. Unii Europejskiej, pomoc doradcza i szkoleniowa w zakresie przygotowania niezbędnych dokumentów i aplikacji, pomoc w trakcie realizacji projektów i nadzór nad prawidłowym rozliczeniem zakwalifikowanych do dofinansowania zadań. Wszystkie czynności będą nieodpłatne.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Skoro więc podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie będą służyły wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT tj. czynnościom generującym podatek należny, to zakupy dokonywane w ramach projektu również nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a tym samym dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji działania 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych UE, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl