IBPP4/443-1122/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1122/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 15 września 2009 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 23 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach Osi 4 "Leader" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach Osi 4 "Leader" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 23 października 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 października 2009 r. znak: IBPP4/443-1122/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca będący podatnikiem VAT podpisał z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy na realizację operacji w ramach Osi 4 "Leader" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Pomoc ta jest finansowana z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Towary i usługi zakupione w ramach programu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek VAT jest w programie kosztem kwalifikowanym. Środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 23 października 2009 r.

Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem VAT i składającym comiesięczne deklaracje VAT-7, wskazał, że w ramach programu są oraz będą dokonywane zakupy następujących towarów i usług zgodnie z budżetem:

* wynagrodzenia pracowników,

* najem i utrzymanie (ogrzewanie, prąd, woda, ścieki) pomieszczeń biurowych Fundacji,

* opłaty za telefon, Internet, hosting i wysyłkę korespondencji,

* materiały biurowe,

* opłaty sądowe, skarbowe, notarialne, bankowe,

* świadczenia dla Rady Programowej za udział w posiedzeniach,

* aktualizacja Lokalnej Strategii Rozwoju,

* sprzęt biurowy (zakup niszczarki, bindownicy, drukarki kolorowej, serwis posiadanego sprzętu),

* delegacje pracowników,

* prowadzenie i aktualizacja strony internetowej

* doradztwo w zakresie przygotowywania wniosków dla mieszkańców obszaru

* opracowanie, przygotowanie, druk, powielanie i dystrybucja materiałów informacyjnych

* udział w szkoleniach zewnętrznych

* najem sprzętu i nieruchomości niezbędnych do przeprowadzenia wydarzeń promocyjnych i kulturalnych,

* zakup upominków i nagród dla uczestników ww. wydarzeń.

Beneficjentem projektu jest Lokalna Grupa działania wybrana do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Projekt ma zapewnić sprawną i efektywną pracę lokalnych grup działania wybranych w ramach realizacji osi 4 PROW 2007-2013 oraz doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w realizacji lokalnych strategii rozwoju. Projekt ma przyczynić się także do budowania kapitału społecznego na wsi, a poprzez to do pobudzenia zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru oraz lepszego wykorzystania potencjału obszarów wiejskich. Z efektów projektu także skorzystają mieszkańcy gmin Ł., G. uczestniczący w ww. wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych, na które wstęp będzie nieodpłatny. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, poza odsetkami bankowymi od środków przekazanych jako zaliczka na realizację projektu, które to odsetki zgodnie z umową zostaną zwrócone do Urzędu Marszałkowskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje zwrot podatku VAT od zakupionych w ramach programu towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja realizująca operację w zakresie działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania finansowaną w krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem VAT i składającym comiesięczne deklaracje VAT-7 podpisał umowę przyznania pomocy na realizację operacji w ramach Osi 4 "Leader" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.31 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Towary i usługi zakupione w ramach programu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W wyniku realizacji projektu Fundacja nie osiągnie żadnych przychodów. Z efektów projektu skorzystają mieszkańcy gmin Ł., G. uczestniczący w wydarzeniach promocyjnych i kulturalnych, na które wstęp będzie nieodpłatny.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl