IBPP4/443-1121/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1121/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 15 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1121/09/KG z dnia 7 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Działania 5.3 Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zgodnie z wytycznymi programu do dofinansowania kwalifikują się projekty dotyczące odbudowy, przebudowy łub remontu obiektów historycznych lub zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków) oraz obiektów dziedzictwa naturalnego.

Projekt Gminy polega na remoncie zabezpieczającym Ratusza, wpisanego do rejestru zabytków i obejmuje:

* remont dachu,

* remont stropów na I i II piętrze,

* remont elewacji,

* wymianę okien,

* budowę instalacji odgromowej.

W zakresie projektowanej inwestycji jest tylko zabezpieczenie stanu zachowania obiektu bez ingerencji w jego układ funkcjonalny, pomieszczenia wewnątrz Ratusza nie będą modernizowane.

W ratuszu mieszczą się następujące podmioty:

* Miejska i Gmina Biblioteka Publiczna G.,

* Ośrodek Pomocy Społecznej w G.,

* Urząd Stanu Cywilnego,

* Caritas Polska - organizacja charytatywna,

* NSZZ Zarząd Regionalny,

* Pizzeria,

* Kancelaria Notarialna.

Zgodnie z wymogami programu wsparcie udzielane jest na działalność kulturalno-oświatową. W związku z tym Gmina podzieliła projekt na cześć kwalifikowaną (obejmującą działalność kulturalną) i niekwalifikowalną (pozostała działalność).

Nabywane w związku z przedmiotowym projektem towary i usługi związane z remontem Ratusza związane są tylko w części z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W Ratuszu znajdują się pomieszczenia niezwiązane z działalnością kulturalno-oświatowa, m.in. pomieszczenia wynajmowane podmiotom prywatnym. Łącznie pomieszczenia te zajmują 441,08 m 2 powierzchni całkowitej Ratusza co stanowi 17,80% powierzchni całkowitej budynku (w tym: powierzchnia lokali wynajmowanych wynosi 183,28 m 2 co stanowi 7,9% powierzchni całkowitej). W tej samej proporcji zostały wydzielone koszty niekwalifikowane z wartości całkowitej projektu. W związku z tym koszt remontu w 17,80% zostanie pokryty z wkładu własnego Gminy. Należy zaznaczyć, że wewnątrz lokali użytkowych nie będzie przeprowadzana żadna modernizacja. Lokale użytkowe zajmują 441,08 m 2 co stanowi 17,80% powierzchni całkowitej Ratusza, w związku z czym w 17,80% nabywane przez Gminę towary i usługi są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z projektu pn. "..." nie ma fizycznej możliwości wyłączenia powierzchni odpowiadającej części przypadającej na lokale użytkowe, gdyż projekt obejmuje remont dachu, elewacji oraz stropów na I i II piętrze. Jednak jak zostało zaznaczone wyżej 17,80% kosztów zostanie pokryte z wkładu własnego gminy.

Po realizacji projektu powierzchnia dotychczas wynajmowana podmiotom prywatnym będzie wciąż udostępniona na tych samych zasadach, dlatego koszty remontu związane z wynajmowanymi powierzchniami zostały uznane w projekcie jako niekwalifikowane.

Natomiast powierzchnia przeznaczona na działalność kulturalno-oświatową, współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej nie jest nastawiona na uzyskiwanie dochodów i nie będzie generowała zysku. Nie będą także pobierane opłaty za udostępnienie powierzchni na działalność kulturalną.

Gmina po rzeczowym zrealizowaniu inwestycji będzie właścicielem i zarządcą powstałej infrastruktury, natomiast powierzchnia Ratusza będzie udostępniona Gminnym Instytucjom Kultury - Miejskiej i Gminnej Bibliotece Publicznej w G. oraz Miejskiemu Ośrodkowi Kultury i Rekreacji w G.

Wnioskodawcą ww. projektu i instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest jednostka samorządu terytorialnego - Gmina.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę nie będą związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi w części współfinansowanej przez Unię Europejską.

Nie ma możliwości wyodrębnienia kwoty podatku naliczonego dla każdej z poszczególnych kategorii czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu.

Proporcja za 2008 r. określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT przekracza 2%.

Okres realizacji ww. projektu do lata 2009-2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w związku realizacją projektu o nazwie "..." ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem towarów i usług. Podatnikowi od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po spełnieniu przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, czyli w sytuacji gdy odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ jednak w myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest spełniona.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zadania własne gminy obejmują między innymi sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Ratusz w G. jest wpisany do rejestru zabytków i posiada wartość zabytkową. W związku z czym remont ww. obiektu ma na celu ochronę i opiekę nad zabytkami.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonywania przedmiotowej inwestycji. W związku z czym podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o VAT w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu zostały określone w przepisach art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku natomiast, gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 ww. artykułu, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT), a sposób obliczenia proporcji regulują dalsze przepisy art. 90 ustawy o VAT. Jak stanowi ust. 3 tego artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4, 5 i 6 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się również obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. W myśl art. 90 ust. 8 ustawy o VAT podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu. Jak stanowi ust. 9 art. 90 ww. przepis stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

W zakresie projektowanej inwestycji jest tylko zabezpieczenie stanu zachowania obiektu bez ingerencji w jego układ funkcjonalny, pomieszczenia wewnątrz Ratusza nie będą modernizowane. W ratuszu mieszczą się następujące podmioty:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w przypadku, gdy nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Działania 5.3 Rozwój kultury oraz ochrona dziedzictwa kulturowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Projekt Gminy polega na remoncie zabezpieczającym Ratusza, wpisanego do rejestru zabytków i obejmuje:

* remont dachu,

* remont stropów na I i II piętrze,

* remont elewacji,

* wymianę okien,

* budowę instalacji odgromowej.

Nabywane w związku z przedmiotowym projektem towary i usługi związane z remontem Ratusza związane są tylko w części z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W Ratuszu znajdują się pomieszczenia nie związane z działalnością kulturalno-oświatowa, m.in. pomieszczenia wynajmowane podmiotom prywatnym.

Wnioskodawca nie jest w stanie w ramach ww. projektu wyodrębnić, które zakupy będą związane z konkretną kategorią czynności: opodatkowanych, zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Proporcja za 2008 r. określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT przekracza 2%.

Zdaniem tut. organu w odniesieniu do wykonywanych czynności "mieszanych", tj. opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinna wydzielić tą ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną.

Aby tego dokonać Gmina powinna posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem.

Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, Gmina winna ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, iż w przywołanych uregulowaniach art. 90 cyt. ustawy, ustawodawca nie dał podatnikom możliwości wyboru kryterium według którego będą dokonywać odliczeń podatku naliczonego. W art. 90 ust. 3 cyt. ustawy jednoznacznie określił, w jaki sposób należy ustalić proporcję według której następnie należy dokonywać odliczeń. Proporcja ta opiera się wyłącznie na kwotach obrotów osiągniętych bądź szacowanych.

Z uwagi na powyższe stwierdzić należy, iż wskazany przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego sposób ustalenia wysokości kwoty podatku naliczonego, poprzez proporcję uwzględniającą metraż powierzchni związanej z działalnością opodatkowaną oraz z działalnością z tytułu której nie przysługuje prawo do odliczenia, nie jest prawidłowy dla określenia jaka część podatku naliczonego, związanego z remontem budynku Ratusza przeznaczonego zarówno na wynajem na działalność gospodarczą (niekwalifikowaną), jak i na działalność kulturowo-oświatową (kwalifikowaną), będzie podlegała odliczeniu.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego na fakturach potwierdzających poniesione wydatki związane z remontem Ratusza w wysokości proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (tj. dotacja unijna, czy też środki własne Gminy) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z przedmiotowymi zakupami.

Tym samym nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, iż Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonywania przedmiotowej inwestycji. Bowiem jak to już wskazano, Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabywanymi na potrzeby realizowanego projektu, jednakże tylko w części w jakiej towary i usługi związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. najem pomieszczeń - wskazana przez Wnioskodawcę tzw. "pozostała działalność niekwalifikowana), wg proporcji ustalonej na podstawie art. 90 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl