IBPP4/443-1117/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1117/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z 6 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi pobytu opiekuna na oddziale szpitalnym oraz używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi pobytu opiekuna na oddziale szpitalnym oraz używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 września 2011 r. nr IBPP4/443-1117/11/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej i świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia - m.in. lecznictwa szpitalnego w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje również usługi niemedyczne polegające m.in. na wynajmowaniu powierzchni, pobieraniu opłat za korzystanie z parkingu, usługi za sterylizację itp.

Szpital pobiera również opłaty za pobyt opiekuna towarzyszącego choremu na oddziale pediatrycznym (rodziców lub opiekunów prawnych). Opłata ta stanowi swego rodzaju ryczałt za korzystanie opiekuna z mediów takich jak woda, energia elektryczna oraz łóżka szpitalnego, które znajduje się przy łóżku chorego.

Osobno jednostka pobiera zryczałtowaną opłatę za używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna.

Obecność opiekuna towarzyszącego choremu dziecku jest niezbędna ze względów terapeutycznych. Pobyt opiekuna na oddziale ma jasno określony cel w postaci zapewnienia dziecku objętemu opieką szpitalną lepszego komfortu psychicznego podczas leczenia, przyspieszając je i skracając. Niejednokrotnie obecność opiekuna jest warunkiem wykonania jakichkolwiek badań dzieci kilkuletnich dla których obecność samego personelu medycznego stanowi stres i uniemożliwia osiągnięcie celu medycznego.

Na dzień dzisiejszy w dokumentacji medycznej szpital nie posiada jasnego i oczywistego wpisu (typu zalecenie lekarskie) odnośnie obecności opiekuna. Natomiast jest oczywistym w całym procesie leczenia, iż dla dzieci karmionych piersią, dzieci upośledzonych czy też dzieci do wieku przedszkolnego obecność ta jest warunkiem umożliwiającym pozostawienie dziecka na oddziale szpitalnym oraz przeprowadzenie całego procesu leczenia.

Nie jest zasadniczym celem pobierania opłat za pobyt osób towarzyszących w procesie leczenia oraz używanie jednorazowej pościeli osiąganie dodatkowego dochodu lecz opłaty te stanowią swoistą rekompensatę kosztów za korzystanie przez opiekuna z mediów takich jak woda, energia elektryczna i cieplna. Zaś opłata za używanie jednorazowej pościli rekompensuje zakup tej pościeli, pracę personelu związaną z przygotowaniem łóżka dla kolejnych osób oraz koszty utylizacji.

Używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna jest w zasadzie świadczeniem nierozerwalnie związanym z pobytem tego opiekuna, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży pościeli dla osób postronnych nieprzebywających na oddziale pediatrycznym. Jednakże zakup tej pościeli nie jest obowiązkowy i nie warunkuje udostępnienia łóżka szpitalnego opiekunowi. Jest to jedynie czynność sugerowana przez personel szpitalny a większość osób nie chcąc korzystać z pościeli wielorazowego użytku przeznaczonej dla osób chorych dokonuje tej opłaty.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT pobyt opiekuna został sklasyfikowany do PKWiU 55.90.19.0 jako pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane. Natomiast pościel jednorazowa zaklasyfikowana została do PKWiU 22.29.29.0 jako pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych (w załączeniu kopia faktury VAT dokumentującej zakup pościeli). Pościel jednorazowa jest wyrobem medycznym, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium RP. Wyrób ten zarejestrowany jest pod numerem PL/DR 011872 (w załączeniu kserokopia dokumentu Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz informacja zawarta na kserokopii faktury VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opłaty za pobyt opiekuna na oddziale szpitalnym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej tj. 23% (zgodnie z art. 41. ust. 1 oraz art. 146 pkt 1 ustawy o VAT), czy też podlegają opodatkowaniu stawką 8% (załącznik nr 3 ustawy o VAT, poz. 163 PKWiU 55.20 usługi związane z zakwaterowaniem).

2.

Czy opłaty za używanie pościeli jednorazowej podlegają opodatkowaniu stawką 23% (zgodnie z art. 41 oraz art. 146 pkt 1 ustawy o VAT), czy opodatkowaniu stawką 8% (załącznik nr 3 ustawy o VAT, poz. 105 - wyroby medyczne).

Zdaniem Wnioskodawcy, pobieranie opłat za pobyt opiekuna na oddziale szpitalnym podlega opodatkowaniu stawka VAT w wysokości 8%. Pobieranie zryczałtowanej opłaty za zużycie jednorazowej pościeli podlega stawce w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia.

Natomiast o opodatkowaniu daną stawką podatku VAT usług, dla których prawodawca dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU, decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W oparciu o ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej. Jednakże opierając się na dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE należy stwierdzić, że pojęcie "opieka medyczna" dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) (dalej zwana "Dyrektywą"), stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Pomocnym w zrozumieniu charakteru zwolnienia od podatku VAT usług w zakresie ochrony zdrowia, jest zatem bogate orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, który przykładowo w orzeczeniu z dnia 1 grudnia 2005 r. C-394/04 i 395/04 Diagnostiko Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE a Ypourgos Oikonomikon (pkt 29), stwierdził, iż świadczenie usług, które mogą poprawić komfort i samopoczucie pacjentów, jak i dostawy dla osób towarzyszących pacjentowi, co do zasady nie są transakcjami zwolnionymi z podatku VAT blisko związanymi z leczeniem szpitalnym i opieką. Inaczej może być tylko wówczas, gdy usługi te są bezwzględnie konieczne do osiągnięcia celów terapeutycznych, którym służą usługi opieki szpitalnej i medycznej, w ramach której są one świadczone.

W wyroku tym w pkt 32 TSUE wskazał, iż jak podniósł Rzecznik Generalny w pkt 47 opinii, objęcie takich usług podatkiem VAT jest zgodne z zasadą neutralności podatkowej, która mianowicie zakazuje różnego traktowania z punktu widzenia podatku VAT usług tego samego rodzaju, a więc konkurujących ze sobą (wyrok z dnia 23 października 2003 r. w sprawie C-109/02 Komisja przeciwko Niemcom, Rec. str. I-12691, pkt 20).

Z powyższego wynika, iż instytucja opieki zdrowotnej świadcząc usługi takie, jak usługi telefoniczne i wynajmowanie telewizorów osobom hospitalizowanym oraz dostarczanie łóżek i posiłków towarzyszącym im osobom, konkuruje z podatnikami, którzy świadczą usługi tego samego rodzaju, takimi jak dostawcy usług telefonicznych i telewizyjnych, w zakresie usług tego rodzaju oferowanych osobom hospitalizowanym, oraz takimi jak hotele i restauracje, w zakresie usług zakwaterowania dla osób im towarzyszących.

Tym samym w rozstrzygnięciu sprawy Trybunał odpowiedział, iż świadczenie przez podmioty określone w art. 13 część A ust. 1 lit. b) VI Dyrektywy przedmiotowych usług, co do zasady, nie stanowi działalności ściśle związanej z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu tego przepisu, a zatem nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Inaczej może być tylko wówczas, gdy usługi te są konieczne do osiągnięcia celów terapeutycznych, którym służy opieka szpitalna oraz medyczna, i nie są przeznaczone głównie do tego, by zapewniać świadczącemu je podmiotowi dodatkowe dochody poprzez realizację transakcji dokonywanych w bezpośredniej konkurencji z transakcjami dokonywanymi przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, które podlegają podatkowi VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej i świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia - m.in. lecznictwa szpitalnego w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca pobiera również opłaty za pobyt opiekuna towarzyszącego choremu na oddziale pediatrycznym (rodziców lub opiekunów prawnych). Opłata ta stanowi swego rodzaju ryczałt za korzystanie opiekuna z mediów takich jak woda, energia elektryczna oraz łóżka szpitalnego, które znajduje się przy łóżku chorego.

Obecność opiekuna towarzyszącego choremu dziecku jest niezbędna ze względów terapeutycznych. Pobyt opiekuna na oddziale ma jasno określony cel w postaci zapewnienia dziecku objętemu opieką szpitalną lepszego komfortu psychicznego podczas leczenia, przyspieszając je i skracając. Niejednokrotnie obecność opiekuna jest warunkiem wykonania jakichkolwiek badań dzieci kilkuletnich dla których obecność samego personelu medycznego stanowi stres i uniemożliwia osiągnięcie celu medycznego.

Na dzień dzisiejszy w dokumentacji medycznej szpital nie posiada jasnego i oczywistego wpisu (typu zalecenie lekarskie) odnośnie obecności opiekuna. Natomiast jest oczywistym w całym procesie leczenia, iż dla dzieci karmionych piersią, dzieci upośledzonych czy też dzieci do wieku przedszkolnego obecność ta jest warunkiem umożliwiającym pozostawienie dziecka na oddziale szpitalnym oraz przeprowadzenie całego procesu leczenia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że osobno pobiera zryczałtowaną opłatę za używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna.

Nie jest zasadniczym celem pobierania opłat za pobyt osób towarzyszących w procesie leczenia oraz używanie jednorazowej pościeli osiąganie dodatkowego dochodu lecz opłaty te stanowią swoistą rekompensatę kosztów za korzystanie przez opiekuna z mediów takich jak woda, energia elektryczna i cieplna. Zaś opłata za używanie jednorazowej pościli rekompensuje zakup tej pościeli, pracę personelu związaną z przygotowaniem łóżka dla kolejnych osób oraz koszty utylizacji.

Używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna jest w zasadzie świadczeniem nierozerwalnie związanym z pobytem tego opiekuna, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży pościeli dla osób postronnych nieprzebywających na oddziale pediatrycznym. Jednakże zakup tej pościeli nie jest obowiązkowy i nie warunkuje udostępnienia łóżka szpitalnego opiekunowi. Jest to jedynie czynność sugerowana przez personel szpitalny a większość osób nie chcąc korzystać z pościeli wielorazowego użytku przeznaczonej dla osób chorych dokonuje tej opłaty.

W przedmiotowej sprawie kluczową rolę stanowi określenie, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi pobytu opiekuna towarzyszącego choremu na oddziale pediatrycznym, stanowią działalność ściśle związaną z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu zarówno art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jak i art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy. Wówczas bowiem przedmiotowe usługi, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, korzystałyby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W pkt 25 orzeczenia TS UE (w spawach połączonych C-394/04, C-395/04) Diagnostiko Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE, Trybunał wskazał, iż zważywszy na cel zwolnienia przewidziany w art. 13 część A ust. 1 lit. b) tej dyrektywy, należy stwierdzić, że jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej, które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić "działalność ściśle <...> związaną" w rozumieniu tego przepisu. Jedynie tego rodzaju usługi mogą bowiem wpływać na koszt opieki zdrowotnej, którą omawiane zwolnienie czyni dostępną dla osób prywatnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, dostarczanie łóżek przez zakład opieki zdrowotnej osobom towarzyszącym pacjentom stanowiłoby działalność ściśle związaną z opieką szpitalną i medyczną, a co za tym idzie podlegało zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyby ciągła obecność osoby bliskiej stanowiła etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne.

Stosownie do cytowanego już przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwolnione od podatku są usługi wykonywane przez podmioty lecznicze w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wypełnił przesłankę o charakterze podmiotowym uprawniającą do zastosowania zwolnienia - jako Zakład Opieki Zdrowotnej jest podmiotem leczniczym.

Spełniona została również przesłanka o charakterze przedmiotowym wynikająca z powyższego przepisu. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi pobytu opiekuna towarzyszącego choremu na oddziale pediatrycznym (rodziców lub opiekunów prawnych), są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki medycznej, bowiem jak wskazał Wnioskodawca obecność opiekuna towarzyszącego choremu dziecku jest niezbędna ze względów terapeutycznych, a w niektórych przypadkach ponadto jest warunkiem umożliwiającym pozostawienie dziecka na oddziale szpitalnym oraz przeprowadzenie całego procesu leczenia. Tym samym jest usługą ściśle związaną z usługą podstawową bowiem świadczona jest w związku z leczeniem pacjentów.

Z treści wniosku wynika, że opłata za ww. usługę obejmuje korzystanie opiekuna z mediów takich jak woda, energia elektryczna oraz łóżka szpitalnego, które znajduje się przy łóżku chorego. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że osobno pobiera zryczałtowaną opłatę za używanie jednorazowej pościeli przez opiekuna.

W tym miejscu należy zauważyć, że czynnikiem wyróżniającym konkretną czynność jako usługę jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Usługa pobytu opiekuna na oddziale szpitalnym jest usługą złożoną, składającą się z różnych świadczeń (korzystanie z mediów takich jak woda, energia elektryczna, korzystanie z łóżka szpitalnego, a także używanie pościeli), których realizacja prowadzi jednak do jednego celu.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Tym samym wyodrębnianie z usługi świadczonej przez jeden podmiot poszczególnych jej elementów jako odrębnych pozycji nie jest konieczne, jeśli wszystkie elementy zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Zatem przy świadczeniu usług, które w swoim przedmiocie składają się z kompleksu czynności usługowych zmierzających do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego, brak jest podstaw do ich odrębnego traktowania na gruncie podatku VAT, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie elementy (koszty), które się na nią składają.

Należy zauważyć, że udostępnienie jednorazowej pościeli jest świadczeniem tak samo nierozerwalnie związanym z pobytem opiekuna w szpitalu jak udostępnienie łóżka. Świadczenie to może stanowić pojedynczą usługę przewidzianą w klasyfikacji usług, jednakże ze względu na fakt, iż w rozpatrywanej sprawie jest składnikiem pewnego określonego zespołu czynności tworzącego jedną kompleksową usługę nie powinno być klasyfikowane oddzielnie. Zatem nie ma podstaw, aby udostępnianie pościeli opiekunowi przebywającemu z dzieckiem w szpitalu traktować jako odrębne świadczenie. Tym samym usługa pobytu opiekuna w szpitalu obejmująca korzystanie z mediów takich jak woda, energia elektryczna, korzystanie z łóżka szpitalnego oraz udostępnianie jednorazowej pościeli stanowi jedną usługę złożoną i powinna być opodatkowana jedną stawką VAT.

Reasumując, usługi polegające na umożliwieniu pobytu opiekuna towarzyszącego choremu na oddziale pediatrycznym (rodziców lub opiekunów prawnych), wykonywane przez Wnioskodawcę będącego podmiotem leczniczym, w sytuacji gdy zmierzają do osiągnięcia celu terapeutycznego (medycznego), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl