IBPP4/443-1108/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1108/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu do tut. organu 11 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" na lata 2009-2015, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej - PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" na lata 2009-2015, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej - PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie wykonując projekt "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w latach 2009-2015 nie jest uznawane za podatnika VAT, a funkcjonowanie LGD nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej - PROM 2007-2013, Oś. 4 LEADER na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju przez Stowarzyszenie. Pozyskane środki zapewnią sprawne funkcjonowanie biura Stowarzyszenia.

W związku z realizowanym projektem Stowarzyszenie będzie dokonywać zakupów sprzętu i artykułów biurowych, a także wydawać bezpłatne foldery, ulotki, plakaty promujące działalność Stowarzyszenia oraz obszar jego działania, będzie również organizować bezpłatnie szkolenia dla członków Stowarzyszenia oraz potencjalnych beneficjentów PROW 2007-2013, a także będzie inicjatorem bezpłatnych imprez integrujących społeczność lokalną.

Efektem końcowym realizowanego projektu ma być integracja społeczeństwa lokalnego, promocja obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia, zdobycie wiedzy przez potencjalnych beneficjentów na temat możliwości pozyskiwania środków z Funduszy Europejskich, a także wzrost liczby składanych wniosków z naszego terenu o dofinansowanie z Funduszy Europejskich.

Z efektów projektów mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Stowarzyszenia. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Stowarzyszenie w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągało żadnych dochodów. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa celem osiągnięcia zysku. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia, mających na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich Gminy.

Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji dot. braku możliwości odliczania podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" na lata 2009-2015.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnie możliwość odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" na lata 2009-2015, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej PROW 2007-2013, Oś. 4 LEADER.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 1 października 2009 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w latach 2009-2015.

Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej - PROM 2007-2013, Oś. 4 LEADER na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju przez Stowarzyszenie. Pozyskane środki zapewnią sprawne funkcjonowanie biura Stowarzyszenia.

W związku z realizowanym projektem Stowarzyszenie będzie dokonywać zakupów sprzętu i artykułów biurowych, a także wydawać bezpłatne foldery, ulotki, plakaty promujące działalność Stowarzyszenia oraz obszar jego działania, będzie również organizować bezpłatnie szkolenia dla członków Stowarzyszenia oraz potencjalnych beneficjentów PROW 2007-2013, a także będzie inicjatorem bezpłatnych imprez integrujących społeczność lokalną.

Efektem końcowym realizowanego projektu ma być integracja społeczeństwa lokalnego, promocja obszaru objętego działaniem Stowarzyszenia, zdobycie wiedzy przez potencjalnych beneficjentów na temat możliwości pozyskiwania środków z Funduszy Europejskich, a także wzrost liczby składanych wniosków z naszego terenu o dofinansowanie z Funduszy Europejskich.

Z efektów projektów mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Stowarzyszenia. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Stowarzyszenie w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągało żadnych dochodów. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa celem osiągnięcia zysku.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" na lata 2009-2015, dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej PROW 2007-2013, Oś. 4 LEADER

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej oraz czy funkcjonowanie LGD nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl