IBPP4/443-1106/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1106/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 24 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2011 r. oraz pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania nieodpłatnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania nieodpłatnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2011 r. oraz pismem z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1106/11/MN z dnia 17 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową utworzoną Uchwałą Rady Miasta i działa na podstawie:

* ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych

* statutu zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta z dnia 29 września 2004 r. oraz innych przepisów szczególnych.

Na podstawie statutu do podstawowej działalności Ośrodka należy:

1.

programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego,

2.

programowanie i wykonywanie usług hotelarsko gastronomicznych

3.

prowadzenie promocji i reklamy

4.

właściwa eksploatacja, konserwacja i rozbudowa bazy ośrodka

5.

pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych

6.

prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych

Gospodarka finansowa Wnioskodawcy prowadzona jest na podstawie art. 11 ustawy o finansach publicznych.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi odpłatną sprzedaż za korzystanie z obiektów sportowych, usługi gastronomiczne, hotelarskie. Ponadto udostępnia nieodpłatnie obiekty na podstawie zwolnienia uchwałą nr XXX Rady Miejskiej w B. oraz zwolnień indywidualnych Burmistrza Miasta. Uchwałą Rady Miasta zwolnieni z opłat są uczniowie Zespołu Szkół Z. w B. w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Wyżej wymieniona Uchwała Rady Miasta upoważnia także Burmistrza Miasta do stosowania zwolnień od opłat w uzasadnionych przypadkach na podstawie pisemnych wniosków zainteresowanych podmiotów. Na koniec każdego miesiąca Wnioskodawca wystawia fakturę wewnętrzną na nieodpłatnie świadczone usługi. Usługi świadczone na rzecz Zespołu Szkół Z. zwolnione są z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia (Dz. U. Nr 73 z 2011 r.) § 13 ust. 1 pkt 13.

Usługi nieodpłatne na rzecz innych podmiotów korzystających ze zwolnień indywidualnych przez Burmistrza Miasta opodatkowane są podatkiem VAT odpowiednio 8% lub 23%.

§ 5 uchwały nr XXX Rady Miejskiej w B. z dnia 29 marca 2011 r. brzmi: "Upoważnia się Burmistrza Miasta do stosowania zwolnień z opłat określonych w niniejszej uchwale w uzasadnionych przypadkach na podstawie pisemnych wniosków zainteresowanych podmiotów. O zastosowanych zwolnieniach Burmistrz Miasta powiadamia Radę Miejską w sprawozdaniach z pracy Burmistrza Miasta w okresach międzysesyjnych".

Podmiotami korzystającymi dotychczas z ww. zwolnień były zarówno spółki prawa handlowego, jednostki organizacyjne gminy, jednostki budżetowe oraz stowarzyszenia.

W większości przypadków zawierane są umowy z podmiotami korzystającymi nieodpłatnie z obiektów.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji nie zawarł umowy ze szkołą korzystającą nieodpłatnie z Hali sportowej. Podstawą nieodpłatnego udostępnienia jest § 2 Uchwały Rady Miejskiej w B. z dnia 29 marca 2011 r., zgodnie z którym zwalnia się uczniów Zespołu Szkół Z. w B. z opłat za korzystanie z hali sportowej MOSiR w ramach zajęć wychowania fizycznego pod opieką nauczyciela w wymiarze 22 godzin tygodniowo. Korzystanie z boiska głównego uwarunkowane jest uzyskaniem zgody Dyrektora MOSiR. Dotychczas nieodpłatne korzystanie z obiektów przez Zespół Szkół Z. w B. ograniczał się do nieodpłatnego korzystania z hali sportowej.

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych opisane w stanie faktycznym nie służy celom prowadzonej działalności gospodarczej. Celem nieodpłatnego świadczenia jest przede wszystkim udzielenie danemu podmiotowi korzyści w postaci wsparcia ze strony Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest wystawianie faktur wewnętrznych do ewidencji wartości usług świadczonych nieodpłatnie przez MOSiR w celu naliczenia podatku VAT oraz naliczenia wartości usług zwolnionych z podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 8 sierpnia 2011 r.):

Wnioskodawca wystawia miesięczną fakturę wewnętrzną za nieodpłatne korzystanie z obiektów sportowych. Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku VAT fakturami przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Jak wskazuje art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług faktury wewnętrzne wystawia się między innymi w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Faktury wewnętrzne uwzględnia się przy ustaleniu proporcji zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

MOSiR postępuje prawidłowo dokumentując opisane we wniosku nieodpłatne świadczenia poprzez wystawienie faktur wewnętrznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również (zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy) przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, (...), są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (art. 106 ust. 7 ustawy).

Zgodnie z powyższym faktury wewnętrzne wystawia się m.in. dla udokumentowania czynności, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 tj. czynności nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą podatnika.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji prowadzi to do obowiązku udokumentowania takiej czynności fakturą wewnętrzną.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi odpłatną sprzedaż za korzystanie z obiektów sportowych, usługi gastronomiczne, hotelarskie. Ponadto udostępnia nieodpłatnie obiekty na podstawie zwolnienia uchwałą nr XXX Rady Miejskiej w B. oraz zwolnień indywidualnych Burmistrza Miasta. Uchwałą Rady Miasta zwolnieni z opłat są uczniowie Zespołu Szkół Z. w B. w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Wyżej wymieniona Uchwała Rady Miasta upoważnia także Burmistrza Miasta do stosowania zwolnień od opłat w uzasadnionych przypadkach na podstawie pisemnych wniosków zainteresowanych podmiotów.

W większości przypadków zawierane są umowy z podmiotami korzystającymi nieodpłatnie z obiektów.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji nie zawarł umowy ze szkołą korzystającą nieodpłatnie z Hali sportowej. Podstawą nieodpłatnego udostępnienia jest § 2 Uchwały Rady Miejskiej w B. z dnia 29 marca 2011 r., zgodnie z którym zwalnia się uczniów Zespołu Szkół Z. w B. z opłat za korzystanie z hali sportowej MOSiR w ramach zajęć wychowania fizycznego pod opieką nauczyciela w wymiarze 22 godzin tygodniowo. Korzystanie z boiska głównego uwarunkowane jest uzyskaniem zgody Dyrektora MOSiR. Dotychczas nieodpłatne korzystanie z obiektów przez Zespół Szkół Z. w B. ograniczał się do nieodpłatnego korzystania z hali sportowej.

Wnioskodawca wyjaśnił, że nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych opisane w stanie faktycznym nie służy celom prowadzonej działalności gospodarczej. Celem nieodpłatnego świadczenia jest przede wszystkim udzielenie danemu podmiotowi korzyści w postaci wsparcia ze strony Gminy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca na mocy uchwały Rady Miasta przyznaje określonym podmiotom (uczniowie Zespołu Szkół Z. oraz uznaniowo inne podmioty) uprawnienia do darmowego korzystania z obiektów sportowych Wnioskodawcy. Nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych opisane w stanie faktycznym nie służy celom prowadzonej działalności gospodarczej. Celem nieodpłatnego świadczenia jest przede wszystkim udzielenie danemu podmiotowi korzyści w postaci wsparcia ze strony Gminy.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca świadcząc, w oparciu o przyznane przez Radę Miasta określonym podmiotom uprawnienia do darmowego korzystania z obiektów sportowych, usługi udostępnienia wskazanych obiektów wykonuje czynności, które jak wskazał Wnioskodawca nie służą celom prowadzonej działalności gospodarczej, to stanowi to czynność podlegającą opodatkowaniu.

Zatem mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie świadczone nieodpłatnie przez Wnioskodawcę na rzecz wskazanych we wniosku podmiotów usługi nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych nie są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w związku z powyższym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek.

Jak już wcześniej wskazano, stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, są wystawiane faktury wewnętrzne.

Nadmienić należy, że w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika (art. 29 ust. 12 ustawy).

Wnioskodawca wskazał, iż na koniec każdego miesiąca wystawia fakturę wewnętrzną na nieodpłatnie świadczone usługi. Usługi świadczone na rzecz Zespołu Szkół Zawodowych zwolnione są z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia (Dz. U. Nr 73 z 2011 r.) § 13 ust. 1 pkt 13.

Usługi nieodpłatne na rzecz innych podmiotów korzystających ze zwolnień indywidualnych przez Burmistrza Miasta opodatkowane są podatkiem VAT odpowiednio 8% lub 23%. Podmiotami korzystającymi dotychczas z ww. zwolnień były zarówno spółki prawa handlowego, jednostki organizacyjne gminy, jednostki budżetowe oraz stowarzyszenia.

Należy zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych są odpłatnym świadczeniem w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany zgodnie z przepisem art. 106 ust. 7 ww. ustawy, wystawić faktury wewnętrzne dokumentujące takie czynności, stosując właściwą stawkę dla konkretnej danej usługi. Przy czym za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca może wystawić jedna zbiorczą fakturę wewnętrzną dokumentującą takie czynności dokonane w tym okresie.

Podkreślenia jednak wymaga, iż usługi nieodpłatnego udostępniania obiektu sportowego na rzecz jednostek budżetowych (w tym Zespołu Szkół Z.) korzystają ze zwolnienia na podstawie wyżej wskazanego przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, natomiast usługi nieodpłatnego udostępniania obiektu sportowego na rzecz podmiotów innych niż jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, winny być opodatkowane według właściwych stawek podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym postępuje prawidłowo dokumentując opisane we wniosku nieodpłatne świadczenia poprzez wystawienie faktur wewnętrznych, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę usługi nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych opisane w stanie faktycznym nie służą celom prowadzonej działalności gospodarczej. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl