IBPP4/443-1100/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-1100/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup sprzętu i aparatury medycznej w ramach realizacji projektu pn. "Wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup sprzętu i aparatury medycznej w ramach realizacji projektu pn. "Wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką, która została utworzona przez samorząd terytorialny - Powiat w trybie przepisów o gospodarce komunalnej.

Podstawowym celem spółki jest utworzenie i prowadzenie zakładu opieki zdrowotnej. Realizując swoje statutowe zadania spółka, utworzyła Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, który został wpisany do rejestru zakładów opieki zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę.

Aktualnie spółka realizując zadania w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych, ubiega się o przyznanie przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotacji na zakup sprzętu i aparatury medycznej.

Wraz z wnioskiem należy przedłożyć cyt: "dokumenty z urzędu skarbowego: decyzja o ewentualnym zwolnieniu z podatków,...". Informacja o ewentualnym zwolnieniu z podatków oraz o zakresie tego zwolnienia jest niezbędna dla określenia wysokości kwoty, którą może przyznać PFRON. Jeśli bowiem jednostka miałaby prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturze wystawionej z tytułu zakupu sprzętu lub aparatury to kwota ewentualnej dotacji jest równa cenie netto sprzętu, natomiast w przypadku, gdy takiego prawa jednostka nie posiada, kwota dotacji będzie równa cenie brutto sprzętu.

Zdaniem Wnioskodawcy określenie przez PFRON formy dokumentu: "decyzja o ewentualnym zwolnieniu...", potwierdzającego zwolnienie z podatku jest w przypadku jednostki nieprawidłowe. Jednak wobec faktu, że PFRON takiego dokumentu wymaga, koniecznym stało się wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Zakupiony sprzęt i aparatura medyczna będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Zakup nastąpi w ramach projektu pn. "Wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednostka, której celem statutowym jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma prawną możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup sprzętu i aparatury medycznej służącego wyłącznie do realizacji świadczeń zdrowotnych zwolnionych z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia podatku. Art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, natomiast załącznik nr 4 do ustawy "wykaz usług zwolnionych od podatku" pod poz. 9 zawiera zapis - usługi w zakresie zdrowia.

Z analizy zapisów ww. ustawy, wynika że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup sprzętu i aparatury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizując zadania w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych ubiega się o przyznanie przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotacji na zakup sprzętu i aparatury medycznej. Zakup nastąpi w ramach projektu pn. "Wyposażenie obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych w sprzęt rehabilitacyjny".

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Zakupiony sprzęt i aparatura medyczna będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służą Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca przedstawiając opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazał, iż towary te służyć będą czynnościom zwolnionym od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (sprzęt i aparatura medyczna będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec towary które będą nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego (np. wydzierżawienia zakupionego sprzętu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl