IBPP4/443-110/11/AZ - Opodatkowanie podatkiem VAT usług chirurgii plastycznej mających na celu poprawę wyglądu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-110/11/AZ Opodatkowanie podatkiem VAT usług chirurgii plastycznej mających na celu poprawę wyglądu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 20 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dokonania zabiegu chirurgii plastycznej mającego na celu poprawę wyglądu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dokonania zabiegu chirurgii plastycznej mającego na celu poprawę wyglądu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-109/11/AZ z dnia 28 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje zabiegi z zakresu chirurgii plastycznej mające na celu poprawę wyglądu oraz zabiegi poprawiające zdrowie fizyczne.

Zabiegi te polegają np. na zmniejszeniu piersi - celem odciążenia kręgosłupa, operacje krzywego nosa - w celu poprawy oddychania. Część zabiegów wykonywana jest w związku z konsultacją pacjenta u lekarza psychiatry lub psychologa. Część zabiegów wykonywana jest bez takich konsultacji. Niektóre zabiegi wykonywane są w związku z odniesionymi przez pacjenta urazami i mają na celu rekonstrukcję uszkodzonych części ciała.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że Wnioskodawca prowadzi klinikę chirurgii plastycznej, która posiada status zakładu opieki zdrowotnej. Zabiegi chirurgu plastycznej wykonywane są przez lekarza posiadającego specjalizację drugiego stopnia z zakresu chirurgii plastycznej.

Zabiegi wykonywane są tylko przez Wnioskodawcę będącym lekarzem, posiadającym specjalizację drugiego stopnia z zakresu chirurgii plastycznej. Wnioskodawca nie zatrudnia innych lekarzy, wykonujących zabiegi z zakresu chirurgii plastycznej. Stroną świadczącą usługi jest Wnioskodawca.

Operacje plastyczne wykonywane przez Wnioskodawcę mające na celu "poprawę wyglądu" to przykładowo: lifting, wycięcie nadmiaru skóry, ramion lub ud, liposukcja, operacje odstających uszu, poprawa wyglądu nosa, powiększanie piersi z zastosowaniem implantów. Są to operacje plastyczne o charakterze estetycznym zarazem poprawiającymi wygląd na inny. Natomiast nie można stwierdzić, że jest to wygląd lepszy. Operacje plastyczne mają na celu przywrócenie wyglądu normalnego. Normą jest większość, a więc operacje plastyczne wymienione powyżej, są operacjami mającymi na celu przywrócenie normalnego wyglądu, innymi słowy tak, celem takiej operacji jest to, aby pacjent wyglądał podobnie jak reszta społeczeństwa. Można tutaj wskazać np. operacje takie jak powiększenie piersi u kobiet mających "męską" klatkę piersiową (a wiec nienormalną u kobiet) czy korekta odstających uszu (zwłaszcza w wieku przedszkolnym - często taka wada powoduje dyskomfort psychiczny i brak akceptacji społecznej).

Operacje powyżej wymienione służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zgodnie z definicją zdrowia podaną przez WHO zdrowie (w interpretowanym przepisie podane jest "zdrowie" - ogólnie, a nie np. tylko zdrowie psychiczne, dlatego rozpatrywana jest definicja zdrowia w charakterze ogólnym), jest to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego a nie np. brak choroby czy niepełnosprawności. Zdrowie jest to także zdolność do pełnienia ról społecznych, adaptacji do zmian środowiska i radzenia sobie z tymi zmianami. Z uwagi na taką definicję zdrowia, dokonywanie operacji mających na celu: przywrócenie normalności, dobre samopoczucie zarówno psychiczne jak i fizyczne, wywołanie uczucia akceptacji społecznej - jest ewidentną poprawą, profilaktyką, zachowaniem, przywracaniem, ratowaniem zdrowia

Natomiast zakres operacji mających na celu poprawę wyglądu i zarazem wynikające z opinii psychiatry i psychologa, będzie taki sam jak operacji wykonywanych bez takich opinii. W praktyce wyglądać to będzie tak, iż osoba przyjdzie do Wnioskodawcy po uprzedniej wizycie u psychiatry lub psychologa, ze skierowaniem na operację lub przyjdzie bezpośrednio do lekarza plastyka, a ten (jako lekarz w szczególności specjalista, dokonuje diagnozy i wdraża leczenie) zaproponuje wykonanie tej samej operacji, na podstawie tych samych objawów. Należy pamiętać, iż to lekarz, zwłaszcza specjalista jest sam w sobie kompetentny do postawienia diagnozy, i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Operacje określone w pytaniu pierwszym we wniosku o interpretację, są operacjami wymienionymi przykładowo powyżej na wykonanie których, pacjent nie dostaje opinii od psychiatry i psychologa.

Operacje określone w pytaniu drugim we wniosku o interpretację są operacjami wymienionymi przykładowo powyżej na wykonanie których, pacjent otrzymuje opinię od psychiatry i psychologa.

Tak, więc są to dokładnie te same operacje, wynikające z tych samych powodów. Jedyną różnicą jest to, iż na operacje wskazane w pytaniu pierwszym wniosku o interpretację indywidualną, skierowanie wydaje lekarz plastyk (co należy podkreślić iż lekarz ma absolutne prawo do wydania takiego skierowania, gdyż wynika to z autonomii zawodu lekarza), natomiast na operacje opisane w pytaniu drugim wydawana jest dodatkowo opinia lekarza psychiatry lub psychologa.

Usługi - zabiegi mające na celu poprawę wyglądu, zarazem wynikających z opinii psychologa lub psychiatry zostały opisane powyżej. Operacje te mają na celu przywrócenie normalnego wyglądu. Tak jak zostało to opisane operacje plastyczne mają na celu przywrócenie wyglądu normalnego. Normą jest większość, a więc operacje plastyczne wymienione powyżej, są operacjami mającymi na celu przywrócenie normalnego wyglądu, innymi słowy tak, aby pacjent, wyglądał podobnie jak reszta społeczeństwa. Celem przykładu można tutaj wskazać powiększenie piersi u kobiet mających "męską" klatkę piersiową (a więc nienormalną u kobiet) czy korekta odstających uszu (zwłaszcza w wieku przedszkolnym - często taka wada powoduje dyskomfort psychiczny i brak akceptacji społecznej). Są to operacje o charakterze estetycznym.

Tak jak zostało to opisane powyżej są to operacje służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Zgodnie z definicją zdrowia podaną przez WHO zdrowie (w interpretowanym przepisie podane jest "zdrowie" - ogólnie, a nie np. tylko zdrowie psychiczne, dlatego rozpatrywana jest definicja zdrowia w charakterze ogólnym), jest to stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego a nie np. brak choroby czy niepełnosprawności. Zdrowie jest to także zdolność do pełnienia ról społecznych, adaptacji do zmian środowiska i radzenia sobie z tymi zmianami. Z uwagi na taką definicję zdrowia, dokonywanie operacji mających na celu: przywrócenie normalności, dobre samopoczucie zarówno psychiczne jak i fizyczne, wywołanie uczucia akceptacji społecznej - jest ewidentną poprawą, profilaktyką, zachowaniem, przywracaniem, ratowaniem zdrowia.

Z opinii wydanej przez lekarza psychiatrę albo psychologa jest wskazane, iż przeprowadzenie takiej operacji jest konieczne w procesie leczenia prowadzonego przez lekarza psychiatrę lub psychologa.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku dokonania zabiegu chirurgicznego mającego na celu poprawę wyglądu, usługa taka jest zwolniona z VAT.

2.

Czy w przypadku dokonania zabiegu chirurgicznego mającego na celu poprawę wyglądu, a zarazem wynikającym z opinii od psychiatry czy psychologa, iż taka poprawa wyglądu polepszy zdrowie psychiczne pacjenta, jest zwolniona z VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.

Dokonanie zabiegu chirurgicznego mającego na celu poprawę wyglądu jest zwolnione z VAT. Celem takiego zabiegu oprócz widocznej poprawy wyglądu, jest także poprawa zdrowia. Osoby decydujące się na taki zabieg, kierują się potrzebą zmian swojego wyglądu, wynikającą z potrzeb psychicznych. Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia zdrowiem psychicznym jest nie tylko brak zaburzeń psychicznych, ale również stan, w którym osoba zdaje sobie sprawę ze swego potencjału, może sobie radzić ze stresem, pracować efektywnie oraz jest w stanie funkcjonować w społeczeństwie. Z uwagi na to, chęć poprawienia wyglądu, wynikająca z potrzeb psychicznych, prowadzi do zmniejszenia obciążenia psychicznego, dalej do zmniejszenia stresu oraz polepszenie funkcjonowania w społeczeństwie, a co za tym idzie do poprawy zdrowia psychicznego. W art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, między innymi zwolnione są usługi w zakresie opieki medycznej, mające na celu poprawę zdrowia. Jak możemy znaleźć w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług istotne jest zwolnienie od podatku szeroko rozumiane ratowanie zdrowia. Przez zdrowie będziemy tutaj rozumieć zarówno zdrowie fizyczne jak i zdrowie psychiczne. Tak więc z uwagi na cel zabiegu chirurgicznego poprawiającego wygląd, będziemy mówić o poprawie zdrowia, tak więc zastosujemy zwolnienie od podatku VAT zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

Ponadto w piśmie z dnia 5 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko.

Co było już poruszane w powyższych odpowiedziach, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż lekarz wykonujący zabiegi chirurgii plastycznej ma pełną kompetencję, do skierowania pacjenta na taki zabieg, bez zaciągnięcia opinii psychiatry czy psychologa. Każdy lekarz zwłaszcza posiadający specjalizację (z chirurgii plastycznej) jest kompetentny do samodzielnego postawienia diagnozy i wdrożenia leczenia na podstawie tej diagnozy.

Proces leczniczy polega zawsze na zbadaniu pacjenta przez lekarza, następnie na postawieniu diagnozy, wdrożeniu terapii, ewentualnie prognozowaniu rozwoju czy ustąpienia choroby w przyszłości. Każdy lekarz bez względu na specjalizację po przeprowadzeniu wywiadu dokonuje diagnozy jednostki chorobowej (lub stwierdzenia zdrowia). W przypadku, gdy lekarz nie potrafi postawić diagnozy kieruje pacjenta do innego lekarza (specjalisty) w konkretnej dziedzinie, ewentualnie konsultuje się z innym lekarzem. Na lekarzu spoczywa odpowiedzialność za dokonanie błędnej diagnozy, dodatkowo jest związany przysięgą oraz zasadami etyki zawodowej, a z uwagi na wartość, jaką reprezentuje zdrowie lekarz nie może pozwolić sobie na błąd.

Z powyższego wynika wniosek praktyczny, iż jeśli do lekarza specjalisty z zakresu chirurgii plastycznej przyjdzie pacjent z problemami natury psychicznej związanej z osobistym wyglądem, ten specjalista będzie kompetentny do postawienia właściwej diagnozy. Decyzja o postawieniu diagnozy jak i wyborze terapii jest podejmowana rozważnie. Lekarz chirurg plastyczny przed podjęciem decyzji o operacji przeprowadza dokładny wywiad, koncentrując się głównie na dolegliwościach natury fizycznej oraz psychicznej pacjenta. Lekarz informuje pacjenta o wszystkich skutkach zarówno fizycznych jak i psychicznych przeprowadzenia takiego zabiegu (obowiązek ten spoczywający na lekarzu wynika przede wszystkim z praw pacjenta oraz zasad etyki i deontologii lekarskiej). Decyzja o podjęciu terapii - dokonaniu operacji, podejmowana jest po kilku wizytach u lekarza, a czasem nawet po kilkunastu wizytach.

Z uwagi na powyższe rozważania jak i na przytoczoną na początku definicję zdrowia, zabiegi wykonywane przez Wnioskodawcę mają na celu poprawę, profilaktykę, zachowanie, przywracanie, ratowanie zdrowia. Zarazem w związku ze spełnieniem warunku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 (dotyczącego świadczenia usług przez zakłady opieki zdrowotnej) należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę (zabiegi medyczne) podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U.2004 r. nr 54 poz. 535).

2.

Dokonanie zabiegu chirurgicznego mającego na celu poprawę wyglądu jest zwolnione z VAT. Dokładny opis przyczyny zwolnienia zamieszczony jest w ad. 1. Dodatkowa opinia od psychiatry czy psycholog, iż taka poprawa wyglądu polepszy zdrowie psychiczne pacjenta przesądza jednoznacznie o traktowaniu takiej usługi jako usługi mającej na celu poprawę zdrowia, a co za tym idzie zwolnionej z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostawało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił w tym zakresie od posługiwania się klasyfikacjami statystycznymi zastępując je formą opisową, wskazując na ich cechy, charakter i okoliczności wykonania. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Należy podkreślić, iż obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) (dalej zwana "Dyrektywą"), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zgodnie zaś z ugruntowanym stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zwolnienia zawarte w art. 132 dyrektywy 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i mają na celu unikniecie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich. Oznacza to, że zakres przedmiotowy tych zwolnień powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich, zatem przy jego definiowaniu nie jest zasadne odwoływanie się wyłącznie do ustawodawstwa krajowego, ponieważ takie działania mogłyby prowadzić do rozbieżności w stosowaniu zwolnień w poszczególnych państwach UE.

Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Zauważyć również należy, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał stwierdził, iż pojęcia "opieki medycznej" oraz "świadczeń opieki medycznej" (...) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d'Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, iż pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Analizując przedstawione powyżej regulacje zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18, pojęcie "usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia" odpowiada określeniom używanym przez ETS "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C- 12, pkt 40).

Warto przywołać tu ugruntowane stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE, że zwolnienia (zawarte w art. 132 Dyrektywy) stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego i mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich (np. wyrok C-307/01, pkt 52). Oznacza to, że zakres przedmiotowy zwolnień zawartych w art. 132 Dyrektywy powinien być taki sam we wszystkich krajach członkowskich.

Należy podkreślić, iż ani przytoczone przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku w sprawie Margarete Unterpringer vs Pensionsversicherungsanstalt der Arbiter C-212/01 stwierdził, iż " (...) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie do zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi".

Również z orzeczenia C-384/98 wynika, że preferencji podlegać mogą jedynie te usługi, które mają cel terapeutyczny, bądź profilaktyczny, a nie podlegają mu takie, które mają charakter czysto ekspercki i doradczy (np. orzekanie o stanie zdrowia dla potrzeb przyznania renty, bądź dla instytucji ubezpieczeniowych dla ustalenia wysokości składki ubezpieczenia na życie).

W opinii Organu zatem, zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Zauważyć bowiem należy, iż nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiadający status zakładu opieki zdrowotnej wykonuje zabiegi z zakresu chirurgii plastycznej mające na celu m.in. poprawę wyglądu.

Operacje plastyczne wykonywane przez Wnioskodawcę mające na celu "poprawę wyglądu" to przykładowo: lifting, wycięcie nadmiaru skóry, ramion lub ud, liposukcja, operacje odstających uszu, poprawa wyglądu nosa, powiększanie piersi z zastosowaniem implantów. Są to operacje plastyczne o charakterze estetycznym zarazem poprawiającymi wygląd na inny. Natomiast nie można stwierdzić, że jest to wygląd lepszy. Operacje plastyczne mają na celu przywrócenie wyglądu normalnego. Normą jest większość, a więc operacje plastyczne wymienione powyżej, są operacjami mającymi na celu przywrócenie normalnego wyglądu, innymi słowy tak, celem takiej operacji jest to, aby pacjent wyglądał podobnie jak reszta społeczeństwa. Można tutaj wskazać np. operacje takie jak powiększenie piersi u kobiet mających "męską" klatkę piersiową (a wiec nienormalną u kobiet) czy korekta odstających uszu (zwłaszcza w wieku przedszkolnym - często taka wada powoduje dyskomfort psychiczny i brak akceptacji społecznej).

Natomiast zakres operacji mających na celu poprawę wyglądu i zarazem wynikające z opinii psychiatry i psychologa, będzie taki sam jak operacji wykonywanych bez takich opinii. W praktyce wyglądać to będzie tak, iż osoba przyjdzie do Wnioskodawcy po uprzedniej wizycie u psychiatry lub psychologa, ze skierowaniem na operację lub przyjdzie bezpośrednio do lekarza plastyka, a ten (jako lekarz w szczególności specjalista, dokonuje diagnozy i wdraża leczenie) zaproponuje wykonanie tej samej operacji, na podstawie tych samych objawów. Należy pamiętać, iż to lekarz, zwłaszcza specjalista jest sam w sobie kompetentny do postawienia diagnozy, i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Operacje określone w pytaniu pierwszym i drugim są dokładnie te same operacje, wynikające z tych samych powodów. Jedyną różnicą jest to, iż na operacje wskazane w pytaniu pierwszym wniosku o interpretację indywidualną, skierowanie wydaje lekarz plastyk (co należy podkreślić iż lekarz ma absolutne prawo do wydania takiego skierowania, gdyż wynika to z autonomii zawodu lekarza), natomiast na operacje opisane w pytaniu drugim wydawana jest dodatkowo opinia lekarza psychiatry lub psychologa. Są to operacje o charakterze estetycznym.

Z opinii wydanej przez lekarza psychiatrę albo psychologa jest wskazane, iż przeprowadzenie takiej operacji jest konieczne w procesie leczenia prowadzonego przez lekarza psychiatrę lub psychologa.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż - jak wskazano wyżej - zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zakresu zwolnienia jest zawężone wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Należy zatem zauważyć, iż wyłącznie operacje plastyczne o charakterze rekonstrukcyjnym, przywracające kształt i wizerunek po urazie lub chorobie, mające na celu poprawę lub przywrócenie zdrowia tj. np. zabiegi wykonywane w związku z odniesionymi przez pacjenta urazami i służące rekonstrukcji uszkodzonych części ciała ze względu na cel terapeutyczny korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast operacje plastyczne mające na celu "poprawę wyglądu" tj. lifting, wycięcie nadmiaru skóry, ramion lub ud, liposukcja, operacje odstających uszu, poprawa wyglądu nosa, powiększanie piersi z zastosowaniem implantów, zdaniem tut. Organu nie spełniają podstawowego warunku umożliwiającego zastosowanie zwolnienia od podatku, tj. ich bezpośrednim celem nie jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia. Operacje plastyczne mające na celu poprawę wyglądu, które nie mają charakteru rekonstrukcyjnego, nie są skierowane bezpośrednio na poprawienie stanu zdrowia pacjenta, nie mają bezpośredniego i rzeczywistego celu polegającego na diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Zatem bez względu na to, czy jest dodatkowo opinia lekarza psychiatry lub psychologa czy też nie, operacje te, których nie można uznać za ściśle związane z opieką medyczną muszą - biorąc pod uwagę nadrzędną zasadę, że każdy przepis stanowiący zwolnienie od podatku VAT należy interpretować ściśle - zostać wyłączone z zakresu stosowania art. 43 ust. 18 ustawy o VAT i w związku z nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zaznacza się, że w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług zabiegu chirurgii plastycznej mającego na celu poprawę zdrowia fizycznego zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl